Ugrás a kommentre

Egy Új Remény


Ody Mandrell

Ajánlott hozzászólás

  • 2 héttel később...

Most, miután lecsengett a dolog, én is megnéztem a Revisitedet. :) Előrebocsátom: mivel a munka nagyon ambiciózus, bizonyos szintű profizmust sugall (félgőzzel nem érdemes bevállalni olyan projektet, hogy egyedül helyreállítom az egyik Star Wars-filmet), nem minden esetben leszek olyan kíméletes, mint amilyen egy rajongói munkának általában kijár. Viszont mindenképpen egy óriási gratulációval kezdem az írást, mert nagyon becsülendő, amit Adywan csinált.

Vegyesek az érzéseim a filmmel kapcsolatban. Bizonyos dolgokban igazán remek, hangulatában sokkal jobb, mint a hivatalos (Tantive IV-es jelenetek, az űrcsata több része), máshol viszont érthetetlenül megkavarja a tökéletes dolgokat is. Adywan minden érdemének maximális elismerése mellett ez a legfőbb kritikám: nem érzi, hol árt a módosításaival, hol válik (szerintem) öncélúvá az egész.

A korrekciók legtöbbje tipikus rajongóra vall, aki nagyon szereti a filmet, és ezért mindent megtesz, hogy jobbá tegye: jóformán észrevehetetlen kontinuitási hibák javítása, legyek eltávolítása, droidfej beillesztése stb. Aztán ott vannak az eggyel komolyabb szintű javítások, mint a holopad. Aligha van rajongó, akinek ne dobbanna meg a szíve a hologram láttán, mely gyönyörűen köti össze a 4. részt az előzményekkel. (És ez vonatkozik a legtöbb kijelzőre - bár a visszaszámlálás arab számait igazán eltüntethette volna, ha már úgyis arra jár.) A Falcon menekülése a Tatuinról, majd a Halálcsillagról pompás lett: végre van benne elég dinamika. Azt hiszem, a legtöbb módosítás ezt a dinamikai lemaradását próbálta orvosolni a IV. filmnek, nagyrészt jól. (Még a kantin lényeinek animált maszkjai is ebben segítenek.) De... néhol elveti a sulykot, mint pl. a Halálcsillag első feltűnésekor. Sokszor újranéztem már ezt az új jelenetet, de egyszerűen nem működik nálam. Pedig az ötlet nem rossz: dobjuk fel a HCs debütálását, mert megérdemli. Na igen, csak kicsit meredek lett a ráncfelvarrás. Egyrészt ez a bolygó a háttérben nem tetszik, valami másnak kéne ott lennie... ez valahogy nem szép, inkább az EP5-be illene. Másrészt a vágás, a beállítások, a kompozíció eléggé ötletszerűnek tűnnek számomra, egyszerűen nem látom bennük a koncepciót. Az Executornál egy jól megkonstruált beállítássorozat segít minket, hogy megismerkedjünk a hajóval, itt viszont ennek nyoma sincs. A kameramozgás sem illik ebbe a filmbe, valami statikusabb jelenet kellett volna ide. A birodalmi induló sem egyértelműen nyeri el a tetszésemet. Ez a jelenet kiváló példa arra, ahogy egy rajongó kitalálja, hogyan kéne módosítani valamit, hogy szerinte jó legyen, de nem látja, hogy ezzel elrontja az összképet. Márpedig egy filmnek egységes egésznek kell lennie, nem elég, hogy egy jelenet önmagában nagyon jó (ami itt ráadásul nem is igaz), még az összképbe is jól kell illeszkednie. Ez szerintem nem passzol bele, tehát elhibázott. Öncélú továbbá a yavini érkezés előtti hipertéri beszélgetés a Falconban. Semmi, de semmi ok nem volt rá, akkor meg minek?

Fájó pont még a Ben kunyhójában zajló beszélgetés újravágása... élettelen, színlogikus közléssorozat lett így belőle, mint azt már sokan mondtátok. Jabba kivágása nem érdekel nagyon, ahogy a "Han lő először" vita sem, viszont kár volt annyi rontót kivágni Mos Eisley-ből.

