Ody Mandrell Posted May 17, 2015 Share Posted May 17, 2015 George Lucas 71. születésnapjára való tekintettel fogadjátok szeretettel a Joseph Campbell-féle monomítoszról szóló írás 2. részét. Az első részben bemutattuk a mítoszok megértésének, magyarázatának különböző lehetőségeit, különös tekintettel Joseph Campbell monomítosz-elméletére. Ebben a részben ezt az elméletet alkalmazzuk a Star Wars IV. részére, és megmutatjuk, George Lucas milyen mélyebb elemeket használt fel az emberiség ősi történeteiből, hogy elmesélhesse egy modern kor mítoszát. I. Indulás Az indulás lépcsőfokának első mozzanata a kalandra hívás. Ez az, amikor a hőst valami arra sarkallja, hogy elinduljon az útján. A történetünkben az R2-es droidba táplált üzenet hivatott ezt szimbolizálni, melyet Luke-nak később az idős Obi-Wannal folytatott beszélgetése tesz teljessé. Kalandra hívás A következő elem, hogy a leendő hős visszaretten a hívástól. Eleinte Luke sem akar elindulni, ahogy azt sem hiszi el, hogy igazán nagy dolgokra volna képes. Ugyanígy jellemző az, hogy a környezet visszatartó erőt jelent a hős számára. Owen és Beru szerepe pontosan ezt a motívumot szolgálja. Luke beszélgetése Owennel és Beruval Luke vívódása az indulás előtt Ezek után, vagy ezek mellett â nem mindig időrendben jelennek meg az egyes motívumok â általában a hős segítséget kap. Ez a mítoszokban leggyakrabban természetfölötti segítségként jelenik meg, spirituális mester vagy tárgyak formájában. Történetünkben mindkettőre találunk egy-egy példát. Obi-Wan az idős Jedi mester, aki az Erőről beszélve egy új világot tár fel Luke számára. A segítség tárgyi megfelelője pedig a fénykard, amit szintén indulás előtt kap meg. A mester A fénykard A mitikus történetek gyakori motívuma az útitársak megjelenése is. A hős általában magányosan viszi végig az útját, de bizonyos pontokon segítőket kap. Nélkülük nem tudná teljesíteni a küldetését, éppen ezért nincs értékbeli különbség a hős és segítő(k) között. Luke az útitársaival Mos Eisley hírhedt kantinjában találkozik. Az útitársak: Han és Csubakka A következő (beavatás) lépcsőfokra jutás minden hős történetében a âküszöb átlépéseâ motívummal megy végbe. Ez az, amikor az ismert világból az ismeretlenbe, a tudatosból a tudattalanba lépünk át â Campbell szerint. Ezt azonban különféle akadályok nehezíthetik. A hősi eposzokban azt találjuk, hogy a küszöbnek gyakorta vannak őrei, akiken a hősnek (és segítőinek) túl kell jutnia. Több példa is hozható erre az IV. részben. Elsőként a birodalmi rohamosztagosok állítják meg a szereplőket, majd ezen túljutva a fejvadászok kötnek bele Luke-ba. Később Han Solónak kell túljutnia Greedón és Jabbán, végezetül pedig a felszállást nehezítik meg az odaérkező rohamosztagosok. A küszöb őrei Történetünkben a küszöb átlépése a Millennium Falconnal történő elindulással megy végbe. A küszöb átlépése E ponton érdemes megemlíteni, hogy a történetek visszatérő eleme a mágikus repülés is, amely szintén többféleképpen jelenhet meg. Esetünkben a fénysebesség jeleníti meg ezt a motívumot. A mágikus repülés II. Beavatás Az ismeretlenbe való belépés után következik a âpokoljárásâ. A pokoljárás eleme, avagy a túlvilági kalandok már a görögöknél, illetve a távoli népek mítoszaiban szintén előfordultak. A hős így járja be azt az utat, ami ki lett jelölve számára. Ebben az ismeretlen (tudatalatti) világban válik valójában hőssé. A Halálcsillagra történő megérkezés a campbelli értelemben vett cet gyomrát, az alvilágot szimbolizálja. Az ismeretlen világ A beavatás során mindig akadnak próbák, amiken a hősnek át kell esnie. Gyakorolnia kell tehát, hogy előrébb jusson. A gyakorlatok erkölcsi útmutatást is jelentenek, ezért e vonatkozásban egyfajta erkölcsi utat is bejár a hős. Esetünkben a fénykard és az Erő helyes alkalmazásaként jelenik meg a motívum. A gyakorlás A beavatás során találkozik a leendő hős âaz istennőâ karakterével, aki vagy segítőként, vagy rosszra csábítóként jelenik meg és le akarja taszítani a hőst az útjáról. Leia karaktere kétségtelenül pozitív előjelű a történetben. Találkozás az istennővel Ezt követik általában az olyan további mozzanatok, mint a szöktetés, a szörny legyőzése és az ismeretlen világ további veszedelmei. Leia megszöktetése a börtönblokkból, valamint a vízi szörny és Vader legyőzése is ezekre nyújtanak példákat. A szöktetés Fontos állomása a hős útjának a rituális halál bekövetkezése is: ez a hős valamelyik társának önfeláldozása az út sikere érdekében. A rituális halál Végezetül az ismert világba való visszajutást is (ahogy a bejutást) különféle veszélyek szokták akadályozni. Filmünkben a TIE-vadászok támadása szimbolizálja ezt. A küszöb őrei A beavatás fejezetének utolsó mozzanata a megdicsőülés, amikor a hős véghezviszi a küldetését, és ténylegesen hőssé válik. A véghezvitel azonban nem sikerülne, ha nem hinne igazán a céljának jelentőségében. Az útja során mindenről le kell mondania, ami azelőtt fontos volt számára, míg végül az életét is oda kell már adnia az adott célért. Lucas ismerte a XIX. századi dán filozófus, Kierkekaard munkásságát, akinél megjelenik “a hit ugrása” motívum. A hős csak az ebbéli elrugaszkodásával válik valódi hőssé. A történetben ez az a pont, amikor Luke kikapcsolja a X-szárnyú fedélzeti számítógépét, és végre elkezd hinni az Erőben. Ha nem teszi, elbukott volna a küldetése. A hit ugrása III. Visszatérés A hős visszatérése a monomítosz utolsó nagy fejezete. Gyakori elemei a már említett mágikus repülés, a nagy csata eseményei és a kívülről jövő megmentő is. Ez rendszerint a hős önfeláldozásakor jelenik meg. A kívülről jövő megmentő A hős a győzelmet követően âkét világ ura leszâ, azaz az ismert és a korábban ismeretlen világot is uralni fogja már. A két világ ura A mitikus történetek végén rendszerint az élet szabadsága jelenik meg, amelyet a hős hoz magával diadala eredményeképp. Ezzel együtt egy spirituális tudás birtokosává is válik, amellyel segíteni tudja a környezetében élőket. Joseph Campbell szerint ekkor zárul be a mitikus kör és fejeződik be a hős útja. George Lucas filmje a fentiek tükrében csakugyan az ősi mítoszok rejtett üzenetét meséli el mai, modern köntösbe burkolva. Sikerének titka talán nem kis mértékben rejlik abban, hogy a kortalan üzenetet a mi korunkban, a mi nyelvünkön tudta elmondani. A cikk szerzője Nagy Andor, az egri Eszterházy Károly Főiskola Kulturális Örökség és Művelődéstörténet Tanszék tudományos segédmunkatársa Teljes cikk megtekintése Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts