Ugrás a kommentre

Sport


lokatelli

Ajánlott hozzászólás

Hozzászólás ideje:

Gratula, Krande!

 

Azért ez a mai F1 futam se volt gyenge. Most azt hagyjuk mit művelt a Ferrari Vettellel, de amit a bírák most is leműveltek, arra nemigen vannak szavak. Verstappen konkrétan kivezette Leclerc-et a pályáról, erre órákig ültek az asztal fölött, majd semmi büntetés. Az indoklás még jobb: nem volt elég hely a pályán. :lol2:

Baszki, egy versenypályáról beszélünk, ahol 3 kocsi is elférne a kanyarokban, de 2-nek nem volt hely... Azért nem volt, mert szélesen fordultak, a holland meg semmi helyet nem hagyott a riválisának. És akkor gondoljunk vissza Kanadára, amikor Vettel vissza mert jönni a pályára, majd megbüntették veszélyes manőverért. :D

Hozzászólás ideje:
2019. 06. 30. - 20:48, pb69 írta:

Baszki, egy versenypályáról beszélünk, ahol 3 kocsi is elférne a kanyarokban, de 2-nek nem volt hely... Azért nem volt, mert szélesen fordultak, a holland meg semmi helyet nem hagyott a riválisának. És akkor gondoljunk vissza Kanadára, amikor Vettel vissza mert jönni a pályára, majd megbüntették veszélyes manőverért.

Ez szerintem is bünti volt, ahogy Vettelé is. 

Hozzászólás ideje:
22 órával ezelőtt, Ody Mandrell írta:

Holnaptól indul a magyar csapatok hadjárata az európai kupákban. Hihetetlenül drukkolok elsősorban a Fradinak, de a többieknek is.

Ki vagy te, és mit csináltál Ody-val? :D

 

Az az Ody akit ismerek, már rég elveszetette minden hitét a magyar fociban :D 

Hozzászólás ideje:

Na, hát csak összecsalnak egy újabb győzelmet Hamiltonnak? Még jó, hogy olyan visszafogottan és szerényen nyilatkozott arról, hogy nem a szél hordta össze a címeit. :D

 

Jobban járnék a Federer-Djoko meccsel, csak azt még nézni is parázom, nagyon szurkolok az "öregnek". :) 

Hozzászólás ideje:
1 órával ezelőtt, pb69 írta:

Na, hát csak összecsalnak egy újabb győzelmet Hamiltonnak?

Konkrétan mi volt itt a csalás, az, hogy Hamiltonnak szerencséje volt a Safety Car miatt a boxkiállással? Meg mi ez a T/3, kik ezek az ők? A háttérhatalom? Elhiszem, hogy Vettel szurkolóként savanyú a szőlő (főleg a mai produkciója után), de lassan már, ha elered az eső azért is Hamilton lesz a hibás.

Hozzászólás ideje:
1 perccel korábban, Wilde írta:

Konkrétan mi volt itt a csalás, az, hogy Hamiltonnak szerencséje volt a Safety Car miatt a boxkiállással? Meg mi ez a T/3, kik ezek az ők? A háttérhatalom? Elhiszem, hogy Vettel szurkolóként savanyú a szőlő (főleg a mai produkciója után), de lassan már, ha elered az eső azért is Hamilton lesz a hibás.

A szerencse kicsit naiv feltételezés. A szerencséjéhez az kellett, hogy beküldjék a SC-t, valamint az, hogy pont akkor küldjék be, amikor ő a pálya legjobb szakaszán van. Eleve nem lennék abban biztos, hogy egy ilyen esetnél elkerülhetetlen lett volna a SC, de oké, hát beküldik. Az viszont már-már tényleg csodaszámba megy, hogy pont annyit sikerült ezzel a döntéssel várni, amíg Ham a 3. szektor közepéhez ért. Nem 10 másodperccel hamarabb, és nem is 10-zel később, pont akkor, amikor Ham nyer vele a legtöbbet és Bottas veszít rajta leginkább. Nem furcsa ez? Ráadásul Silverstone-ban...

 

Szeretném azt hinni ezekre, hogy véletlenek. De ha visszagondolok a F1 történelmére, amióta Ham a mezőnyben van, túl sok az ilyen "véletlen". Annyira sok, hogy az már egyenesen naivitás, ha vki elhiszi, hogy ez mind csak szerencse. Az eső kapcsán igazad van, na az szerencse kérdése. Amikor tavaly a szezon kritikus szakaszában rendre szinte minden olyan futamon, ahol a Ferrari erőből lenyomhatta volna a Mercit, eleredt az eső, na az mázli volt, nem más. Az, hogy a SC-t kérdőjeles módon pont neki a legjobb időzítéssel zavarják be a pályára, az nehezen értelmezhető puszta véletlennek. Főképp a múlt ismeretében.

Hozzászólás ideje:
52 perccel korábban, pb69 írta:

A szerencse kicsit naiv feltételezés. A szerencséjéhez az kellett, hogy beküldjék a SC-t, valamint az, hogy pont akkor küldjék be, amikor ő a pálya legjobb szakaszán van. Eleve nem lennék abban biztos, hogy egy ilyen esetnél elkerülhetetlen lett volna a SC, de oké, hát beküldik. Az viszont már-már tényleg csodaszámba megy, hogy pont annyit sikerült ezzel a döntéssel várni, amíg Ham a 3. szektor közepéhez ért. Nem 10 másodperccel hamarabb, és nem is 10-zel később, pont akkor, amikor Ham nyer vele a legtöbbet és Bottas veszít rajta leginkább. Nem furcsa ez? Ráadásul Silverstone-ban...

Ott kezdődik a szerencse, hogy egy váratlan körülmény Giovinazzi kiesése, aminek pont akkor kellett megtörténnie, amikor úgy alakult, hogy Bottas már kint volt, Hamilton még nem, helyzetbe hozta Hamiltont. Amikor kicsúszott az Alfa Romeo, az ESPN-es közvetítésben Anthony Davidson már mondta, hogy lehet be fogják küldeni a Safety Cart, ezek után 15 másodperccel (ez kb. annyi, hogy váltottak két mondatot a versenyirnyításnál, hogy mi a döntés) beküldték a biztonsági autót, nem azt figyelték, hogy most mi a különbség Bottas meg Hamilton között, meg ki hol tart a pályán, nem volt semmi időzítés, időhúzás, hanem egyértelműen így itélték meg a helyzetet. Egyébként nem csak Hamilton nyert vele, hanem Vettel is, Sainz is és mindenki, aki akkor pont jó helyzetben volt, de mégegyszer az egész onnan indult, hogy egy műszaki meghibásodás miatt kicsúszott Giovinazzi, amivel nem lehetett számolni előre, innentől kezdve szerencséről van szó, mert ha ez nincs, akkor fel sem merül maga a helyzet (persze Hamilton még akkor is nyerhetett volna, az utolsó körben a 31 körös kemény keverékkel verte rá a leggyorsabb kört a lágyon menő Bottasszal szemben). A biztonsági autó beküldésénél meg semmi bizonyíták nincsen rá, hogy lenne valamiféle agenda, persze lehetett volna VSC is, de amennyiben a versenyirányíásnál úgy ítélik meg, hogy biztonságosabb a pályabíróknak egy ilyen technikás kanyarkombinációnál, ha jobban kontrollálva van a mezőny a SC áltál, akkor nem szabályellenes, hogy ezt használják, szóval nem történt csalás. Az ilyen helyzetkben nem azt nézik ki hol van a pályán, van, hogy egyiknek jön ki a lépés jobban (Vettel tavaly Ausztráliában), van hogy a másikuk, itt éppen Hamilton jár jobban, de hogy itt valami tudatos stratégia húzódna meg az egy merő konteó. A Hamilton iránt érzett ellenszenvedből képes vagy legyártani egy ilyen összeesküvést, hogy itt a háttérből direkt úgy mozgatják a szálakat, hogy így jöjjön ki a dolog. Giovinazzi pont abban a "boxutca-ablakban" csússzon ki, amikor Hamilton pont be tud jönni Bottas elé egy esetleges kiállással (nem egy körrel később, nem egy körrel hamarabb), ráadásul a pályának is pont ezen a részén legyenek abban a pillanatban... azért ezt mind előre kiszámolni az összeesküvőknek, ráadásul ilyen rövid idő alatt szerintem nonszensz.

