Ugrás a kommentre

20 éves a Star Wars-trilógia felújított változata


Ajánlott hozzászólás

Hozzászólás ideje:

1997-et írtunk. Január vége volt. Már nem csak számítógépem volt otthon, hanem FAX modemem is, így életemben először felcsatlakoztam a világhálóra. Mai távlatból nézve az internet hajnala volt, a közösségi oldalaknak gondolata sem létezett, ahogyan Google és Youtube sem. Volt helyette betárcsázós kapcsolat, Netscape Navigator, ketyegő percdíj és a tanácstalanság, mit is kezdjünk ezzel az internettel.

 

Nem tudom, más emlékszik-e, mire keresett rá életében először a világhálón. Én pontosan tudom, hogy arra, aminek hat éves korom óta kisebb-nagyobb megszakításokkal a bűvöletében éltem: a „Star Wars” kifejezésre. Azon sem lettem volna meglepődve, ha az internet egy nagy fityiszt mutat fel nekem, de nem így történt. Hamarosan olyasmit találtam, amire egyáltalán nem számítottam.

 

trilogia_felujitott_valtozat_poszter.jpg

 

Először is rábukkantam a Star Wars hivatalos honlapjára, ami — azóta megtudtam — alig két hónappal korábban indult el. A starwars.com azért jött létre, hogy megünnepelje a Csillagok háborúja 1977. május 25-i bemutatásának közelgő huszadik évfordulóját. Úttörő volt a maga nemében, hiszen először jelent meg egy filmes franchise saját hivatalos weboldallal a világhálón. Az ötlet állítólag személyesen George Lucastól származott, és milyen nagyszerű ötlet volt!

 

Itt tudtam meg ugyanis, hogy alig néhány nap (!) múlva a mozik bemutatják a Csillagok háborúja-trilógiát. Újra. Egész Amerikában. Képzelhetitek az izgatottságomat.

 

 

„Három ok, amiért mozikat építenek”

A bemutató apropója a 20. évforduló volt, de okosan május helyett január utolsó napjára tették, egy olyan időszakra, amikor a mozik kapacitása hagyományosan kihasználatlan. Mesteri döntésnek bizonyult.

Január 31-én a CNN félóránként számolt be róla, hogy kígyózó sorok láthatók a New York-i mozik jegypénztáránál. Az emberek épp úgy álltak sorban a Csillagok háborújáért, mint húsz évvel korábban, csak most nagykabátban. Aki sosem látta moziban George Lucas űreposzát, most meg akarta nézni a vásznon — erre alapozott a jubileumi bemutató reklámja is —, aki pedig már 1977-ben is ott volt, most a gyerekével is meg akarta osztani az élményt.

 

 

 

Ahogy a Special Edition megnevezés mutatta, a trilógia addig nem látott változatban került a mozikba. A hangot újrakeverték, hogy maximálisan kihasználja a korszerű mozik sokcsatornás hangrendszerét, a régi trükkök néhány ordító hibáját eltüntették, történt számos alig észrevehető változtatás, de bekerült néhány látványos digitális trükk és soha nem látott jelenet is. A Lucasfilm 15 millió dollárt költött a felújításra, beleértve az új jelenetek és effektusok legyártását. Ilyesmire éppúgy nem volt példa korábban, mint az ezt követő sikerre.

 

Az immár Új reményre keresztelt és IV. részként vetített első film egyetlen hétvége alatt 36 millió dollár bevételt termelt Amerikában. Ez még ma is becsületére válna bármelyik januári bemutatónak, hát még egy több évtizedes filmnek. A Csillagok háborúja megérkezett a multiplex korszakba, és ott folytatta, ahol sok évvel korábban abbahagyta. Az Új remény három héten át vezette a mozis toplistát, amelynek éléről csak A Birodalom visszavág tudta letaszítani, A Jedi visszatér bemutatóját pedig el kellett tolni egy héttel, mert még akkora érdeklődés volt a trilógia első két fejezete iránt.

 

A jubileum kapóra jött, de George Lucas és a 20th Century Fox valódi célja nyilvánvalóan az volt a bemutatóval, hogy előkészítse a terepet a következő Star Wars-trilógia számára, amelynek forgatása szintén abban az évben vette kezdetét. Lucas sok mindent feltalált már pályája során, és ezúttal úgy tűnt, feltalálta azt a reklámot is, amelyért sorban állnak a kasszáknál az emberek.

 

Ám a siker mértéke valószínűleg még a Star Wars szülőatyját is meglepte. Csak az első film 120 millió dollár bevételt termelt Észak-Amerikában, és ezzel a Csillagok háborúja tizenöt év után visszavette E.T.-től minden idők legnagyobb blockbusterének címét.

 

gratu_et_r2.jpgA trilógia jubileumi bemutatója a napnál világosabban megmutatta, hogy a Star Wars nem csupán egy film, hanem olyan kulturális jelenség, amelyhez hasonló nincs még egy a filmtörténetben.

 

Magyarországra márciusban jutott el a felújított változat, és akárcsak Amerikában, néhány hét különbséggel nálunk is a mozis toplista élén landolt mindhárom film. Számomra különösen nagy esemény volt ez, mert miközben a nyolcvanas évek óta rajongtam a Star Warsért, és kincsként őriztem minden róla szóló újságcikket, az első Csillagok háborúja bemutatásakor meg sem születtem, így életemben először láthattam a mozivásznon George Lucas klasszikusát.

