Ugrás a kommentre

IndianaAndrisSolo

Tag
  • Összes hozzászólás

    263
  • Csatlakozott

  • Utolsó látogatás

Közösségi hírnév

70 Nagyon kedvelt

IndianaAndrisSolo tevékenysége

Profil információ

  • Nem
    Férfi
  1. Egyetértek. Elégedett vagyok ezzel a helyzettel. Tetszik nekem a film, egyedi, igazán vizionárius, innovatív, az ördögbe is, én erre az SW-re vártam egész életemben! Inkább ez, és legyen megosztott, mint egy nem megosztó, de középszerű film, ami nekem nem tetszik. Csak rettenetesen sajnálom Rian Johnsont, hogy pont a kirakós utolsó darabja nem kedvez neki, mert jóformán minden együtt állt ahhoz, hogy megszülessen a korunk nagy Star Wars-filmje. Megszületett, de nem ez megy most sem a sajtóban, sem a rajongói oldalakon, érdemes megnézni, hogy pl. Mark Hamill a facebookon kívánt boldog szülinapot Kelly Marie Tran-nek és milyen gyűlölethullám indult el alatta. Egy születésnapi köszöntés alatt. Nézzétek meg ezt a pillanatot: Ez az ember szívvel-lélekkel csinálta ezt a filmet. Az is beszédes, hogy kb. két-három hónappal a film bemutatása előtt készen lettek, mindennel. Ilyen nem nagyon szokott lenni. Rendezők az utolsó pillanatokig izzadnak a vágóasztal fölött. Ezt csakis az magyarázhatta, hogy nagyon átgondolt munka eredménye volt a film, és minden gördülékenyen ment. Ez az ember vágta a filmet, és szerintem maga sem akarta elhinni, milyen elképesztő dolgokat talált meg. Itt van az a jelenet például, ami azzal kezdődik, hogy Rey elrántja a Skywalker-kardot Kylo-tól, és azzal fejeződik be, hogy Holdo nekivezeti a Raddust a Supremacy-nek. D. W. Griffith alkotta meg a párhuzamos montázst, száz éve is már, rengeteg Hollywood-i film él vele, a legerősebbek közt ott van pl. a Keresztapa fináléja. De ez szerintem konkrétan a csúcs. Három szálat így összefűzni, így felépíteni egymásra érzelmileg, dramaturgiai kölcsönhatásokat megalkotva, egyedi hatásmechanizmust belevéve, döbbenetes. És ez a filmnek nem is a csúcsjelenete, ilyen katarzist még egyszer csinál a film. És ez egy olyan szekvencia, aminek már az eleje is erős, mert azzal kezdődik, hogy meghal Snoke és DJ-ről kiderül, hogy áruló. Biztos vagyok benne, hogy ennél dörzsölte a kezét a vágószobában, hogy "mennyire fognak örülni ennek a rajongók"! Egy alkotónak az embereknek való örömszerzés a legnagyobb kincs. Mérhetetlen csalódás lehet ez most neki.
  2. Ismét egy szégyenteljes dolog: egy újabb nevetséges petíció. Ez talán undorítóbb minden eddiginél. Azt kérik, ismerje be Rian Johnson, hogy egy szart csinált. Ez visszataszító. Egyvalamire jöttem rá az elmúlt hetek során, és nagyon örülök, hogy ez a fórum nem ilyen, ezért is írok ide. Úgy látom összességében amúgy is, hogy az elmélyült rajongók nem ilyenek. De egyszerűen hadd mondjam el, hogy egyvalamiben mélyen csalódtam, és az nem a film, nem a Disney, nem Kennedy, hanem a Star Wars-rajongók. Undorító a viselkedésük. Nem egyénenként, nem egyes csoportonként, hanem akként a teljes masszaként, amivé összetömörültek, és aminek a véleménye így összességében az, hogy "a Star Wars-rajongók utálják az utolsó Jediket". Nagyon megmondanám a magamét annak az embernek, aki ezeket a petíciókat lényegében az én nevemben, meg pl. ennek a fórumnak a nevében is, a Star Wars rajongók nevében képes volt üzeneteket kommunikálni. És ha a film szar? Akkor mi van? Tényleg ez a módja, hogy tudtunkra adják? Azt gondolom, hogy Star Wars-filmet rendezni önmagában egy díjjal ér fel. Amikor J.J. Abrams filmjét bemutatták, 2016 februárjában, bár nem volt versenyben az Oscar-fődíjakért, szimbolikusan Abrams adta át a legjobb rendezőnek járó díjat, ezzel talán azt is elismerve, hogy talán most nem ő nyeri a legjobb rendező díját, de ő az az ember, aki megrendezhette a Star Wars-ot, aki megkapta ezt a lehetőséget. Ezt Rian Johnson és Abrams is, meg a többiek az egész életművükkel érdemelték ki, ez egy kiváltság. Egy film rendezőjének pedig normális esetben meg van a lehetősége, hogy a saját vízióit valósítsa meg. Ez a világ filmművészetében mindig is így volt, ezért küzdött George Lucas, pl. amikor kizárták a rendezők céhéből, mert a film elején nem akarta kiírni a nevét, hanem a helyére inkább azóta is a világ leghíresebb főcímét helyezte egy bizonyos űrben beúszó szöveggel. Egyedül most nincs így, a Star Wars-ban, még korábbi blockbuster-eknél is rendezők egész ámokfutásokat tudtak rendezni (ld. Batman és Robin), és annyira nincs így, hogy nem csak a rajongók háborodnak fel, hanem maga Kennedy is. Ez a pozíció rettenetesen nehéz, már kirúgtak egy elképesztően tehetséges rendeződuót is. Látszik hogy Kennedy figyel, ésszel csinál mindent. Ebben én is kételkedtem, amikor az Ébredő Erőt láttam, nem tetszett nekem sem a biztonsági játéka, de elviseltem, MINDIG becsültem Abrams erényeit, mert igenis vannak neki is, sőt, most még inkább tudom becsülni, hogy már a helyén kezelem a TFA-t, és tudom, hogy az a film nem azt a csapásvonalat mutatta, amit a következő két film, és igenis volt innováció mind a TLJ-ben, mind a RO-ban. Nem is kicsi. A rajongók segge is ki van nyalva! De tényleg. Oké, talán azoknak