Hozzászólás ideje:
2019. 07. 14. - 17:41, pb69 írta:

A szerencse kicsit naiv feltételezés. A szerencséjéhez az kellett, hogy beküldjék a SC-t, valamint az, hogy pont akkor küldjék be, amikor ő a pálya legjobb szakaszán van. Eleve nem lennék abban biztos, hogy egy ilyen esetnél elkerülhetetlen lett volna a SC, de oké, hát beküldik. Az viszont már-már tényleg csodaszámba megy, hogy pont annyit sikerült ezzel a döntéssel várni, amíg Ham a 3. szektor közepéhez ért. Nem 10 másodperccel hamarabb, és nem is 10-zel később, pont akkor, amikor Ham nyer vele a legtöbbet és Bottas veszít rajta leginkább. Nem furcsa ez? Ráadásul Silverstone-ban...

 

Szeretném azt hinni ezekre, hogy véletlenek. De ha visszagondolok a F1 történelmére, amióta Ham a mezőnyben van, túl sok az ilyen "véletlen". Annyira sok, hogy az már egyenesen naivitás, ha vki elhiszi, hogy ez mind csak szerencse. Az eső kapcsán igazad van, na az szerencse kérdése. Amikor tavaly a szezon kritikus szakaszában rendre szinte minden olyan futamon, ahol a Ferrari erőből lenyomhatta volna a Mercit, eleredt az eső, na az mázli volt, nem más. Az, hogy a SC-t kérdőjeles módon pont neki a legjobb időzítéssel zavarják be a pályára, az nehezen értelmezhető puszta véletlennek. Főképp a múlt ismeretében.

Elvakít téged a gyűlölet úgy látom. Az F1 egy business. Ha innen nézzük, nem igazán éri meg nekik, hogy mindig Hamilton nyer. Ha lenne is csalás / manipulálás, épp az ellenkező irányba történne. A Verstappen-es esetnél simán lehet, hogy a holland szurkolók nyomást gyakoroltak a döntéshozókra pl. Ennél az esetnél a hazai pálya nem hinném, hogy közre játszott, főleg, mivel ahogy Nabo írta - és én amúgy is ezt a közvetítést láttam, - Anthony Davidson megszólalásától kb. 15 másodpercre beküldték az SC-t. Amúgy az ne legyen már kérdés, hogy kellett-e SC. Minimum VSC kellett mert egy nagyon veszélyes helyen volt Giovinazzi kocsija - ezt a kicsúszás után Martin Brundle is rögtön elmondta - és VSC-vel is úgy belassultak volna a kocsik, hogy Hamilton az élre jöhetett volna vissza így is úgy. 

 

De tegyük félre egy pillanatra a gyűlölködő mentalitást, és nézzük meg, mi történt volna SC/VSC nélkül. Azt azért az eszedbe vésném, hogy Hamilton az utolsó körben használt keményeken gyorsabbat ment mint Bottas új lágyon pár körrel korábban. Csak a mihez tartás végett ugyebár...

 

Vázolom a szitut SC nélkül:
1. Hamilton Bottas után X körrel kijön kereket cserélni lehet 2 lehet 5-6 is és megkapja a KEMÉNY keveréket
2. Bottas visszakerül Hamilton elé KÖZEPES keveréken - hiszen elsőre közepesről közepesre váltott, (mivel nem volt +1 jó állapotú keménye, nem úgy, mint Hamiltonnak, aki tartalékolt egyet) UGYANOLYAN keveréken mint amin rajtolt tehát MUSZÁJ még egy kiállást csinálnia
3. Bottas nem képes tartani a tempót Lewissal még akkor sem ha lágyabb keveréken van ezt láttuk a futamon ergó nem is tudott volna kiautózni akkora előnyt, hogy a 2. kiállása után Hamilton elé jöjjön ki
4. Hamilton ugyanúgy megnyeri a futamot mert még a kopott keményen is gyorsabb volt mint Bottas a frissebb lágyabb keveréken.

 

Szóval érdeklődve várom, hogyan tudta volna Bottas ezt a futamot +1 kerékcserével megnyerni... a szemellenzőt meg érdemes lenne levenni, mert nagyon komolyan kilóg most már a lóláb. Mondom ezt úgy, hogy én is annak örülnék, ha nem mindig Hamilton nyerne, sőt felőlem 0 ponttal is zárhat egy évet, ha érdekes lesz cserébe a Vb cím...
 

Hozzászólás ideje:

@Donát, teljesen mindegy, hogy amúgy is nyert volna-e Hamilton, nem ez a lényeg. A konteóknak meg én aztán sosem voltam híve, szemellenzősnek sem gondolnom magam, de statisztikai véletlennek elég erős lenne, amit azóta történik, hogy Hamilton a F1-ben van. Persze, mondhatjuk, hogy mindig csak szerencséje van (amikor nem épp csak a tudásával nyer), de ennyi mázlija senkinek nincs.

 

Amúgy meg igen, a F1 egy biznisz, és Hamilton a tökéletes termék. Őt lehet eladni mindenkinek, körülötte mindig forr a levegő és pezseg az élet, ő a modern celeb mintapéldánya. Bulizik, mindenféle más celebekkel parádézik, semmirekellő médialuvnyákkal (lásd Palvin Barbika) hetyeg, mindenhol felhívja magára a figyelmet, egy extravagáns figura, akivel mindig történik valami. Meg ugye a mai világban az sem árt, ha feketeként előre lehet tolni valakit, mint díszcelebet.

Egy Bottas, Vettel, Leclerc, Ricciardo stb. sokkal kevésbé eladható, sokkal kevésbé termékesíthető. Ham a klasszikus médiakedvenc, mert manapság, a "szelfiző influenszerek" világában ilyenekkel lehet eladni mindent, erre vevő a nép. Az ő kutyájáról, gatyájáról, szemüvegéről, frizurájáról, nőügyeiről, wimbledoni botrányairól lehet cikkezni. Minél sikeresebb, annál jobban megy a marketing, ő egyfajta reklámfelületként is működik.

Egyébként évek óta teljesen egyértelmű, hogy mi a cél. Schumi rekordjainak a megdöntése. A rekordhajhászás mindig vonzza az embereket, az mindig érdekes. Ha Ham felborítja a Michael által felülmúlhatatlannak hitt csúcsokat, akkor az szenzáció. Az pedig igenis nagyon fontos, hogy angol gyerekről van szó. Ekkora lehetőség szerintem hosszú évtizedeken át borítékolhatóan nem lesz, ezt a tehenet most kell megfejni.

 

Ha annyira zavarná a fejeseket ez a dominancia, akkor már rég érdemben tettek volna ellene. Mondjuk sokkal komolyabb szabályváltoztatásokkal. Anno a fél világ picsogott Schumi meg Vettel és a Ferrari és a RB ellen, jöttek is sorban az olyan módosítások, amik néha burkoltan, néha nyíltan ellenük szóltak, hogy izgalmasabb legyen a buli.

A Merci egyszer csinált egy fasza autót az új szabályokra, azóta abból él, mert a környékükre nem tudnak szagolni. Mindig csak megy a parasztvakítás, hogy mennyire utolérték őket, meg mennyire nehéz helyzetben vannak, aztán kicsit jobban odalépnek és hülyére verik a mezőnyt. Hozzáteszem, ez a többiek szégyene is, hogy ennyi év alatt nem sikerült ledolgozni a hátrányt, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a F1 urainak ez így tökéletes.

A Mercedes egy hatalmas brand, Hamilton egy remek pilóta, még jobb celeb, aki döntögetheti a rekordokat. Ez marketingértékét tekintve egy nyerő kompozíció. Vétek lenne belenyúlni, sőt érdemes ezt a szitu fenntartani. A műizgalomhoz annyi pont elég, ha néha Wolff telesírja a médiát azzal, hogy mekkora kínszenvedés tartaniuk a lépést a Ferrarival, csak Ham zsenialitása dönt a javukra, csúnyán lemaradtak stb.. Minden évben, sőt sokszor még évközben is benyeli a média ezt a bullshitet. Hátrébb megy a verseny, rá is lehet mondani rögtön, hogy jó azért ez a F1. Hamilton meg vezethet a komfortzónájában.

 

Amúgy is nagy cirkusz ez, mindig megy a felesleges feszültségkeltés. A Merci nyilatkozatairól már ejtettem szót. Hány és hány olyan futamot láttunk, amit Ham gond nélkül behúzott, de végigpanaszkodta az egészet, hogy hol ilyen, hol olyan baja van. Aztán ment az ajnározás, hogy csodát tett.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy Hamiltonból egyfajta bálványt csináltak. Ha kimozdítják a komfortzónájából, akkor hajlamos szétesni. Nála is jönnek a hibák, megy neki mindenkinek, áthágja a szabályokat stb.. Ez pedig nem jó, mert rombolja a nimbuszát. És azt már Schuminál is  látták, hogy hiába nagy szenzáció a visszatérése, róla is kiderült, hogy csak egy ember, aki 40+ évesen már nem fog verhetetlen lenni, ez pedig megtörte a varázst. Megkérdőjelezték a klasszisát, gúnyolták, sokan elfordultak tőle, ami nem jó. 

Hozzászólás ideje:
1 órával korábban, pb69 írta:

A Merci egyszer csinált egy fasza autót az új szabályokra, azóta abból él, mert a környékükre nem tudnak szagolni. Mindig csak megy a parasztvakítás, hogy mennyire utolérték őket, meg mennyire nehéz helyzetben vannak, aztán kicsit jobban odalépnek és hülyére verik a mezőnyt. Hozzáteszem, ez a többiek szégyene is, hogy ennyi év alatt nem sikerült ledolgozni a hátrányt, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a F1 urainak ez így tökéletes.

A Mercedes egy hatalmas brand, Hamilton egy remek pilóta, még jobb celeb, aki döntögetheti a rekordokat. Ez marketingértékét tekintve egy nyerő kompozíció. Vétek lenne belenyúlni, sőt érdemes ezt a szitu fenntartani. A műizgalomhoz annyi pont elég, ha néha Wolff telesírja a médiát azzal, hogy mekkora kínszenvedés tartaniuk a lépést a Ferrarival, csak Ham zsenialitása dönt a javukra, csúnyán lemaradtak stb.. Minden évben, sőt sokszor még évközben is benyeli a média ezt a bullshitet. Hátrébb megy a verseny, rá is lehet mondani rögtön, hogy jó azért ez a F1. Hamilton meg vezethet a komfortzónájában.

Ez hülyeség. A szabályok, amennyire lehet, évről-évre változnak. A gond csak az, hogy nem lehet konkrétan egy csapat ellen szabályokat alkotni. A következő években esedékes szabályrendszert előre kell deklarálni, mivel ez egy több száz milliós biznisz. Aztán nem lehet csak úgy felrúgni. A szabályok pedig igen is jelentősen változtak évről évre. A motorszabályok és a turbó éra követelményei nyilván nem, mert a lefejlesztett erőforrásokhoz annyi pénz kell, hogy azt nem lehet évről-évre felrúgni. Amit lehetett változtatni, azt gondolom az FIA megtette. Az már nem az ő saruk, hogy a Merci az a csapat évről évre, amelyik a legjobb konstrukcióval áll elő. Tévedésben vagy.

 

Idézet

Amúgy is nagy cirkusz ez, mindig megy a felesleges feszültségkeltés. A Merci nyilatkozatairól már ejtettem szót. Hány és hány olyan futamot láttunk, amit Ham gond nélkül behúzott, de végigpanaszkodta az egészet, hogy hol ilyen, hol olyan baja van. Aztán ment az ajnározás, hogy csodát tett.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy Hamiltonból egyfajta bálványt csináltak. Ha kimozdítják a komfortzónájából, akkor hajlamos szétesni. Nála is jönnek a hibák, megy neki mindenkinek, áthágja a szabályokat stb.. Ez pedig nem jó, mert rombolja a nimbuszát. És azt már Schuminál is  látták, hogy hiába nagy szenzáció a visszatérése, róla is kiderült, hogy csak egy ember, aki 40+ évesen már nem fog verhetetlen lenni, ez pedig megtörte a varázst. Megkérdőjelezték a klasszisát, gúnyolták, sokan elfordultak tőle, ami nem jó. 

Ezzel egyetértek. Emberileg én pl. abszolút nem is csípem Hamiltont. De orbitális hülyeség azt gondolni, hogy a rekord hajszolás, ami majd vmikor egy azaz EGY futamon talán megdöntődik (vagy nem) olyan nagy biznisz lenne. Csak józanul gondold már végig könyörgöm! Melyik a nagyobb biznisz? 150 futamon keresztül nézni, hogy nagy eséllyel nyer egy adott pilóta (lásd Ody hőbörgését korábbról), és végül egy nagy csinadrattával a múltnak átadott rekord VAGY folyamatos izgalmak és harc a bajnoki címért. Ne legyen már kérdés, melyikben van nagyobb pénz. Még ha egy USA pilótát tolna a Liberty vagy egy francia pilótát a Jean Todt vezette FIA, még azt mondanám legalább 1% realitása van... de az, hogy egy brit pilótát tolnak csak azért, hogy egyszer majd megdöntse Schumacher rekordját, miközben dögunalomba fullasztja az F1-et azok számára, akiket csak a VB harc tart lázban... na persze. :lol: 

Hozzászólás ideje: (szerkesztve)
48 perccel korábban, Donát írta:

Ez hülyeség. A szabályok, amennyire lehet, évről-évre változnak. A gond csak az, hogy nem lehet konkrétan egy csapat ellen szabályokat alkotni.

Hát nekem a RB-érából baromira az rémlik, hogy minden 5. futamon kitaláltak valamit, amibe belekötöttek, sokszor meg is kellett variálni a kocsit, mert ami addig jó volt, ill. a szabályoknak megfelelt, az hirtelen szabályellenes lett, meg szembement az elveikkel, túl szabados értelmezés volt stb.. Én jelenleg minimális változtatásokat látok évről évre. A gumikkal szerencsétlenkednek, meg a futamok lebonyolításában vannak módosítások, de hol van ez ahhoz képest, amikor anno betiltották a RB diffúzorát. És az csak egy a sok közül. Ehhez képest pl. tavaly folyton a Ferrarit csesztették a vizsgálatokkal.

