Ugrás a kommentre
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Star Wars SAGA Fórum és Hírportál

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
A fórum támogatása

Ajánlott hozzászólás

Hozzászólás ideje:

Atlas után én is összefoglalom a véleményemet a VII. részről, amely kiválóan hozza a Star Wars-filmek hangulatát, gyakran még érdemi hozzáadásokra is képes, azonban bátortalansága okán néhány tekintetben hiányérzetet hagy maga után. Spoileres leírás következik.

 

A film egyszerre mutatja a klasszikus trilógia tiszteletét és a megújulás képességét. Kalapot emel az előzménytrilógia előtt is, de megjelenésében érthető módon a régi filmekhez áll közelebb. A tervezők merészen hozzányúltak a régi dizájnokhoz, és azok ízléses továbbfejlesztéseként látunk egy ízig-vérig Star Wars-hangulatú, de mégis más világot – elvégre harminc év telt el A Jedi visszatér eseményei óta.

 

Star-Wars-The-Force-Awakens-leads.png

 

A remek új karakterek közül a Daisy Ridley által játszott Rey emelkedik ki leginkább: általa megszületett a Star Wars-univerzum egyik legkedvelhetőbb női hőse. Ahogy a Lucasfilm elnökasszonya, Kathleen Kennedy mondta korábban, odafigyelnek rá, hogy erős női karakterek legyenek a filmekben. Finn (John Boyega) és Poe (Oscar Isaac) is bőven hozzák az elvárt szintet, sőt. Sajnos hármuknak még nem volt közös jelenete, így nem tudjuk, milyen lesz majd a dinamikájuk, de kíváncsian várom. Eddig öröm volt látni őket a vásznon, élettel töltötték meg a képeket, a párbeszédeik is jók. BB-8 remekül sikerült, a megjelenése egyedi, első pillantásra megszerethető.

 

Kylo-Ren-VF.jpg

 

Kylo Ren (Adam Driver) egy éretlen, az Erő sötét oldala felé húzó, de még vívódó, kiforratlan gonosz, aki retteg, hogy nem lesz képes felnőni a nagy előd és példakép, Darth Vader szintjére. Frusztrált, dühében szétvágja a konzolokat, de nem öldösi az embereit (ahogy senki sem az Első Rendben, biztos problémájuk van az utánpótlással…). Rey nagyon felkelti az érdeklődését, az ő kedvéért veszi le először a maszkját. Az apagyilkossága megrázó, és rengeteg érdekes kérdést vet fel a jövőre nézve: például, hogy mit fog kezdeni az anyjával, akivel az apjánál sokkal nagyobb konfliktusa lehet, illetve, hogy visszatérhet-e a jó oldalra egy ilyen tett után. Snoke (Andy Serkis) egyelőre nem sugároz olyan gonoszságot, mint Palpatine, ami nem is baj.

 

luke_ep7.jpg

 

És akkor térjünk át a régi hősökre. Han Solo karakterfejlődése a történtek tükrében érthető, bár nagyon szomorú, a halála pedig olyan, amilyenre Ford mindig is vágyhatott. (Apropó, megölték őt valaha korábban a mozivásznon?) Leia karakterét nehéz értelmezni, csak azt látjuk, hogy a katonai vonal győzött benne a politikaival és az Erővel szemben, sőt, még az anyaival szemben is. Így viszont szinte egydimenziósan áll a terepasztal mellett, és vált pár mondatot Solóval. A nosztalgiafaktort nagyon erősen hozza így is, ám az “erős női karakter” vonalon az ő esetében még sokat kellene dolgozni. Luke döbbent, tartózkodó, hitetlenkedő pillantása, amellyel Rey-re és a kardra nézett, határozottan eredeti befejezése az őt keresőkről szóló történetnek, ahogy nagy bátorság volt az is, hogy mindössze fél percet adtak neki. A háttértörténete egyelőre homályba vész, de majd a következő részekből kiderül, pontosan miért hagyta (látszólag) magára a galaxist, remeteségbe húzódva. Csubakka, R2 és C-3PO hozzák a kötelezőt, utóbbi talán a legjobb, legszerethetőbb és legidegesítőbb mondatát kapta a filmben.

 

Unkar.png

 

Unkar Platt figuráját egy mondata után szinte kiismerjük (és aztán jól meglepődünk, amikor a látomásban alighanem ő fogja a fiatal Rey karját, ráadásul övé a Falcon is). A Csubakkát ápoló doktornő instant klasszikus. Hux vehemenciája meggyőző, de Phasma csalódást okozott a pajzs lekapcsolásával, és legalább egyszer elsüthette volna a fegyverét a filmben. Maz Kanatát kissé szürkének éreztem, az előzetesek alapján többet vártam tőle.

