Ody Mandrell Hozzászólás ideje: 2017. Január 8. Hozzászólás ideje: 2017. Január 8. A végeredményt ismerjük, Gareth Edwards Zsivány Egyese olyan Star Wars-film lett, amiért megérte újjáéleszteni George Lucas univerzumát. Az első önálló Star Wars-film születését azonban számos találgatás övezte az elmúlt hónapokban. Vajon milyen változásokon ment keresztül a film? Mi célt szolgált a nyári utóforgatás? Ki és miért nyúlt bele a Zsivány Egyesbe? Mindezt a lehető legközelebbről a film vágói â Colin Goudie, Jabez Olssen és John Gilroy â tapasztalhatták meg. Közülük Goudie és Gilroy a héten közös interjút adott a Yahoo Moviesnak, amelyben meséltek a Zsivány Egyes születéséről, az elmúlt két év legnagyobb kihívásairól, és nem utolsósorban választ adtak a sokakat izgató kérdésre, miben változott meg a film a sokat emlegetett utóforgatás során. A film legelső inkarnációja A Zsivány Egyes első vágója az a Colin Goudie volt, aki régóta dolgozik Gareth Edwards rendezővel. Többek közt ő vágta Edwards Monsters című első filmjét is. Goudie meglepően korán, a forgatás kezdete előtt csaknem egy évvel csatlakozott a stábhoz, és különleges szerepe volt a produkció előkészítésében. Edwards 2014 szeptemberében azt a feladatot adta neki, hogy más filmek jeleneteiből vágjon össze egy úgynevezett âsztori tekercsetâ a Zsivány Egyeshez. A filmnek ekkor még nem volt fogatókönyve, csupán a cselekmény állomásait lehetett ismerni. Goudie a történet meglévő vázlatát követve végezte el a munkát. Az így összeállított anyag segített megtalálni a film ritmusát, és a forgatókönyv kidolgozásához is fontos támpontul szolgált. âTöbb száz filmet vágtam darabokra, majd összeraktam belőlük a Zsivány Egyest, hogy lássuk, mennyi dialógusra lesz szükség a filmbenâ â meséli Goudie. âAz, hogy így összeraktuk, jó képet adott a film ritmusáról. Sok jelenetet felhasználtam a többi Star Wars-filmből is.â âHogy Krennic hajója leszáll a bolygóra, csupán egyetlen sor a forgatókönyvben. Ez egy másfajta filmben lehetne akár két-három perces jelenet is, de ha megnézzük a Star Wars-filmeket, kiderül, hogy egy ilyen jelenet hossza ott mindössze 45 másodperc, esetleg egy percâ â meséli a vágó, aki megemlít néhányat a felhasznált jelenetek közül. âAhhoz a jelenethez, amikor betörnek az adattárba, átvettem a Háborús játékok nagy ajtócsukódását, hogy lássuk, mennyi idő egy széfajtó záródása.â âDialógusokat is átvettem más filmekből, például hogy lássuk, milyen hosszú lehet egy kihallgatás jelenete. Amikor Jynt a film elején kihallgatja a lázadó tanács, ott azt a jelenetet használtam, amikor Ripleyt kihallgatják az Aliensben.â Goudie három hónapon át dolgozott ezen a demó tekercsen. A kép felső kétharmadát a film adott jelenetéhez készült látványterv töltötte ki, alul felirat jelezte, hogy pontosan mi fog történni a filmben, míg a jobb alsó sarokban a jelenet ritmusát érzékeltető mini film pergett. Fél évvel később Goudie a pervizualizációs csapat mellé szegődött, hogy az általuk készített vázlatanimációkból elkezdje összerakni a nagyobb akciójeleneteket, mint amilyen az eadui leszállóplatform elleni támadás, a scarifi csata, a pajzskapun való átjutás, vagy épp hőseink menekülése a felrobbanó Jedháról. Ekkor még mindig nem forgattak egyetlen képkockát