48 perccel korábban, Donát írta:

Az már nem az ő saruk, hogy a Merci az a csapat évről évre, amelyik a legjobb konstrukcióval áll elő. Szereptévesztésben vagy.

Aha, de amikor a Ferrari vagy a RB volt domináns (hozzáteszem hosszabb időszakokra vetítve messze nem annyiora, mint a Mercedes), akkor érdekes módon másképp gondolkodtak.

-----------------------------

Egyébként a Merci kapcsán azt sem érdemes elfelejteni, hogy anno leginkább a gumikkal szenvedtek, de nagyon. Aztán jött egy tiltott tesztidőszak, majd érdekes módon megoldódtak a gumikezelési problémák. Azóta a Merci verhetetlen. Szóval a nagy fellendülés nemcsak az új erőforrásból fakadt, hanem abból is, hogy egy masszív sumákolással megoldották az achilles-ínjuknak számító problémakört.

48 perccel korábban, Donát írta:

a rekord hajszolás, ami majd vmikor egy azaz EGY futamon talán megdöntődik (vagy nem) olyan nagy biznisz lenne. Csak józanul gondold már végig könyörgöm! Melyik a nagyobb biznisz? 150 futamon keresztül nézni, hogy nagy eséllyel nyer egy adott pilóta, és végül egy nagy csinadrattával a múltnak átadott rekord VAGY folyamatos izgalmak és harc a bajnoki címért.

Ez nem ilyen egyszerű. A rekordöntésben nemcsak az az izgalmas, amikor megtörténik, hanem annak folyamatos hajszolása is. Ezt sokan fontosnak tartják, sokan csak ezzel mérik a sikert (meg másukat, attól függően, kinek szurkolnak), foglalkoztat embereket. Nyilván ez nem önmagában jelent mindent, nem ezért kedvező a jelenlegi szitu, de ez is egy tényező. A tékozló fiú földöntúli tehetsége utat tört magának, megállíthatatlan, még úgy is minden az övé, hogy közben bulizik, éli a médiacelebek rivaldafényes életét. Ez egy jó sztori, közben sorra dönti a rekordokat.

48 perccel korábban, Donát írta:

Még ha egy USA pilótát tolna a Liberty vagy egy francia pilótát a Jean Todt vezette FIA, még azt mondanám legalább 1% realitása van... de az, hogy egy brit pilótát tolnak csak azért, hogy egyszer majd megdöntse Schumacher rekordját, miközben dögunalomba fullasztja az F1-et azok számára, akiket csak a VB harc tart lázban... na persze. :lol:

Ez nem úgy működik, hogy olyat tolnak, akit csak akarnak. Amerikai vagy francia pilótát hiába tolnának, mert nincs olyan, aki elég tehetséges lenne. Ehhez kell egy olyan pilóta is, aki alkalmas rá. Lásd Verstappen, akit toltak azért rendesen, neki is sokkal több mindent elnéztek, mert csinálta a showt, őa korából fakadóan döntögette a rekordokat, ellentmondásos figura volt. Majd ha jön egy hasonlóan tehetséges amerikai vagy francia, aki ráadásul be is tud ülni egy dobógóesélyes autóba, akkor majd lehet támogatják. Pláne, ha mondjuk ne adja a sors, de nő, meleg vagy ázsiai származású lesz. (Már azt ne adja, hogy leginkább ezért nyomják, de sajnos nehéz elképzelni, hogy ez elkerülhető legyen)

Hamilton piszkosul tehetséges, tehát őt volt/van értelme tolni. Ráadásul a Merci is egy igen erős háttér, ezt se felejtsük el. Ez a duó nagyon vonzó minden téren. Az angoloknak pedig igenis nagyon nagy befolyásuk van ebben a sportban, presztízskérdés is az egész. Jean Todt hiába francia, a FIA azért nem kevés angol munkatárssal operál. Ráadásul mivel francia vagy amerikai nincs is, őket nem tudják érdemben nyomni. A showmaneket tolják, mint Ham vagy Verstappen.

Meg ugye arról se feledkezzünk meg, hogy a múltban egyszer már nagyon keményen kijátszotta Ham a rasszista kártyát. Lehet azon elmélkedni, hogy ez mennyit számít, de az szerintem tagadhatatlan, hogy ez az évezred eddig a PC jegyében telik, ez az egyik legerőteljesebb irányzat és elv. Ez megint olyan, hogy önmagában ettől nem lesz kiskedvenc, csak egy faktor abban, ami segít. A mai világban nem éppen ildomos büntetni, kritizálni vagy meghurcolni egy "elnyomott" csoportból érkező vkit.

 

A F1 unalmassága meg olyan, hogy a sok-sok kritika és támadás inkább csak a hangos kisebbség rikoltozása. Az adatok mást mutatnak, a jelen helyzet a tökéletes cáfolata annak, hogy üzletileg bárkinek is fájna ez a hatalmas dominancia. Van aki elpártolt a sportágtól, de így is rengetegen követik. Meg vannak újak. Az pedig nem titkolt szándék, hogy az USA-ban is népszerűsíteni akarják a száguldó cirkuszt.

Most tegyük félre azt, hogy az amerikaik többségét hidegen hagyja. De bele lehet gondolni, hogy vajon kivel fognak hamarabb megfogni egy amerikai nézőt? Egy Vettellel, Bottas-szal, Leclerc-kel, vagy Hamiltonnal? Vajon ki passzol sokkal jobban az USA-ban domináns értékrendbe és világnézetbe? A folyton bulizó, halállaza, igazi celeb feka bro, vagy egy csendes, visszahúzódó, szorgalmasan dolgozó finn/német, aki még az esküvőjét vagy gyerekének születését is hajlamos titkokban tartani.

 

Most a médiaparádézás és a balhék adják a cirkuszt, nem az autósverseny. Sajnos ez egy ilyen világ. Nézzük csak a focit. Messi most annyira kiemelkedik, hogy nem lehet elmenni mellette, ahogyan CR mellett sem. De azért belőlük is, főleg utóbbiból celebet csináltak, így van tele velük a média. Utánuk meg ki a legfelkapottabb? Neymar, Pogba? Hol szolgáltak rá erre? Sehol, de ők eladhatók. Vagy anno David Beckham volt az egyik legkiemelkedőbb futballsztár, miközben a tényleges teljesítménye és képességei alapján TOP10-ben se volt. A reklámérték ebben a korszakban irreálisan fontos.

Szerkesztve: - pb69
Hozzászólás ideje:
12 perccel korábban, pb69 írta:

Hát nekem a RB-érából baromira az rémlik, hogy minden 5. futamon kitaláltak valamit, amibe belekötöttek, sokszor meg is kellett variálni a kocsit, mert ami addig jó volt, ill. a szabályoknak megfelelt, az hirtelen szabályellenes lett, meg szembement az elveikkel, túl szabados értelmezés volt stb.. Én jelenleg minimális változtatásokat látok évről évre. A gumikkal szerencsétlenkednek, meg a futamok lebonyolításában vannak módosítások, de hol van ez ahhoz képest, amikor anno betiltották a RB diffúzorát. És az csak egy a sok közül. Ehhez képest pl. tavaly folyton a Ferrarit csesztették a vizsgálatokkal.

Jah, és nyertek zsinórban 4 Vb címet Vettellel. A szemetek! Aztán jött a  NAGYváltoztatás, és most meg a Merci nyer zsinórban. Ez ilyen sajnos. Ilyen volt a Ferrari alatt is (2000-2005) ilyen volt a Red Bull éra alatt is (2010-2013) és ilyen most is (2014-2019). Aki nem bírja azt, hogy a sportágban egy csapatnál kialakulhat dominancia, azt megértem, azt még meg is értem, csak ne tegyünk már úgy, mintha ez új lenne... Ody is Schumacherért odáig volt, pedig hogy utáltam azt az unalmas időszakot, mikor mindent megnyert. Aztán emlékszem Riddick Vettelt védte 2010-es években, nekem abból is elegem volt, hogy a német folyamatosan nyer egy sokkal jobb kocsiban. Aztán most meg itt van a Hamilton éra, ahol az összetett első helyek megint kevés izgalmat hoznak, aminek ezúttal sem örülök, de a futamok önmagukban élvezetet nyújtanak, plusz messze túlmentem már az élmezőny vizslatásán, mert jó sztorik a középmezőnyben is vannak.

 

Szóval ne tegyünk úgy, mintha ez új keletű lenne. Ez nem azért van, mert az FIA bárkit nyomni akar. Egyszerűen csak vannak szabályalkotási CIKLUSOK, ahol egy csapat ha ráérez valamire, hosszabb időre bebetonozhatja a sikerét. Ez nem jó. Ez ellen tenni kell, és itt nincs is köztünk vita. De ráfogni, hogy a FIA vagy a Liberty egy bizonyos csapatot vagy pilótát tol csak azért mert üzletileg eladható, ez hülyeség. A jó futamnál a jó bajnokságnál semmi sem eladhatóbb üzletileg. Nincs olyan opció, hogy ha Hami nyer a futamok 80%-án, akkor az több pénzt hoz, mint egy izgalmas bajnokság. Téveszmékben leledzel, ha ebben hiszel. A focival összevetni meg teljesen fölösleges, mert ott számos front van, számos bajnokság, kupa, nemzetközi stb. A forma-1ben 2 kiírás van: Pilóta és Konstruktőri, és mindkettőre rátette a kezét a Merci már évek óta. Ha a Libertynek ez jó, és Hamiltont akarják nyomni, hogy mindent bezsebeljen, akkor ritka idióták. Nem hittem volna, hogy komolyan képes vagy ilyesmiben hinni.

Hozzászólás ideje:
3 perccel korábban, Donát írta:

Jah, és nyertek zsinórban 4 Vb címet Vettellel.

3 perccel korábban, Donát írta:

Aztán emlékszem Riddick Vettelt védte 2010-es években, nekem abból is elegem volt, hogy a német folyamatosan nyer egy sokkal jobb kocsiban.

Azért nézzük már meg milyen 4 év volt az, meg mennyire volt az egy sokkal jobb kocsi... 4-ből 2 esetben az utolsó futamon dőlt el a VB-cím sorsa, 2010-ben még csak nem is vezetett Vettel egyszer sem a szezonban, csak a végén jött föl, de úgy is Alonso kezében volt a VB cím. 2 évre rá meg szintén igen sokáig vezetett Alonso, az idány 2. felében hozta vissza Vettel, azokon a pályákon, amik jobban feküdtek a RB-nak. Ennek ellenére az utsó futamon az utolsó helyről kellett visszahozni az esélyeket. Ezek annyira voltak "domináns" címek, mint Hamiltonnak a McLarennél behúzott címe Massával szemben.

Hol van ez ahhoz képest, amit a Merci dominál már évek óta? Most hozzászólni nem lehet egy VB címhez, hosszú évek óta szinte konstans akkora a Mercedes fölénye, mint anno a Ferrarinak vagy RB-nak a legkiemelkedőbb éveikben. Sokkal kisebb a hullámzás, mint anno.

8 perccel korábban, Donát írta:

Egyszerűen csak vannak szabályalkotási CIKLUSOK, ahol egy csapat ha ráérez valamire, hosszabb időre bebetonozhatja a sikerét.

Ahogyan írtam is, a RB ellen masszívan dolgoztak azért. Akár futamról futamra szezon közben, akár hosszabb távon. Hol volt arra példa az elmúlt években, hogy betiltottak valamit, ami amúgy kritikus vagy kiemelten fontos lett volna a Mercinek? Nekem nem rémlik ilyesmi. 2000-2005 közt bevallom még nem követtem olyan szinten az eseményeket, konkrétumokra kevésbé emlékszem, de mintha abból az időszakból is az rémlene, hogy voltak komolyabb döntések, amik a Ferrari "ellenében" fogalmazódtak meg, csökkentve a dominanciát. Adódtak is belőle izgalmasabb évek.

És ugye a Merci domináns időszaka nemcsak erőteljesebb, de hosszabb is. Azt hiszem egyébként, hogy ez a kép mindent el is árul (pláne kiegészítve azzal, hogy idén 90%-os a Merci...):

2h6w7qa88bv11.jpg

19 perccel korábban, Donát írta:

Nem hittem volna, hogy komolyan képes vagy ilyesmiben hinni.

Ez nem hitkérdés, hanem a tények ezt mutatják. Immáron 6. éve esélye sincs senkinek a Merci környékére szagolni, sőt dominánsabbak, mint valaha. Ez ellen pedig nem tesznek évek óta egyáltalán semmit. Semmi nem utal arra, hogy bárkinek is érdekében állna ezen a szitun változtatni. A VB harcokat sem akarják izgalmasabbá tenni, mindig csak arra hivatkoznak, hogy amúgy még lehetnek izgalmas futamok így is. A megkérőjelezhető döntések többsége pedig Hamiltonnak kedvez, vagy a közvetlen riválisait sújtja inkább. Szerintem ezen sem nagyon lehet vitatkozni.

Hozzászólás ideje:

Ez egy jó kép! Nézzük végig tételesen.

1. A csapatok pole-jai:

60%-68%-84% ez elég beszédes, konstruktívban a Merci valóban uralja a mezőnyt, jobban, mint a korábbi időszakokban bárki.

2. A pilóta pole-ok %-os eloszlása a teljes domináns érára:

47% - 52% - 51% (nagy különbség nem igazán van)

3. A pilóták pole %-ai az összes csapat pole-jaihoz képest:

78% - 71% - 61% - hm ez érdekes. Akkor a másik két érában nem is igazán volt konkurens vetélytárs az időmérőn, igaz? Legalább a csapaton belüli rivalizálást is kihúzhatjuk az izgalmi faktor listáról.

4. A csapatok győzelmei:

67% - 53% - 73% - konstruktívban a Merci itt is dominál, de 73% + 68%-os pilóta kombó sokkal izgalmasabb, mint 67% + 84% pilóta kombó, de erről majd lentebb...

5. A győzelmek %-os eloszlása a teljes domináns érára:

56% - 44% - 50% - úgy látom, Schumacher sokkal jobban leuralta azt az időszakot, mint Hami a sajátját. Majdnem ugyanannyi győzelmet szereztek, csak Schuminak messze kevesebb verseny is elég volt ehhez. Biztos őt is a FIA tolta. :lol: 

6. A pilóták csapathoz viszonyított győzelme :
85% - 84% - 68% - akkor melyik is a leginkább dominált éra? Gyanítom, hogy a Schumacher és Vettel éra igaz? És nem a Hamiltonos. A Merci 73%-át nyerte a futamoknak, de ebből Hamilton csak 2/3-ot tett ki. Ami azt jelenti, hogy legalább házon belül ellenállásba ütközött (már amikor). Ehhez képest Vettel és Schumacher 83-84%-os számai pilótaként megsüvegelendők, semleges nézőként inkább elkeserítők... Nem elég, hogy egy csapat dominál. Valójában egy pilóta dominál. Ezzel szemben a mercis érában legalább voltak olyan évek, amikor Rosberg (és idén eddig Bottas) legalább valamennyire meg tudja szorítani Hamiltont (vagy épp meg is tudja verni). Ez izgalmi faktorban nem elhanyagolandó tény.