nincs, akik a prequelek, a prequel-figurák elsődleges rajongói, de közben meg nem volt olyan rég még a TCW (sem maguk a prequelek), ami azért bőven a prequel-érzést hordozta, plusz azért erőteljesen folytatja azt a Rebels (Maul, Ahsoka, klónok), és vannak utalások a nagyfilmek részéről is (pl. Bail Organa a RO-ban, Mustafar). Pl. ez a petíció számonkéri, hogy miért nincsenek humanoid űrlények, ismert űrlények, mint pl. zabrakok, ezzel sikerült előhozakodniuk. Ha zabrakot tennének be a filmbe, akkor a rajongók egy másik csoportja meg azon akadna fenn, hogy miért prequeles űrlényt használnak. Való igaz, az új filmek nem bővelkednek a klasszik fajokban. De egyrészt az OT cantina-és Jabba palotája jeleneteinek groteszk figuráit idézik ezek a figurák, másrészt meg én ezt így önmagában nem látom egy olyan problémának, amin ne tudnám magam amúgy is túltenni. Az ANH-ban sincsenek zabrakok, de azért szerintem működik a film. Idén negyven éves volt az SW, volt egy Celebration, elhozták még Williams-et, Fordot, Lucast is, még Christensent is, hogy tényleg mindenkinek kedvezzenek. Évente készül egy új film, látványosan egy picit mindegyik más, hogy kedvezzenek minden irányzatot képviselő rajongónak, minden generációnak. Írta egy srác nekem, meglehetősen primitív stílusban egy facebook oldalon, hogy ő durvább irányba vitte volna el az új trilógiát. Milyen durvaság, milyen felnőttség kéne ebbe? A Star Wars gyerekfilm. És ez nem baj! De aki a Battlefrontos, meg Force Unleashed-es gyakásokon, meg a Halálosztag horrorregényeken keresztül szerette meg a Star Wars-ot, az ne akarja már rákényszeríteni ezeket a bizarr, egyáltalán nem meseszerű kinövéseit a történetnek a film fősodrára is. És mellesleg pont az ilyenek miatt készült a Rogue One. De miért nem kapaszkodnak abba, hogy az jó? Arról nem is beszélve, hogyha valóban meglepővel rukkolnak elő a Lucafilmnél, akkor ez a vége, ami a Last Jedi-nak a fogadtatása. Az a véleményem, hogy jó esélye lett volna a Last Jedi-nak az oscaron is. Rettenetjó kritikákat kapott, tényleg baromi jókat, külön alakításokat dicsértek. Hamill kaphatott volna jelölést. Ráadásul a film kellően képvisel emberi értékeket, in-universe és a film készítése kapcsán is, az idén a Trump-rendszer bírálatát bármilyen módon megidéző filmek illetve pl. a feminista filmek (Wonder Woman - idén ez került be pl. a rendezők céhének jelöltjei közé, pedig szerintem eléggé túlértékelt, idén a műfaján belül a Logan és a Pókember is jobban működött) jó eséllyel indulnak, és ez abszolút mindkettőbe beleillik. Akárki akármit mond, ez a Star Wars-film van a legjobban megírva és megrendezve. Az, hogy egy filmet szeretek, vagy sem, az szubjektív, a művészet befogadása szubjektív, egy film megrendezésének minősége viszont abszolút világosan mérhető, fekete-fehér objektív dolog (nem hiszem, hogy egyáltalán tudja az emberek többsége, mit jelent a rendezés fogalma; mert az nem az, hogy ki a Snoke, ki nem a Snoke, hanem hogy mondjuk milyen elképesztő hatásmechanizmussal operál, hogyan snittel, hogyan tart ki pillanatokat mondjuk a barlang-jelenetben, vagy a maszk széttörésénél). És aki mondjuk pl. bírálja, hogy a Leia jelenete mennyire szar, az nyugodtan hozzáveheti, hogy mondjuk egy átlagos 1957 előtt született ember, tehát aki a Csillagok háborúját már nem gyerekfejjel, hanem már kialakult ízléssel látta, Darth Vadert is egy debil, felszínes hatásvadász gagyinak tartja. Összességében ez a film esélyes lehetett volna az Oscarra. Egészen elképesztően átformálták a rajongói reakciók (amik nem az általános reakciók, hanem tkp. néhány ember nagy visszhangot kiváltott reakciója) a közvéleményt, és ez a film díjaira sem volt/lesz jó hatással. Azt gondolom, hogy akármilyen is egy SW-film, két dolgot rajongóként sosem kívánnák neki: hogy ne szerezzen díjakat, és hogy ne legyen sikeres a pénztáraknál. Ugyanis ez hatással lehet a további filmekre is, és ezeket a díjakat pl. George Lucas-nak is nyerné utólag, szimbolikusan, aki 1977-ben, hatalmas szégyen, de nem kapott. Azért sem, mert mondjuk akkor még nem olyan kort éltünk, ahol zsinórban három évig Gyűrűk urák voltak képesek nyerni rekord-díjszámmal, hanem olyan filmek versenyeztek, mint az Annie Hall, meg a Harmadik típusú találkozások, amik máig filmtörténeti alapvetések, snittenként elemzik őket a filmes iskolákban. Az elmúlt másfél évtizedben volt néhány blockbuster, aminek sikerült képviseltetnie magát a díjszezonban, ilyenek voltak a Gyűrűk urák, és ilyen volt a Sötét lovag. A TLJ-nek megvolt az a merész látásmódja, ami ezekkel a filmekkel egy magasságba helyezi, megvolt az a kulturális-ideológiai háttere, hogy alkalmas legyen a díjakra, megvoltak a pozitív kritikák, megvolt a pénzügyi siker (pl. a Blade Runner-nél ez nem volt meg, ezért nem fog kapni az se semmit), de a rajongóknak nem tetszett. És gondoljátok magatokat egy filmesztéta, egy filmes helyébe. Megnézi a filmet, és mit lát: ez egészen egyedi. Ja, nem tetszett a rajongóknak? De hát ha ezeknek nem tetszett, akkor én mit akarok? Akkor biztos nem jó, ők bizonyára tudják.
  3. Rian Johnson új trilógiája