 

Volt szerencsém ott lenni az Uránia filmszínházban tartott díszbemutatón is. Nem megsértve a mai forgalmazókat, az még igazi díszbemutató volt, a Rákóczi útig kiterített vörös szőnyeggel és ezüst színnel nyomott meghívóval. Talán annak is szólt, hogy Lucas producere, Rick McCallum személyesen kísérte el hozzánk a felújított trilógiát. A premieren természetesen feltűntek a kor celebjei, bár akkoriban még nem neveztük így őket, és az embernek az volt az érzése, ide senki nem ingyen pogácsáért jött, hanem hogy valóban megtiszteljen egy húszéves film klasszikust.

 

Emlékszem a film előtt vetített összeállításra, amelyben hazai hírességek — Somló Tamástól, a Pa-dö-dőn át, az Animal Cannibalsig — jeleneteket adtak elő a filmtrilógiából. Leírva talán szörnyűnek hangzik, de egész vicces volt, és jelezte, hogy a Csillagok háborújáról mindenkinek van élménye.

Emlékszem a kissrácra is, aki a vetítés előtt rendezett kvíz során nem tudta a helyes választ, ki a trilógia főgonosza. Senki nem hibáztatta, amiért Darth Vaderre gondolt, hiába mutogatott önmagára a játék hoppmestereként fellépő Császár Előd. Ha netán te voltál az a kissrác, ezúton üdvözöllek a harmincasok táborában!

 

Az 1997-es felújított változat sok mindennek volt a kezdete. Akkor kezdett beindulni a máig dübörgő merchandising gépezet, de akkoriban alakultak az első rajongói közösségek, klubok és honlapok is, mert az emberek megtapasztalták, hogy nincsenek egyedül a gyógyíthatatlan Star Wars-mániájukkal.tatuin_felujitott_valtozat.jpgmos_eisley_1997.jpgyavinicsata_1997.jpgfelhovaros_1997.jpgsarlacc_1997.jpg

 

A felújított változat más szempontból is kezdet volt. Mint tudjuk, Lucas még többször hozzányúlt a klasszikus trilógia filmjeihez, megteremtve újabb és újabb kritikusait saját rajongótáborában. Szinte minden rajongónak van egy tízes toplistája a felújított változat(ok) legrosszabb változtatásairól. A digitális Jabba valóban szörnyű volt, aztán kicsit jobb lett, de a betoldott jelenete ettől még ugyanolyan felesleges. A dewback hátán lovagló rohamosztagosok esetlenek, a rettegett Sarlacc egy nagy húsevő növényre hasonlít, és akkor még nem is említettem a húsz éve kezdődött vitát, hogy Han vagy Greedo lőtt-e először a híres kocsmajelenetben.

 

A helyzet azonban az, hogy a megkérdőjelezhető döntések mellett sok olyan változtatás is történt, amit soha nem szeretnék visszacsinálni. Szeretem, ahogyan a Millennium Falcon húsz éve felszáll Mos Eisleyból, szeretem a lázadó bázis részletgazdag látványát, a Halálcsillag elleni ütközet minden új képkockáját, Felhőváros megújult látképét, és még hosszan sorolhatnám a szívemhez nőtt újításokat.

 

Két évtizede gyűlöljük és imádjuk a felújított változatot, ám a változtatások feletti polémia valahogy jelentéktelen volt azokban a hónapokban. Csak az számított, hogy a nagybetűs Trilógia, a Csillagok háborúja, A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér visszatért a mozivászonra, és aki jegyet váltott rájuk, öregek és fiatalok, mind ebben az örömben osztozott.

 

Soha nem volt olyan jó érzés Star Wars-rajongónak lenni, mint 1997 tavaszán.

 

 

A modern mozitrailer születése

Nem szokás szót ejteni róla, pedig a modern mozielőzetes születését is könnyen köthetnénk a felújított Star Wars Trilógia bemutatásához. A klasszikus trilógia a moziforgalmazás egészen más korszakában született. Kiválóan szemlélteti ezt az a tény, hogy míg 1977-ben 36 moziban mutatták be a Csillagok háborúját, 1997-ben 1800 amerikai mozi tűzte műsorára. A jubileumi bemutató azt is jelentette, hogy a Star Wars először kapott modern előzeteseket, amelyek tempójuk és látványosságuk alapján nyugodtan tekinthetők a kétezres évek filmelőzetesei előképének. Természetesen a jó alapanyag sokat segített ebben.

Egyben az első trailerek közé tartoztak, amelyek felkerültek a világhálóra. A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér felújított változatának alábbi beharangozója volt életem első online megtekintett előzetese. Persze 1997-ben még csak bélyegnyi méretben lehetett megnézni. Akkoriban nem hogy Youtube, még a szép emlékű Quicktime sem létezett. A lejátszás nagyjából tíz másodpercenként megszakadt, így legalább fél órába telt megnézni a kétperces videót. Ám húsz év elteltével is ez a kedvenc filmelőzetesem.

 

 

 

 

 

Teljes cikk megtekintése

Vendég
Ez a téma zárva van.
  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.