 

Szóval mit is szeretnél ezzel bizonyítani Pb? Hogy Hamilton messze van Schumitól? Ezen statisztikák alapján lehet benne valami. Hogy a mostani éra a legnyomasztóbb? Kizárt. Schumacheré mindenképpen előrébb van, de Vettelnél is lehetett tudni, hogy házon belülről nem nagyon kaphat ellenállást. Már a számok alapján ugye. 

 

Idézet

Ez nem hitkérdés, hanem a tények ezt mutatják. Immáron 6. éve esélye sincs senkinek a Merci környékére szagolni, sőt dominánsabbak, mint valaha. Ez ellen pedig nem tesznek évek óta egyáltalán semmit

Aha. 2017:

 

2017 
Car width increased from 1.8 metres to 2 metres (reversing 1998 change). Teams restricted to four engines per year irrespective of number of races, engine token system abandoned, car minimum weight increased to 728 kg (1,605 lb), front wings made wider at 1,800 mm (70.9 in) as well as tyres, power unit suppliers now obliged to supply any team without any power unit contract. Shark fins are brought back and T-wings introduced through loophole. Barge board sizes also increased.
 
2019 
Front wings made simpler and wider, winglets to be removed from brake ducts, rear wing made wider and deeper to improve DRS, reduce dirty air and promote more overtaking. Max fuel capacity increased from 105kg to 110kg. Bonus point awarded to driver who sets race fastest lap for the first time since 1959, but the driver must finish in a points scoring position to receive the bonus point.
 
Kocsi 2014:
02-2014-f1-noses.jpg
 
Kocsi 2017:
Max_Verstappen_2017_Malaysia_FP1_1.jpg
 
Kocsi 2019
5c6a582b9e7699294f51139890559a18c383a5f9
 
Ha egy mérnökhöz azzal állítanál be, hogy a szabályok nem változtak jelentősen 2014 óta, azt hiszem elég markánsan körberöhögnének, Pb. Arról pedig nem az FIA tehet, hogy a Ferrari vagy épp a Red Bull vagy bármely másik csapat képtelen előnyt kovácsolni a változásokból. Vagy képtelenek voltak az elején egy versenyképes motort gyártani...
Hozzászólás ideje:
24 perccel korábban, Donát írta:

Szóval mit is szeretnél ezzel bizonyítani Pb?

Azt, hogy a Mercinek sokkal nagyobb a fölénye, mint a Ferrarinak vagy RB-nak volt. Az idei évet is beleszámolva a futamok 75%-át nyerik. 75! 5,5 év alatt 3/4-ét behúzni a futamoknak, ez brutális... Ez ügyben teljesen irreleváns, hogy melyik pilóta nyert, de ez az autó az igazi "űrautó". És lassan 6 éve az, érdemi hullámzás nélkül. Voltak párhónapos periódusok, amikor nem feltétlenül voltak a legjobbak, de ha szeonokat nézünk, akkor már mindegyikben messze ők voltak a legjobbak.

Abban igazad van, hogy egy pilótára kihegyezve már teljesen más a szitu, de én nem is azt állítottam, hogy Hamilton annyira kiemelkedő, hanem, hogy az autója. A pilótastatisztikák "csak" azt mutatják, hogy Hamilton kevésbé emelkedett ki a csapattársai mellől, mint Schumi vagy Vettel. Azt nehéz megítélni, hogy Rosberg vagy Bottas hol áll Barrichellohoz vagy Webberhez képest, bár szerintem nem jobbak egyértelműen. A finn tuti nem, de szerintem Nico sem.

Ehhez képest Ham eredményei nem túl meggyőzőek, pláne úgy, hogy 1x el is bukta a címet. Meg azt is hozzávehetjük, hogy korábban Buttontól is volt, hogy kikapott. Tényleges egyenlő megítélés és versenyhelyzet csapaton pedig csak Rosberggel volt bizonyos esetekben, de ugye ott se mindig. Ha jól emlékszem, pont abban az évben, amikor Rosi lett a vb., pont akkor volt az a monacoi futam, ahol Rosberg elengedte.

 

Az izgalmakról annyit, hogy statisztikáktól függetlenül ha vki elhiszi, hogy Bottas legyőzheti Hamiltont, az nem tudom milyen szeren van. Nagy csoda és Ham-betli kéne ehhez, mert amúgy egyértelmű kit támogatnak. A finn ugyanúgy a kutyája Hamiltonnak, mint elődje, Heikki volt, vagy ahogyan Rubens szolgálta Schumit. És Rosberg is hasonló volt, pár évet leszámítva. Abban teljesen igazad van, hogy volt olyan év, amikor izgalmas volt a vb a két Merci pilóta között, ami egyébként már önmagában bizonyítja mekkora fölényük volt. Csak ez szerintem nem bizonyít semmit.

Ha már az izgalmakat nézzük, akkor 2010 és '12 volt az egyik legizgalmasabb szezon. De 2000-ben pl. Schumi a nagy fölénye ellenére hozott egy olyan szériát, ahol 5 futamból 4x kiesett, utána pár futammal pedig Mika vezette a VB-t. A végén aztán amiatt lett annyira sima, mert 4/4-et behúzott a német. 2003-ban csak a 4. futamot nyerte Schumacher, de ennek ellenére se volt "sehol" a tabellán. A legvégén mindössze 2 ponttal nyerte a VB-t. Szóval akkor is voltak ám izgalmasabb évek, nem érdemes úgy beállítani, mintha a Ferrari vagy RB-érában esély se lett volna soha Schumi vagy Vettel ellen. A Merci és Ham dominanciája erőteljesebb.

43 perccel korábban, Donát írta:

Ha egy mérnökhöz azzal állítanál be, hogy a szabályok nem változtak jelentősen 2014 óta, azt hiszem elég markánsan körberöhögnének, Pb. Arról pedig nem az FIA tehet, hogy a Ferrari vagy épp a Red Bull vagy bármely másik csapat képtelen előnyt kovácsolni a változásokból. Vagy képtelenek voltak az elején egy versenyképes motort gyártani...

Oké, megmutattad, hogy 5 év alatt változtak az autók és a keretek. Ez nagyon jó, de a Mercedes dominanciájának a fő oka a kaszni alatt keresendő. Most a brutális fölény tekintetében nem sok relevanciája van annak, hogy megvariáltak olyan dolgokat, amik a Mercit nem különösebben érdekelték. Átlagosak voltak benne, átlagosak is maradtak. A RB pl. aeroban volt kiemelkedő, és nem egyszer kifejezetten aero-elemekkel mókoltak a szabályokban, ami nyilván érzékenyen érintette őket. A Mercedes erőforrásban emelkedett ki annyira, az lett volna számukra kellemetlen, ha abba nyúlnak bele masszívabban.

Meg az kit érdekel, hogy a leggyorsabb versenyző kap 1 pontot? Semleges szabályváltoztatások sokkal kisebb eséllyel fogják kiegyenlíteni az erőviszonyokat. A Merci baromi kényelmes lehet minden évben, mert ekkora fölényből már hamarabb kezdheti az új autó fejlesztését, jobban koncentrálhatnak azokra a részekre, amikben nem olyan jók. Eleve, a teszttilalom is az erőviszonyok konzerválását segíti elő. Megy a duma a költséghatékonyságról, nem nyúlnak bele a motorokba, nincs tesztelés stb., de ez leginkább annak jó, aki masszívan dominál.