    Alapvetően Johnson új trilógiájáról azt fogják mondani, hogy miért nem a KotOR-ban játszódik, meg miért nincsenek ismert figurák benne. Sőt, ha nem használ majd jediket (bár sztem igen), akkor abba is beleköthetnek. Viszont! Így, hogy tiszta lappal indul, az emberek nem tudnak irreális elvárásokat támasztani vele szemben, nem tudják számon kérni rajta Luke karakterét, a történetet, stb. Valószínűleg kevesebb humort tesz majd bele, mert látta, hogy ez egy neuralgikus pont volt, de megmondom, hogy elég sűrűn járok moziban, van, hogy hetente többször is, és elképesztően érdektelen, rossz közönségek vannak, akik egyáltalán nem veszik a lapot, ehhez képest a TLJ még a sokadik hetében is megnevettette a nézőket. Minden tehetsége megvan hozzá, hogy ismét elképesztően jó filmet csináljon, és ha ez sikerül, azt gondolom, hogy sokkal kevesebb ponton köthetnek majd bele a rajongók, és mivel új lesz, önmagáért fogják szeretni, a film, a formanyelv, a stílus, a kreativitás fogja meggyőzni őket, és ez mindenképp erősebb lesz ezúttal, mint a prekoncepciók, amik a TLJ-nél az irrealitásig fokozódtak. Ráadásul az a helyzet, hogy a TLJ-nél érdekes módon nem nagyon olvasok két ugyanolyan negatív véleményt. Mindenki mást kifogásol (nincs egy olyan konkrét problémája az embereknek, mint a TFA-nál a reboot-jelleg), ez társul egy, a szűklátókörűségből és a mai fantziátlan popcorn-mozik tömkelegének butító hatásából adódó mély neoprimitivizmussal, ami engem már a magyar focidrukkerek stílusára emlékeztet. De azt remélem, hogy ez a film majd mindenkit meglep, a Zsiványnál is működtek az új karakterek, és a három filmből egyértelműen azt csipázták a rajongók a legjobban. Ha itt is jó új karaktereket talál ki (ami jól látható, hogy megy neki, ld. DJ figurája), akkor nem lesz itt probléma! És akkor az emberek azon is elgondolkozhatnak, hogy miket is mondtak a Last Jedi-ra, és talán ez is elősegíti a TLJ rehabilitációját a rajongók részéről - amiben meg biztos vagyok, hogy tíz éven belül meg fog történni! Várom a Solo-t, várom a IX-et, de a legbiztosabb ebben a filmben vagyok (amiről semmit nem tudok), hogy jó film lesz! Egy veszélyforrás van: nagyon bízom benne, hogy a rajongók botrányos viselkedése nem töri meg Johnson-t, ahogy Kennedy-t sem bizonytalanítja el a Johnson-nak adott szabad kéz kapcsán.
  4. Obi-Wan film