sem a filmhez, mivel azonban snittről snittre láthatóak voltak a jelenetek, az így elkészült anyag az egész stáb számára támpontul szolgált. A díszlettervezők tudták, mit kell megépíteniük, mint ahogy előre látható volt az is, mely felvételekhez használhatnak kaszkadőröket vagy esetleg csak számítógépes dublőrt. Érdekesség, hogy mivel Goudie a demó tekercset részben a korábbi epizódokból vágta össze, a filmnek ez a nagyon korai inkarnációja még tele volt a Star Wars-filmekre jellemző wipe képváltási technikával, amiből a kész filmben egyet sem láthatunk. âAmikor megérkeztek a saját leforgatott felvételeink, onnét kezdve már nem volt szükség rájuk. Először szomorúan láttam, hogy megváltunk az áttűnésektől, de a kész filmet látva már nem hiányoznak, mert ez egy másfajta filmâ â meséli a vágó. A bőség zavara A forgatás kezdetén csatlakozott a stábhoz a film második vágója, Jabez Olssen. Innét kezdve Goudie-val közösen vágták a londoni filmstúdióból érkező felvételeket. âRá voltunk kényszerítve a csapatmunkára. Rengeteg nyersanyagot forgattak a nagy jelenetekhez, mint amilyen a Jedha piacán játszódó csataâ â meséli Goudie. âÉn mentem végig minden egyes felvételen. Mivel volt tapasztalatom a Gerethtel való közös munkáról, tudtam, hogy mi az, ami tetszik neki, hogy min szokott megakadni a szeme, és ez alapján válogattam.â A Goudie által előkészített felvételekből Jabez vágta össze a jeleneteket, de volt, hogy néhány héttel később Goudie is elkészítette a maga változatát. Goudie elmondása szerint Edwards olyan rendező, aki szereti önmaga kezelni a kamerát, és ha már maga készíti a felvételt, szereti ezt több különböző beállításból is megtenni. Ez különösen igaz volt Jedha város jeleneteire, ahol a díszlet lehetővé tette, hogy Edwards az úgynevezett 360 fokos forgatási technikával dolgozzon. Érdekesség, amit maga a rendező árult el egy napokban készült podcastban: a forgatáson számos olyan felvétel készült, aminek semmi köze nem volt a filmhez. Mivel digitális nyersanyagra forgattak, Edwards szabadon kísérletezett. Jó példa erre az az eset, amikor a Jyn Ersót alakító Felicity Jones keresztülsétált egy díszleten, miközben a technikus épp felkapcsolta a lámpákat. A pillanat annyira megragadta a rendezőt, hogy 17 különböző felvételt készített róla, miközben az egész stáb tudta, hogy nincs ilyen jelenete a filmnek. Végül ez lett az első filmelőzetes záróképsora, de a filmben természetesen nem találkozhattunk vele. Érdemes ehhez még hozzátenni a filmben Krennic szerepét alakító Ben Mendelsohn korábbi nyilatkozatát. A színész a Collidernek mesélte el, hogy a párbeszédes jelenetek jelentős részét is 4-5 verzióban vették fel. A szöveg nem változott, de a jelenetet hol nagyobb indulattal, hol visszafogottabban adták elő a színészek, így a rendező később tetszése szerint választhatott a különböző változatok közül. A rengeteg nyers felvétel egyszerre volt átok és áldás a produkciónak, számtalan választási lehetőség kínálkozott a vágószobában, ugyanakkor â ahogy arról Edwards is beszélt a bemutatót megelőzően â a szokásosnál több időt vett igénybe a film vágása. âEzt be szoktam kalkulálni Gareth filmjeinélâ â teszi hozzá Goudie. Nincs négyórás Zsivány Egyes Valószínűleg Goudie korai demó tekercsének is köszönhető, hogy a vágóknak nem kellett különösebben megküzdeniük a Zsivány Egyes hosszával. âNem létezik egy mitikus, négyórás változata a filmnekâ â állítja a vágó, aki kezdettől végigkísérte a film születését. âAz első vágás hossza nem sokban tért el a bemutatott változatétól. Talán tíz perccel volt hosszabb. Már nem igazán emlékszem, mert az majdnem egy éve volt.