Az aláhúzott részre meg annyit, hogy ha a Ferrari vagy a Renault is illegális eszközökhöz nyúl, akkor lehet sikerült volna nekik is versenyképesebb motort gyártani. Mert ugye a Merci meg nem volt képes olyan autót csinálni, ami képes úgy felmelegíteni időben a gumikat, hogy közben és aztán ne nyírja szét őket rendesen. Csak aztán a tiltás ellenére kísérletezgettek kicsit az új gumikkal, és láss csodát, nagyságrendnyit javult a gumikezelésük. Csak akkor még nem vette őket elég komolyan senki és megúszták egy bóvli büntetéssel. Franc se gondolta, hogy nemsoká kezdetét veszi egy min. 6 éves minden eddiginél brutálisabb dominancia...

Hozzászólás ideje:

 

1 órával ezelőtt, pb69 írta:

Azt, hogy a Mercinek sokkal nagyobb a fölénye, mint a Ferrarinak vagy RB-nak volt. Az idei évet is beleszámolva a futamok 75%-át nyerik. 75! 5,5 év alatt 3/4-ét behúzni a futamoknak, ez brutális... Ez ügyben teljesen irreleváns, hogy melyik pilóta nyert, de ez az autó az igazi "űrautó". És lassan 6 éve az, érdemi hullámzás nélkül. Voltak párhónapos periódusok, amikor nem feltétlenül voltak a legjobbak, de ha szeonokat nézünk, akkor már mindegyikben messze ők voltak a legjobbak.

Nem mindben. Tavaly a szezon elején, ha Vettel nem dob el magától 75 pontot vagy többet (és ez nem a kocsi hibája volt!), simán fej-fej mellett lett volna egymás mellett a két pilóta. Spaig egyértelműen a Ferrari volt a jobb, csak Vettel bénázott már akkor is. A tavalyi évet leszámítva viszont igen, a Mercedesnek végig jobb kocsija volt. És? Nem stabil szabálykörnyezetben. Mint mutattam fentebb, változtak a szabályok és 2021-től újfent változni is fognak. Most te azt állítod, hogy a FIA változtathatott volna jobban is a játékszabályokon. Ok, ez egy részben védhető érvelés, azzal kiegészítve, hogy igen is próbálkoztak, csak hát a drágalátos riválisok nem tudtak élni ezzel. Ami megint csak nem a Mercedes hibája.

 

1 órával ezelőtt, pb69 írta:

Abban igazad van, hogy egy pilótára kihegyezve már teljesen más a szitu, de én nem is azt állítottam, hogy Hamilton annyira kiemelkedő, hanem, hogy az autója.

Nem, te azt állítod, hogy Hamiltont azon felül, hogy űrautója van, még az FIA is tolja, meg még ki tudja ki. Ami tök fölösleges mert a) amúgy is űrautója van b) a pilótatársainál nagy átlagban eddig mindig jobb volt vagy legalább olyan jó. Kovalainennél is, Rosbergnél is, Hamiltonnál is, Buttonnál is. Alonsoval egyezzünk ki egy egálban. Tehát továbbra sem értem, mégis mi oka lenne tovább nyirbálni az FIA-nak és/vagy a Libertynek a saját sorozatának a piaci értékét, azon túl, hogy... miért is? Meg lehet nézni: jelenleg az ÖSSZES sportág között az NFL vezet piaci értékben és tudod miért? Elmondom neked: mert a Draft rendszer és a fizetési sapka miatt évről évre rotálódik a top 12 csapat a rájátszásban. Kb 60-70%-os a fluktuáció, és nem titkolt célja az új vezetésnek a Libertyvel, hogy hasonló változatosságot lássanak az F1-ben is. Ezért is óriási blődség, amit írsz.

1 órával ezelőtt, pb69 írta:

Az izgalmakról annyit, hogy statisztikáktól függetlenül ha vki elhiszi, hogy Bottas legyőzheti Hamiltont, az nem tudom milyen szeren van. Nagy csoda és Ham-betli kéne ehhez, mert amúgy egyértelmű kit támogatnak.

Egyértelmű kit támogatnak - miután Hamilton már magától is felépített egy baromi nagy előnyt, naná., hogy őt Ebben az évben senkit sem támogatott a Merci, meg lehet nézni hol áll Bottas meg hol Hami. Hamilton önerőből sokkal jobb mint a finn, meg szinte az összes eddigi csapattársa, ideértve Rosberget és Buttont is. Bottas esetében, mivel a szezon elején rendre alulmaradt eddig, ez az év második felében már azt eredményezte sokszor, hogy Bottasnak félre kell állnia. Ettől még nem azért nyert Hamilton VB-t, mert Bottas a "kutyája", vagy mert el kellett engednie. Bár én nem igazán szeretem az ilyesmit, de mivel az F1 csapatsport is, ebben nincs semmi meglepő.

 

1 órával ezelőtt, pb69 írta:

Azt nehéz megítélni, hogy Rosberg vagy Bottas hol áll Barrichellohoz

Egyértelműen jobb. Hamilton viselkedésén is látszott, hogy Rosberget valódi veszélyként kezelve "nyűgösködött" és való igaz, többször is ki tudott zökkeni a ritmusából. Bottasszal szemben ez esélytelen, mert Bottas nem elég gyors ehhez és nem elég konfliktuskereső.

Idézet

Oké, megmutattad, hogy 5 év alatt változtak az autók és a keretek. Ez nagyon jó, de a Mercedes dominanciájának a fő oka a kaszni alatt keresendő. 

Az megvan, hogy idén a Ferrari már az egyenesekben és motorerőben gyorsabb, és a Mercedes kanyarsebességben veri őket idén? Az megvan, hogy a felépített motorszabály ciklust évekre előre határozzák meg mert elég komoly fejlesztési igénye van? Nem lehet csak hirtelen visszatáncolni belőle. Értem, hogy az FIA tehetett volna többet is az esélyek kiegyenlítésért és hajlok is egyetérteni, de egyrészről más területen próbálkoztak, másrészről pedig KIZÁRT, hogy tolnák azt, aki egyébként is profitál a szabályokból. Ez olyan szinten nonszensz, hogy nem is értem azokat, akik ebben hisznek. Az üzlet nem így működik.

Hozzászólás ideje:
29 perccel korábban, Donát írta:

Tavaly a szezon elején, ha Vettel nem dob el magától 75 pontot vagy többet (és ez nem a kocsi hibája volt!), simán fej-fej mellett lett volna egymás mellett a két pilóta. Spaig egyértelműen a Ferrari volt a jobb, csak Vettel bénázott már akkor is.

Sokat hibázott Vettel (ahogyan egyébként Ham is), ez igaz, egy ideig jobbnak tűnt a Ferrari, ez is igaz, de a végén elég szépen kijött a Merci fölénye. Az lehetett volna egy izgalmas év, nem lett, ebben Vettel hibái is nagy szerepet játszottak, ahogyan az időjárás is. Ugyanakkor számomra az utolsó harmad egyértelműen azt mutatta, hogy a Mercinek jobb autója van. Vettelnek elég komoly előnyt és tartalékot kellett volna összekocsikázni ahhoz, hogy a végén ne előzze be simán az angol. Most azon lehet vitatkozni, hogy volt-e erre reális esélye, de én nem láttam, hogy a szezon nagy részében jobb lett volna a Ferrari.