    Nála nehéz a helyzet, mert igazán egyik filmbe sem illik, a Rogue One-ban sem működött volna, mert ott Krennic-hez képest Vadert és Tarkint kellett láttatni a magabiztos helyzetben, egyéértleműen két pozícióra volt Palpatine-tól, és így akkor azok a figurák tudtak kuriózumok lenni, Palpatine-tól az egész túlzsúfolttá vált volna. A Han-filmbe sem illik bele, abba nagyon nem, és egy esetleges Obi-Wan filmbe se nagyon illene. Ha lesz Boba Fett-film, oda tudom legjobban elképzelni, hogy mondjuk Boba személyesen tőle kap valamiféle megbízást, vagy a szálak esetleg elérnek hozzá. Nem tudhatjuk, hogy mikor játszódik majd a tv-sorozat, ott, ha a birodalom korában játszódik, akkor akár lehetne állandó szereplő. Szerintem McDiarmid jó erőben van, fitten tartja magát a színházi szerepei miatt, és fiatalabb egyébként, mint Harrison Ford (aki azért még szépen akciózott néhány hónapja is Deckard-ként. Ráadásul nem nagyon tudom elképzelni, hogy többet kéne csinálnia, mint ülni a trónján, esetleg valakit megvillámozni. Azt kétlem, hogy olyan akrobatikus dolgokat írnának rá, mint a Sith-ek bosszújában, látványosan visszatérnek az eredeti trilógiás megjelenésükhöz az adott szereplőknek, szerintem ha viszontlátjuk, akkor úgy, mint a VI.-ban. Aztán meg egyébként tökre el tudom képzelni, hogy Palpit is egyszer recastolják, hogy forgassanak róla egy eredetsztorit, hogy hogy is nézett ki ez a Plagueis-történet. Bár ott fura lenne, hogy ennyire negatív figurákról csinálnának filmet, ezt is inkább egy sokszálas tv-sorozat részeként tudom elképzelni, ahol ez az egyik történetszál. De az Obi-Wan filmre visszatérve, én csak Qui-Gon, Yoda, a Larsék és a gyerek Luke jelenlétét tudom elképzelni. Ha a Han-filmbe behozzák Jabbát, ahova egyébként jobban illik a hutt, akkor az Obi-Wanban már tuti nem kapna szerepet.
  5. Obi-Wan film

    Nagyon kéne Obi-Wan film, és illene bele Qui-Gon és talán Yoda is. Az is baromira tetszene, ha ez lenne az első film, ami csak egy bolygón játszódna. Izgalmas tudna lenni, nyomott, de közben mégis varázslatos, mert a Tatooine különleges helyet foglal el a rajongók szívében, látni Mos Eisley-t, buckalakókat, stb. Mellesleg úgy fedezem fel, hogy a Lucasfilmnek van egy ilyen törekvése, hogy minden klasszik OT szereplőt visszahoznak az új érában, már láthattuk: Luke, Han, Leia, Chewie, C-3PO, R2, Yoda, Vader, Tarkin (plusz Ackbar, Nien Nunb, Bail, Mon Mothma, Dodonna, red és gold leader, Ponda és Evazan, stb, de azért ezek mellékfigurák). A Han filmben lesz Lando (meg valszeg a IX. részben is), és lehetséges, hogy Boba Fett, Jabba is szerepet kap. Így már akkor csak Obi-Wan és Palpatine maradna ki. Szerintem őket is viszontlátjuk a következő években. Így, hogy a Disney-érában még egyszer felvonultatják a Star Wars összes ikonikus figuráját, jó búcsú lenne és továbblépés a Johnson-féle tiszta lappal induló új trilógiára, meg az olyan filmekre, amik már nem építenek a legacy-karakterekre.
  6. De nem ember, hanem vmi eddig nem látott humanoid, ugye?
  7. Nagyon tetszik ez az ezredes, a teste egy FX-7 medical droid! Az is tipikusan közepesen az SW-ben elmélyült "rajongók" érve a TLJ ellen, hogy mi ez az összekapcsolás-baromság, pedig ott az OT, ahol Luke és Vader a Birodalom végén tökéletesen kommunikál, és aztán a Jedi fénykardépítős kivágott jelenetében is ez van: Amit megjegyzem, nem tudom, miért vágtak ki, ennél tényleg ez a helyzet, mert egy kiváló jelenet, jobban megteremti a kohéziót a Vader-jelenet és a droidok jelenete között, és epic is, ahogy Luke bekapcsolja a fénykardját. Egyértelműen ennek a setupja az előző film végén Vader és Luke kommunikációja. Nekem nagyon tetszik, hogy Rian talált egy tök jó in-universe lehetőséget arra, hogy két szereplő, akik a film során sokáig nem találkoznak, miközben a kettejük viszonyáról szól a film, mégis konfrontálódni tudnak egymással. És persze egy plusz megfejtendő rejtélyt, egy titkot is teremt maga ez a kapocs is, ami létrejön köztük. Ebből is látszik, micsoda elképesztő rendezői és dramaturgiai érzéke van a csávónak. Ahogy Frank Oz mondta róla: "idegesítően tehetséges" Márpedig Oz nem csak azért hitelt érdemlő, mert Yoda megformálója, hanem mert a világ valaha volt egyik legnagyobb bábszínésze (ha van híres bábfigura a világon Yodán kívül, az a Cookie Monster - na az is ő), és mellette mellékesen filmrendező is, akinek van egy-két zseniális filmje.
  8. Solo spoileres topik

    Kessel baromira ismert helyszín az SW-ben, in-universe is. Szerintem nagy vaószínűséggel - és a sok OT-karakter jelenléte okán - ez lesz az első Star Wars-film, amiben nem teszi tiszteletét a két droid. Kétlem, hogy még egyszer elsütnének egy olyan cameo-t, mint a Rogue One-ban. Ha ez teljesül, akkor már nem mondható el az, hogy van olyan szereplő, amelyik mindegyik filmben megjelenik.
  9. Teaser trailer

    Az mindenesetre logikus, hogy a Super Bowl-ra időzítik a trailert. Vagy már addig kijön, de tovább nem várhatnak vele, és az a legjobb apropó lenne.
  10. Rebels 2.0