â âVan néhány (kimaradt jelenet), amit biztosan érdekesnek találnának a nézők, de nem hiszem, hogy lenne köztük olyan, amire azt mondanák: miért kellett ezt kivágni?â A film azonban nem ekkor, hanem az elhíresült utóforgatást követően nyerte el végleges formáját. A Zsivány Egyes eredeti forgatása 2015 augusztusától 2016 februárjáig tartott. Ezt követte tavaly nyáron a több hetes utóforgatás, amely rendkívüli lázba hozta a sajtót, nem mintha nem lett volna bevett gyakorlat már a korábbi filmek esetében is. âElső naptól kezdve terveztünk az utóforgatással, ahogy minden filmnél szokásâ â meséli Goudie. âUgyanezt csináltuk a Monstersszel is, mindig is tudtuk, hogy vissza fogunk menni forgatni, és nem volt ez másképp a Zsivány Egyessel sem. Be volt tervezve a naptárba. Mindenképp sor került volna rá, csak azt kellett kitalálni, ahogy haladtunk előre, hogy melyik részeken kell majd finomítanunk.â Azt hiszem, a bemutatott film megmutatta, hogy akik a sztori felvizezésétől tartottak, betoldott âtáncos-komikusâ jeleneteket vagy disneyesített happy endet vizionáltak, alaposan tévedtek. Ezt érdemes lesz felidézni, amikor majd a VIII. és a IX. részek utóforgatására kerül sor… Mert sor fog kerülni rá. âSzerintem nagyon hasznos voltâ â mondja az utóforgatásról John Gilroy, akit nyár elején vontak be a munkába, amikor már megvolt a terv a film bizonyos részeinek átdolgozására. âAzt akarták, legyen egy friss szempár is a szobában, úgyhogy csatlakoztam Colinhoz és Jabezhez. Sokáig ők ketten húzták az igát.â John Gilroy egyébként annak a Tony Gilroynak a testvére, aki a Zsivány Egyes forgatókönyvét átdolgozta az utóforgatásra. Új jelenetek, tökösebb karakterek âBizonyos mértékig áttervezték a cselekményt, néhány jelenet bekerült a film elejére. Némelyik szereplő, mint például Cassian vagy Bodhi karakteréhez hozzá akartunk tenni valamitâ â meséli Gilroy. Goudie és Gilroy elmondása szerint elsősorban a film elején és utolsó felvonásán változtattak. A film elejére bekerült négy új jelenet, melyek révén három szereplő (Cassian Andor, Bodhi Rook és Jyn Erso) is új bemutatkozást kapott. Gilroy szavai alapján új jelenetként került a filmbe Cassian találkozása az informátorával, Bodhi első jelenete a Jedhán, amikor átadja magát Saw embereinek, valamint Jyn jelenete a börtöncellában, majd szökése a rabszállító járműből. âEz mind arra szolgált, hogy jobban előkészítse a cselekménytâ â meséli Gilroy. âTermészetesen ezeknek tovább fodrozódó hatása van az egész filmre, ezért sok tennivalónk lett. Ahogy Colin már említette, hárman voltunk, feltűrtük az ingujjunkat, munkához láttunk, és megszületett az a film, amit most mindenki láthat.