A Vader-Ben párbaj megint jó példa arra, hogy Adywan elvetette a sulykot. Az újravágással szerintem jól felpörgette a vívást, és megadta neki az eddig hiányzó dinamikát. Viszont zenét tett alá, ami szerintem sokkal inkább ront, mint használ? Addig, hogy ?Only a master of evil, Darth?, még egész jól passzol a zene, utána viszont valami nagyon elromlik. Mintha Adywan nem érezné, hogy hol kell megállni. A jelenet alá szerintem lehetne zenét tenni, de azt meg kéne komponálni. A filmekben nem igazán van olyan részlet, meg megállná itt a helyét, akkor meg jobb csendben maradni. És nem kell lassítani a köpeny összeesését, ez nem Star Wars-szerű. Az ilyen kevéssé koherens részeknél érzem leginkább, amiről az elején írtam: az átdolgozó csak rajongói szemmel nézi a filmet, ami itt már kevés. Nem képes filmes szemmel tekinteni rá, ezért vét ilyen hibákat. Nem látja a fától az erdőt, csak azon gondolkodik, hogy lehetne felturbózni egy-egy jelenetet, közben pedig észrevétlenül elrontja a koncepciót. Hiperalagút nem véletlenül nincs az EP6 előtt, hiszen nem kell minden látványosságot ellőni az elején. (Koncepció az is, hogy az EP123-ban nem látunk hiperugrást belső nézetből ? Lucas ezt az attrakciót a régi trilógia ?újdonságának? szánta.) Ugyanígy komoly hibának érzem a Halálcsillag robbanása előtti újravágott részeket. Bár elvileg fokozza az izgalmat, gyakorlatilag egy tökéletes koncepció szerint megcsinált vágást tett tönkre, és nem mellesleg a zenével való összhang is csökkent. Ha már űrcsata, akkor viszont megjegyzem, hogy a hátsó ablakokon látszó akciók, a több vadász sokat, nagyon sokat dob a csatajeleneten, és összességében nagyon tetszik. Bár a TIE-ok feltűnése, noha ütős dolog, kameramozgás szempontjából megint nem illik a filmbe, és utána kissé previzualizációs szintű a csata képe. Hasonlóképp zavarnak a más részekből átvett elemek, mint korábban a hipertérbe lépő romboló. Túl sokszor láttuk már a filmeket ahhoz, hogy egy ilyen duplikáció feltűnésmentes legyen. A tatuini sziklaalakzatok lecserélése EP2 stílusúra is teljesen felesleges volt, csak ront a jeleneten.

A fénykardok az állóképeken egész jól néztek ki, mozgóképen viszont nem tökéletesek (bár sokkal jobbak, mint régen). Néhol túl erős a színük, érződik, hogy ?oda vannak téve?, rosszul lépnek kölcsönhatásba a környezettel. (És szinte minden jelenetben látszik a botok árnyéka a fejeken. Eddig nem volt feltűnő, de most nagyon.)

Végül szentelnék pár sort a zenének. Úgy érzem, Adywan ezt kezeli a legkevésbé jól, mintha ez is csak egy elem lenne, amit ide-oda lehet pakolgatni, cserélgetni, ugyanúgy, ahogy az ember odébb tesz egy űrhajót a képen. Erre utal az, ahogy a yavini csata briliáns zenei anyagába belevagdosott, meg ahogy betoldotta a birodalmi indulót a Halálcsillag alá, a Battle of the Heroest pedig a párbajba. Üdítő ellenpélda a Halálcsillag tárgyalójában zajló jelenet zenei aláfestése, ami jó ötlet volt. Egy visszafogott zenei alap nagyon passzol oda, bár ezt a konkrét megoldást kicsit még szokni kell.

Mindent egybevéve azt mondanám, a jó szándék megvolt, és sok helyen ragyogó eredményt szült, olyat, amilyet egy másik rajongó igazán nagyra tud értékelni. Máshol viszont szerintem átesett a ló túlsó oldalára, és a belenyúlásokkal a film lényegét zavarta meg. Szerintem a srác nagyon ért a finomságokhoz, de a nagyobb dolgokban (új jelenetek stb.) az én ízlésemet nem találta el. Ettől függetlenül még egyszer gratula neki, és kíváncsian várom az ESB Revisitedet.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Úgy tűnik, hogy a negatív visszacsengések mindenkinél majdnem ugyanazok, bár itt most nem értem, hogy mi volt a baj a hipertérrel. Szerintem igenis kellett oda az a kékes árnyalat, hiszen ugrottak és a kamera is nem egyszer hátulról mutatta a pilótafülkét. Szóval míg a többi észrevételt "megértem" addig ezt nem.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Nos, én is megnéztem.

Gyakorlatilag én is hasonlóan látom, ahogy SimonZ, viszont összeségét tekintve jobbnak tartom így a filmet. És ez két dolognak tudható be:

1. Halálcsillagról való menekülés utáni csata

2. Halálcsillag elleni csata

 

Ez a két rész annyira dinamikus lett, hogy csak lestem.

Kétségtelen vannak túlzó dolgok, amiket nem így kellett volna megváltoztatni.

Összefoglalva: Adywan nagyjából tudja, hogy mely részekhez kell nyúlni, csak nem mindig találja el, hogy hogyan.

Minden elismerésem neki.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 11 hónappal később...
  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.