    Amúgy dzséjt, igazad van. Ráférne a Star Wars-ra egy hepiend. Csak én valahogy ezt anno, a VII. rész bemutatása előtt talán pont az új trilógiától vártam volna, nem gondoltam, hogy ennyire az OT főhősök kiírásán lesz a hangsúly. Persze most, főleg a TLJ-vel örülök ennek és tetszik. Azért, tudod, az örök élet fasza, és minden Jedi-nél, aki egyesül az erővel, örülünk is, de mégiscsak akkor abban a pillanatban meghalnak! Ne mondd már, hogy Luke halálakor arra gondoltál, na helló öröklét! Ne mondd már, hogy Luke halálakor nem hatódtál meg! Ezzel az emberi mivoltának valamiképp vége, szurkolni a továbbiakban, mint hősnek, nem lehet neki. De Han, Ackbar és Leia (leelőlegezem neki) a halála után nem lesz szellem. Tkp. ők az SW első igazi főhős halottai, mert: addig olyan szereplők haltak meg, akik Erőszellemmé váltak, vagy lehetett tudni, hogy meg fognak halni (pl. Padmé, Zsivány Egyes), vagy negatív karakterek voltak. Vagy egész egyszerűen abban az adott filmben, amelyikben megjelentek, már el is patkoltak. De ezek olyan karakterek, akik már negyven éve rontják, pontosabban rontották 10 cm-es akciófigura-másolatként a játékboltok, áruházak levegőjét enyhe műanyagillatukkal. És erre rátett egy lapáttal a Rebels is, amikor Maul, Ahsoka sorsáról gondoskodott. Szóval én úgy vagyok a Rebels-karakterekkel, mint Kylo a Tuanul falusiakkal. Vesszenek. (csak Zebet, Vizago-t ne! )
  11. Rebels 2.0

    Gregor és Wolffe halálát nem érteném, nem gondolom, hogy nekik egy száluk lenne, amit le kell zárni. Ők csak feltűntek, örültünk nekik, oké. Ha ők nem halnak meg, akkor nem fogjuk azt érezni, hogy miért nincsenek benne az eredeti trilógiában akkor? Ellenben Kananékkal ez a helyzet... Most, hogy a Ghost hivatalosan is ott volt a Scarifon, meg Endornál, azért nagyon furcsa, hogy sem a yavini csatában, sem a Hoth-on, sem az endori csatában nem vett részt (csak persze az Endoron akkor, amikor már vége volt a harcnak). Ne mondják már nekem, hogy a lázadás három legfontosabb csatájánál épp "nem volt ott", miközben Endoron kb. tényleg az volt ott, aki csak tudott... Azt is furcsának találom, hogy Ezra, Kanan sorsával ennyire kegyesek az alkotók, miközben a Star Wars legfontosabb szereplőit nyírják ki ezzel párhuzamosan. Nem mellesleg a Rebels eléggé kevés hangsúlyt rájuk helyezve elbánt Maullal és Ahsokával is. Akik mindketten jóval fontosabb, integráltabb és népszerűbb karakterek az egész Saga-t nézve, mint a Ghost crew bármely tagja. Én most már hozzászoktam, hogy a legkedvesebb SW-figuráim meghalnak. Unfair lenne Obi-Wannal, Qui-Gon-nal, Yodával, Han Solo-val, Luke-kal, Ackbar-ral szemben, ha Kanan-nak és Ezrának megadják a hepiendet, nekik meg nem. Jó, bizonyos értelemben a jedik megkapják a hepiendjüket, mert látják Erőszellemként, hogy a harcuk nem volt hiábavaló, de azért az meg megint más, mint hogy a Ghost Crew boldogan él, míg meg nem hal.
  12. Ki mit vár a kilencedik epizódtól?

    Nem igazán értem Jar Jar Binks gondolatmenetét. Leírod, hogy álmatlan éjszakái voltak J.J. filmjétől (nekem is). Aztán leírod, hogy a VIII. rész nem tetszett, mert új irányt vett a sztori, és nem működött folytatásként. Szóval úgy vártad a VIII. részt, hogy azt vártad, legyen olyan, mint a hetedik, miközben írtad, hogy amúgy attól álmatlan éjszakáid voltak? Ilyen elvárásoknak nem lehet megfelelni, és nem is ez volt az észszerű: az észszerű az volt, hogy Abrams filmjét mindenki megdicsérte, hogy jó nosztalgia, de a következő filmben jöhet az újítás, a merészség. Szerintem azért ennek eleget tett Mellesleg nem győzöm hangsúlyozni, hogy a Birodalom mennyire más hangulatú film volt, mint az ANH, és a maga nemében ugyanúgy tojt az első által felvezetett dolgokra. Pl. az elsőben Obi-Wan azt mondta, hogy egy tanítványa, Darth Vader ölte meg Luke apját. Na aztán meg mi derül ki? Hogy Darth Vader Luke apja! Hát skandalum. Csak ma már annyira kulturális alapvetés lett mindkettő film, hogy szinte elválaszthatatlanok egymástól. De azért a Star Wars tündérmesei optimizmusára egy jókora adag sötét cinizmus volt a Birodalom visszavág. A Sith-ek bosszúja, sokunk nagy kedvence is szerintem azért működött, mert, bár tiszteletben tartotta az előző két sokkal optimistább hangulatú film világát, a sötét témájából adódóan is mert sötét lenni, igen, stílust törni is akár. Mondjuk ott azért is más a helyzet, mert mindhármat Lucas rendezte. De pl. az OT-ben is az már egészen mást jelent, hogy Lucas megmaradt producernek és a sztori kiötlőjének az V.-re, de azért azt már mégiscsak Kershner rendezte. De talán eljön majd az új generáció, akinek már nem csak a hat film fog egységes egésznek tűnni, hanem az új trilógia is, meg a Zsivány is. Mára kiderült, hogy azok a mára minimum ötvenes éveikben járó rajongók, akik talán még a TPM bemutatása idején a keménymagot képviselték, és ki voltak akadva a filmtől, egyedül voltak: a prequeleknek igenis van helyük a Star Wars-ban, érdemes megnézni, hogy egy facebookos SW cuccos adásvételi csoportban milyen elképesztő túlsúlyban vannak a klónok, prequeles jedik, stb. A mostani SW "keménymag" igenis integrálta a prequeleket. És hogy azok akkor régen miért nem tették? Mert egyszerűen a prequelek nem azt a régi élményt adták vissza, amiket szerettek. akkori huszon-harmincéves rajongókként nem tudtak már pl. Jar Jar Binks-szel vagy Darth Maul-lal menni, mert már új figurák voltak, nem gyerekkoruk hősei. Utóbbiakról, meg csak azt látták, hogy más formában tértek vissza a vászonra, és ez is kiakasztotta őket. Máig nem bírom megérteni, hogy hogyan lehet, hogy emberek ki voltak akadva a politika túlsúlyára, miközben tudták, hogy egy olyan filmre ülnek be, ami egy diktatórikus rendszer megszületéséről szól. Ma már könyvet írnak arról, hogy mennyire pontosak a politikai történések a Star Wars-ban, és abban a legfontosabbak a prequelek, ma már egy tévéinterjúban Réz András elismeri, hogy mikor újranézte a prequeleket a hetedik rész előtt, igenis élvezte, és sajnálja, hogy ilyen nagy elutasítást kaptak, köztük pl. az ő részéről is. Most ugyanez játszódik le a TLJ kapcsán. Hogy miért? Mert most kaptuk meg az új trilógiát. Most volt elhagyva az a nézőcsalogató nosztalgia, amibe a hetedik csomagolva volt, és most vett új irányt a történet. Most sokan abból a generációból, akik már GL hat filmjén nőttek fel, átverve érzik magukat. Azok pláne, akiknek már a prequelek sem tetszettek. Az az igazság, hogy szerintem az a gyereklelkűség veszett ki belőlük, ami még előjön, ha megnézik azokat a részeket, amiken felnőttek, de eltaszítja őket az újabb film, mert annak valahogyan meg kell döntenie az általuk elképzelt, a korábbi részek alapján összerakott képet. Ezzel szemben ott van az unokaöcsém, aki most kilenc éves. Az A New Hope vágója azt mondta, hogy akkor működik a Csillagok háborúja, hogyha a nézők, amikor megjelenik Han Solo a végén a Falconnal, és megmenti Luke-ot, üdvrivalgásban törnek ki. Ebben a filmben ugyanilyen pillanat, amikor Luke megjelenik a végén a Craiten. Valódi mozivarázs. A kisgyereknek elképesztően működött. Mellesleg pont erről szól a TLJ zárójelenete, hogy mit jelent ez a gyerekeknek és gyerekeklelkű felnőtteknek, akik seprűkkel a kezükben képzelték magukat Luke Skywalkernek. A Zsivány pedig pont azoknak a dogmatikus rajongóknak okozott nagy örömöt, és megértem, hogy miért. Egyrészt a dárkosabb, háborús hangulat, ami egyébként szerintem az eredeti trilógiától is idegen, illeszkedik a felnőtt világnézethez. A figurák, akik visszatérnek, pontosan úgy térnek vissza, ahogy az emlékeikben, emlékezetesek, de nem is viszi őket a történet új irányba. Az új figurák jópofák, de nem zavarnak sok vizet, mert van hatalmas realisztikus űrcsata, Tarkin, Vader, új, iszonyatosan cool rohamosztagosok, és az egész film megnézése során nem is támad máshoz kedve az embernek, minthogy leemelje a polcáról azt a régi filmet, ami megszerettette vele ezt a galaxist. És ez nem baj. Sőt, tényleg zseniálisan tette ezt a Zsivány Egyes. De a sorfilmek nem tehetik ezt. A Star Wars-nak folytatódnia kell, és nagyon remélem, hogy ezután is új irányba tart, és J.J. is tanult a hibáiból, és nem figyel oda a TLJ-t ért támadásokra, és egy innovatív, meglepő, szép befejezést ad a Skywalker saga-nak. Persze tisztelet a kivételnek, azoknak, akik most is kellően gyereklelkűek és befogadóak ahhoz, hogy az új SW-filmeket értékelni tudják!
  13. Luke Skywalker (spoileres)