â âA prológus kezdettől fogva ugyanaz voltâ â teszi hozzá Goudie. âCsakhogy Jyn ott még kislány, szóval felnőttként először egy megbeszélésen láthattuk volna, az pedig nem igazán jó bemutatkozás. Most egy börtönben találjuk, aztán látjuk a kiszabadulását, Cassiannal pedig egy küldetés során találkozunk… Így mindenki kissé tökösebb lett, izgalmasabb és érdekesebb. Aztán, persze, eljutnak oda is a film során (ahol eredetileg találkoztunk volna velük), de így nagyobb lendülettel indul a történet, ami egyszerűen jobb.â âFontos volt, hogy ügyesen ültessük el a cselekmény magvait, mert ha az előkészítés jó, az a film második és harmadik harmadában kifizetődikâ â mondja Gilroy. Ahogy sejthető, a film hamradik harmada elég sokat változott. Elég csak megnézni a számos eltérő jelenetet tartalmazó előzeteseket. âRengeteg dolog zajlik a harmadik felvonásban. A cselekmény vagy hét különböző helyszínen játszódikâ â emlékeztet Gilroy. A vágók elmondása szerint a film harmadik harmadával lényegében annyi történt, hogy néhány eseményt áthelyeztek másik helyszínre. âCsakhogy minden mindennel összefügg, ezért ha belenyúltunk az egyik helyszínbe, az az összes többi helyszín cselekményére is hatással voltâ â meséli Gilroy. A rendezőnek és a vágóknak változtatások bonyolult láncával kellett megküzdeni, mivel a jelenetekben elhangoznak olyan információk, amelyek alapján az eseményeknek egymásra kellett épülniük. âA film utolsó egy órájában, különösen onnét kezdve, hogy megérkezik a lázadó flotta, ide-oda váltunk a vágásokkal, az adattárról a flottára, aztán a parton harcoló lázadókra. Szinte végtelen a lehetőségek száma, ahogyan egymás után rakhatók ezek a jelenetekâ â meséli Goudie, aki egy Rubik-kockához hasonlítja a film utolsó harmadán végzett munkát. âÖssze-vissza kell keverned, hogy az utolsó darab is a helyére találjon. Egyre közelebb és közelebb vagy a célhoz, de az utolsó előtti lépésben összekavarodik az egész Rubik-kocka, hogy aztán minden a helyére kerüljön.â âÉrdekes, hogy amikor valami ennyire bonyolult, érezni lehet, ahogy elkezd minden a helyére kerülniâ â emlékezik Gilroy, aki szerint a munka az utolsó pillanatig tartott. âAz ILM-mel is szorosan összedolgoztunk, akik küldték a félkész felvételeiket, azokat is beillesztettük, majd lehetett továbbgondolni az egészet. Olyan volt ez, mint egy nagyon szoros kirakó. Folyton változtatnunk kellett egyszer itt, egyszer ott, de nagyon büszke vagyok a végeredményre.â Ahogy a fentiekből is kiderül, az utóforgatás mögött húzódó âtitkos szándékâ egészen egyszerű volt: javítani a filmen. Természetesen Hollywoodban nem ritka, hogy egy stúdió öltönyösei fentről lenyúlnak, és kedvük szerint átszabják a filmet. Ám ez a feltételezés ezúttal kezdettől fogva sántított. J.J. Abrams a hetedik epizód bemutatásakor elég világosan elmondta: a Bob Iger vezette Disney kellőképp okos ahhoz, hogy ne szóljon bele kreatív döntésekbe. A Disney a pénzt adja, míg a kreatív döntéseket a Lucasfilm hozza meg, és ez vélhetően így is marad mindaddig, amíg a Star Wars-filmek a gyártási költségük többszörösét hozzák vissza. (Az ébredő Erő több mint kétmilliárd dollárt termelt a kasszáknál, a Zsivány Egyes pedig tizennyolc nap után 800 milliónál jár.) Negyven éves snittek A Zsivány Egyes egyik szenzációs meglepetése, hogy az Új remény két lázadó pilótája (arany és vörös vezér) megjelenik a film végi űrcsatában. Goudie ennek történetét is megosztotta az interjúban. A munkálatok kezdetén, 2014-ben