 

ep7__0014_Réteg-8.jpg

 

A negatív oldalon mindenekelőtt a történetet kell felhoznom. OvibanKenobi korábbi cikkeiből kiderül, milyen nehezen született meg a forgatókönyv, és ez sajnos kihatott a végeredményre is. Kis túlzással kaptunk egy újracsomagolt IV. részt, megfűszerezve az V. és VI. részek bizonyos elemeivel. Az Ellenállás megint Dávidként harcol a nála erősebb Első Rend ellen, fontos adatok kerülnek egy droidba, aki eltéved egy sivatagos bolygón, majd megmenti egy hányattatott sorsú karakter, aki felfedezi magában az Erőt. Az Első Rend a Halálcsillag megalomán reinkarnációjával már egyszerre több bolygó elpusztítására is képes, és ezt be is bizonyítja – szerencsére azonban az Ellenállás sebtében összerakott tervével és kis flottájával sikeresen kiiktatja a harcállomás leggyengébb pontját. A pajzsokat A Jedi visszatérből ismert módon pusztítják el, A Birodalom visszavágban is megjelenő apa-fiú konfliktusról pedig Kylo Ren és Solo gondoskodik (bár gondosan vigyáztak rá, hogy ne meglepetésként érjen minket). A biztonsági játék, a legendás filmek folytatásának készítőire nehezedő óriási nyomás káros hatása itt tűnik fel leginkább. Ezt azonban be lehet tudni a trilógiakezdés gyengeségének, és Atlasszal egyetértve én is úgy gondolom, hogy a Rian Johnson kezében levő folytatások már bátrabban mernek majd hozzányúlni az univerzumhoz. (Ahogy abban is bízom, hogy a régi részekre való utalások mennyisége is csökkenni fog – a gyakorlógömb és a T-17-esről szóló párbeszéd is azt az érzést keltik a nézőben, hogy a film túlzásba viszi az elődök tiszteletét.)

 

ep7__0012_Réteg-10.jpg

 

Azonban trilógiakezdés ide vagy oda, van a történetnek két olyan eleme, amelyen nagyot zökkentem első nézésre, és azóta sem barátkoztam meg velük teljesen. Az egyik a politikai helyzet felfestésének szinte teljes hiánya, mely a balladai homálynál bőven nagyobb sötétséget hagy a néző fejében. Nem tudjuk, mekkora az Ellenállás, mekkora a Köztársaság (egyáltalán miért nem ugyanaz a kettő), miért nem segít a köztársasági flotta a Starkiller bázis elleni támadásban stb. A bolygók pusztulása után, Finn megjegyzéséből (“Ez a Köztársaság volt!”) akár arra is gondolhatnánk, hogy a Köztársaság ennyiből állt, és meg is semmisült. Egyetlen mondat mondjuk C-3PO-tól arról, hogy a Hosnian-rendszer a Köztársaság aktuális fővárosa volt, rajta a Szenátussal, elég lett volna, és akkor nem a háttérkiadványokból kellene tájékozódnunk. Abramsék valószínűleg a IV. rész nem sokat magyarázós stílusát próbálták követni, de itt talán túllőttek a célon.

 

droids.jpg

 

A másik ilyen a Luke-hoz vezető térkép és Artu kiválóan időzített ébredése, amelyeket külön-külön is nagyon olcsó forgatókönyvírói fogásnak tartottam. Aztán Abrams magyarázatából kiderült, hogy az eredeti, hiányos térkép a Halálcsillag fájljai között volt, ott találta meg Artu, és Luke egészítette ki az első Jedi-templom keresése közben. Erre utal Kylo Ren a filmben, de ezzel együtt is túl nagy marad a homály. Egy film történetét ne a hozzá készült könyvekből kelljen megérteni.

 

A zenét én is a gyengébb elemek közé sorolom: nem rossz, de inkább csak aláfest, nem pedig történetet mesél. Ez bármelyik másik filmnél bőven elegendő lenne, de a Star Wars-ban nem. Rey témáján (ez szól a lépcsőkre felsétáláskor a film végén), az Ellenállás indulóján (erre a zenére készülődnek a pilóták) és a bolygórendszer elpusztításán kívül nem érzek kiemelkedően jó új témát az anyagban, inkább a régiek visszatérése teszi zeneileg emlékezetessé a pillanatokat.

 

Star-Wars-7-Character-Guide-Finn-Rey-1024x512.jpg

 

Humorban viszont egyértelműen ez a film viszi el a pálmát, sokkal viccesebb, mint bármelyik korábbi Star Wars-epizód, és a poénok is nagyon változatosak: jellemkomikumtól helyzetkomikumig, a rajongók és a kor felé tett kikacsintásokig (a BB-8-féle “Like!”) mindent kapunk, a mai trendnek megfelelően. Tetszik, hogy a készítők maguk teszik komolytalanná Kylo maszkját már az első percekben, amikor Poe-val találkozik, és nem kényszerítenek rá minket, hogy Vader-hez hasonló tiszteletet érezzünk iránta.

 

Még egy nagy kérdés maradt, ez pedig a hős útjának ábrázolása, a Joseph Campbell-féle monomítosz-teória alapján. (A Lucas által szorosan követett, az örök hős fejlődéstörténetét leíró elméletről itt és itt írtunk.) Az Erőre ráeszmélő Rey és a sötétség felé kúszó Kylo például a felemelkedő és az elbukó hősök archetípusait jelenítik meg, bár még csak a történetük elején tartunk. Remélem, a mítoszokhoz való hűség megmarad ebben az új trilógiában is, mert akármit mondjon Lucas sértődötten arról, hogy a Star Wars egy szappanopera, valójában ez egy modern mítosz, a régi legendák újramesélése, és van azokban még bőven olyan történet, amilyet nem mesélt el egy Star Wars-film sem.

 

Most pedig megnézem, mikorra van szabad hely az IMAX-ben, mert negyedjére már ott szeretném látni Az ébredő Erőt.

 

 

 

Teljes cikk megtekintése

Vendég
Ez a téma zárva van.

Jelenlévő felhasználók 0

  • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.