    Ez szokott lenni az egyik fő érv, hogy miért "szaralásztdzsedii" (ami nonszensz). Amikor Obi-Wan Kenobi eltűnik, csak a barna köpenye marad utána. Yoda is úgy tűnik el, hogy csak a takarója (ami egy retcon óta Qui-Gon Jinn köpenye) marad utána. Ergo: a ruházatuk is velük együtt tűnt el, csak a köpeny maradt hátra. Luke-kal is ez a helyzet. Hátramarad valami szimbolikus lenyomat belőlük, ez a Jedi köpeny, és ennyi. Ha az nem zavart senkit, hogy miért nem koppan Yoda ágyán a nyaklánca, akkor az se zavarjon senkit, hogy Luke robotkeze vele együtt tűnik el.
  14. Luke Skywalker (spoileres)

    Mondjuk azért, mert talán nem volt ott? A múltban meg még nyilván nem volt semmi Kylo számláján, amikor Ben magukra omlasztja a jedi kunyhót. Csak akkor, amikor Luke előjön a törmelékből, de akkor már Kylo árkon-bokron túl van. Mellesleg sokkal nagyformátumúbb, epikusabb és vagányabb, hogy projektálta magát. Lehet, hogy Kylo-val bírt volna egy fénykardpárbajban (elvégre projekcióként is el tudott hajolni előle, és még csak a kardok sem találkoztak - mondjuk nem is tudtak volna, ráadásul egy résszel korábban a tapasztalatlan Rey nyomta le Kylo-t), de szerintem a lépegetők lézerágyúinak ekkora össztüzét nem tudta volna hárítani. Azért ez nem olyan, mint amikor Kylo megállítja Poe lövedékét. És tényleg, ettől lett legenda, hogy egyedül kiállt, és a gyerekek mesélik a történetét, ezzel ténylegesen lángra lobbantotta a lázadás szikráját.
  15. Canto Bight

    Nekem nagyon tetszett Canto Bight. Amúgy a zenére nem értem, miért mondják, hogy SW-idegen. Konkrétan a Mos Eisley Cantina hangzásvilága teljesen, ráadásul ezt is Williams írta a Mos Eisley Cantinától igencsak eltérő zenéjű Maz kastélyában hallható Jabba Flow-val és a Jedi Rocks-szal ellentétben (és a Lapti Neket sem Williams szerezte, hanem a fia). Szóval mindenhogyan számomra ez a legkantinásabb zene Mos Eisley óta, és szerintem tök jó, hogy az újító képekhez, világhoz, vadiúj fajokhoz egy ismert hangzásvilág társul. Annyiban nem Star Wars-os, hogy nem koszos, hanem csilli-villi. De ilyen már volt pl. a szenátusban, operaházban a prequelekben. Az kár, hogy kimaradt a gőzfürdő (spa), stb, ott vicces figurák voltak az enciklopédia szerint. De egyszerűen annyira hosszú, epikus, nagy film, hogy nem bírt volna el többet Canto Bightból. Szerencsére majd a blurayre felkerülhet, ahol végre nem olyan béna kivágott jelenetek lesznek, mint a hósiklós üldözés a TFA-ban. És hogy milyen űrlények a Star Wars-osak? Ez relatív. Alapvetően nincs recept. De szerintem kétféle van: vannak a vagányul kinéző, "cool" űrlények és vannak a nagyon bizarr, groteszkek. Nagyon kevés esetben a kettő ötvözete igaz. Szerintem a TLJ-ben nem voltak az előbbiből, amiből azért voltak a TFA-ban (pl. Sidon Ithano), és a Rogue One-ban (Edrio, Moroff) is.
×

Fontos információ