Edwards és Goudie ellátogatott a Skywalker Ranch archívumába. Körbevezették őket, belebújhattak Han Solo mellényébe, láthatták a Millennium Falcon eredeti makettjét és a többi ritka relikviát. Már éppen távozni készültek, amikor Edwards észrevette, hogy hátul, a fal mellett több doboznyi filmszalag hever. Hamarosan kiderült, hogy a szalagok az Új remény eredeti nyers felvételeit őrzik, amiket még nem digitalizáltak, így az évek folyamán senkinek nem volt érkezése, hogy átnézze őket. Edwards, akinek a kedvenc filmje az 1977-es Új remény, rögtön úgy érezte, kincset talált. Megengedték neki, hogy végignézze a tekercsek tartalmát, és amikor Goudie-val meglátták a pilótákról készült, soha fel nem használt felvételeket, azonnal tudták, hogy ezt be akarják tenni a Zsivány Egyesbe. Sokadik nézésre A vágók munkájában az egyik legnehezebb feladat, hogy két évnyi munkálat után is friss szemmel tudják nézni a filmet. Goudie azt mondja, az IMAX kópiák átnézése során érte utol a felismerés, hogy sikerült jó filmet készíteniük. âCsak ültem ott, és azt gondoltam, ez most igazán jó lett.â âAz volt a meglepő, hogy valahányszor leültem megnézni, élveztem a filmet. Volt, hogy az egészet végignéztem, különösen az utolsó héten, amikor naponta két-három alkalommal ellenőriztük a kópiákat, és minden egyes alkalommal azt éreztem, hogy még mindig ugyanolyan hatása van.â Míg a legnehezebb feladat az akciójelenetek vágása volt, különösen a film utolsó harmadában, Gilroy hasonlóképp büszke egyik-másik dialógus vágására. âIgazán jó párbeszédes jeleneteket csak úgy lehet vágni, ha az ember nagyon rá tud hangolódni, hogy mit csinálnak a szereplők.â Kiemelte, hogy van néhány meglehetősen fajsúlyos párbeszédes jelenet a filmben. A kedvencei közé tartozik Jyn és Cassian vitája az eadui események után, illetve a Jedháról való elmenekülést követő jelenet. Tíz perc, három érzelmi állapot (spoiler!) âSzerintem meglepi a nézőket, hogy amikor már úgy tűnik, véget ér a film, még van folytatás, és nem is rosszâ â véli Goudie. âVáratlanul még egy fokozattal feljebb kapcsol a film.â âRitkán adódik ilyenre lehetőségâ â teszi hozzá Gilroy. âMeghalnak a főszereplőink, és az egész rendkívül megrendítő. Aztán látjuk a hajó fedélzetére lépő Vadert, és jön egy várva-várt akciójelenet, ami egészen elképesztő, különösképp egy Star Wars-rajongó számára. Aztán felbukkan Leia, és megint más érzelmekkel szembesülünk. Tíz perc leforgása alatt három különböző érzelmi állapotba kerülünk, mindezt úgy, hogy nem hiszem, hogy a néző manipulálva érzi magát. Ez fantasztikus. Nagyszerű dolog így befejezni egy filmet.â Mindketten a film nagy erényének tartják, hogy sikerült megtalálni az aranyközéputat abban, hogy a Zsivány Egyes megmaradjon Star Wars-filmnek, ugyanakkor kellőképp különbözzön az eddigi epizódoktól. John Gilroy még egy érdekességet megemlít az interjúban. A filmnek megvan a maga egyedi karaktere, ám az utolsó képsorokra ez tudatosan átalakul, hogy a klasszikus Csillagok háborújához idomuljon. A vágók elárulták, nem csupán Vader és Leia felbukkanása miatt érezhetjük úgy, hogy a 2016-os és az 1977-es film összeér, a film vége felé maguk a vágások is elkezdenek igazodni az Új remény stílusához. Teljes cikk megtekintése
Ajánlott hozzászólás