Azért azt nem szabad elfelejteni, hogy a Mercinél nagy kamugépek és zseniális kommunikátorok vannak. Minden egyes kellemetlenség után telesírják a sajtót azzal, hogy mennyire erősek a riválisok, nemhogy utolérték, de már le is hagyták őket, nagyon keményen kell dolgozniuk, sőt egyenesen csodákat tenni, ha tartani akarják a lépést. Aztán a valóság ettől igencsak eltér. Ez tavaly sem volt másképp.

Nézzük kicsit a szezon első felét, akkor a belga nagydíjig, ha már azt dobtad be. Ugye a versenyen sok minden történhet, Vettelnek voltak nagy hibái, vagy ott volt az első futamon a SC. Árnyaljuk a képet az időmérőkkel, ahol jobban kijön a nyers erő. Vettel 5x indult az élről, míg Hamilton 6x húzta be az időmérőt, ill. 1x Bottas is odaért. Azért ez nem éppen azt mutatja, hogy a Ferrari egyértelműen jobb lett volna. A szezon 2. fele ellenben eléggé az volt, mert Kimi pole-ja után 7/5 Ham mérlege, a maradék 2-ből is az egyiket a csapattársa nyerte.

Összességében 21 időmérőből 13-at a Merci nyert, a Ferka 6-ot. Ebből nekem eléggé az jön le, hogy tavaly is a Mercedes volt a legjobb autó. És az időmérőkre azért nem lehet azt mondani, hogy Vettel betlizett volna. Sőt, ott Hamiltonnak szerintem több maradt ezekben. Szóval lehetett volna izgalmasabb az év, ha Vettel nem hibázik pár kritikusat, de nem volt ott meg az erőfölény az olaszoknak.

46 perccel korábban, Donát írta:

Most te azt állítod, hogy a FIA változtathatott volna jobban is a játékszabályokon. Ok, ez egy részben védhető érvelés, azzal kiegészítve, hogy igen is próbálkoztak, csak hát a drágalátos riválisok nem tudtak élni ezzel. Ami megint csak nem a Mercedes hibája.

Nem igazán érted (vagy akarod megérteni), amit mondok. Voltak szabálymódosítások, de ezek nem a Merci dominanciájával szembe mutattak. Semleges variálások voltak, amik mindenkit ugyanúgy érintettek. Ez csak akkor segített volna bmit a többieknek, ha a Merci rosszabbul reagálja le, mint ők. De miért lett volna így? Nem gagyi mérnökök vannak ott se, ráadásul ők egy eleve jobb konstrukcióval indultak. Mindig az van előnyben, aki domináns, mert több mozgástere van a reakcióra.

A Merci dominanciáját azzal lehetett volna csökkenteni, ha a módosítások arra a területre céloznak, ami nekik jobban fáj. Most arról lehet vitatkozni, hogy ez mennyire lett volna fair, de korábban ez történt. A RB-érában a variálások jó része egyértelműen a RB-t érintette leginkább negatívan. Voltk olyan döntések is, amik kifejezetten ellenük irányultak, másokat nem is érintettek. Nem lehet egyenlőséget vonni minden módosítás között.

52 perccel korábban, Donát írta:

Nem, te azt állítod, hogy Hamiltont azon felül, hogy űrautója van, még az FIA is tolja, meg még ki tudja ki.

Nem még ki tudja ki, hanem az FIA. Nem tehetek róla, hogy a döntéseik részrehajlóak. Sokan látják ezt így, felesleges úgy tenni, mintha egyenlő elbírálás alá esne. Már akkor is kiskedvenc volt, amikor még nem volt űrautója. Ez nem újkeletű dolog, nem a Mercivel és a fölényükkel van összefüggésben. Egyszerűen Hamilton eleve úgy érkezett a F1-be, mint a csodagyerek, aki hatalmas karriert fog befutni. Mindent meg is tettek, hogy ezt a legendát kiszolgálják. Már pár szezon után felmerült, hogy ő legalább 8 VB-t fog nyerni, csodákat fog tenni. Igyekeztek is segíteni ebben.

De nincs ebben azért akkora csoda. Arról már írtam, hogy a személyiségét és életvitelét tekintve miért tökéletes alany. A versenystílusa is ilyen volt, ellentmondást nem tűrően versenyzett, átgázolt mindenen és mindenkin. A pályán is csinálta a show-t, ez kellett a népnek. Nem kell messzire menni, Verstappen is ilyen volt. Ő is jött, mint a legfiatalabb csodagyerek, ellentmondásos személyiség, gátlástalanság minden téren, folyamatos balhék. Zabálta is a média, és persze a versenyfelügyelők is. Neki is többet tűrtek, mint másoknak.

1 órával korábban, Donát írta:

a pilótatársainál nagy átlagban eddig mindig jobb volt vagy legalább olyan jó. Kovalainennél is, Rosbergnél is, Hamiltonnál is, Buttonnál is.

Magánál azért biztos nem volt jobb. :P 

59 perccel korábban, Donát írta:

Tehát továbbra sem értem, mégis mi oka lenne tovább nyirbálni az FIA-nak és/vagy a Libertynek a saját sorozatának a piaci értékét, azon túl, hogy... miért is?

De ezzel nem nyirbálja a sorozat piaci értékét, sőt... Hamilton ma a F1 arca. Ő a celeb, aki a parádézásaival népszerűsíti a sportágat. A pályán, és azon kívül is. Mindenhol őt akarják előtérbe helyezni, mert a száguldó cirkusz egy termék, amit el kell adni. Leginkább vele lehet eladni. Pláne az USA-ban. Az egyáltalán nem rombol semmit, ha a legnagyobb marketingértékű figura a legsikeresebb. Minél hangosabban szólnak a sikerei, annál jobb.

1 órával korábban, Donát írta:

Kb 60-70%-os a fluktuáció, és nem titkolt célja az új vezetésnek a Libertyvel, hogy hasonló változatosságot lássanak az F1-ben is. Ezért is óriási blődség, amit írsz.

Aha, és ezt mégis honnan szeded? Vagy mi alapján kéne ezt elhinni? Amit én mondok, az blődség, de ez nem? Ugyan mi utal arra, hogy a változatosság felé terelnék a F1-et? Az, hogy a Mercedes 5 évnyi rekorddominancia után a 6. évben kb. minden eddiginél erősebb? Elkezdtek tán előretörni a régi nagy istállók? Hol is tart a McLaren vagy a Williams? Sauber? Vagy a gyári csapatok jönnek fel? Renault, Ferrari? Netán történt bármi változás a dobogón? Vagy már hosszú-hosszú évek óta ugyanaz a helyzet, hogy a Merci kvázi érinthetetlen, utána jön az erősen kezdő Ferrari, akikre a szezonok végére az addig simán 3.-ként menetelő RB felzárkózik, rá-ráver. Netán jönnek be új csapatok, akik aztán jelentősen feljavulnak? Hol tart a nemrégiben még nagy reményekkel vagizó Haas?

Vagy annyira fellendült volna a pilótakeringő? Hamilton nem folyamatosan a legjobb autóban ül már nagyon régóta? Vettel mikor ment a Ferrarihoz? Verstappen hány csapatot is járt meg ezidáig? Hülkenberg mióta ül a Renault-ban?

Nagyon jól hangzik, hogy micsoda változatosságot akarnak, de egyelőre semmi nem utal erre. Engedjék a szabadabb fejlesztést, a tesztet, hozzanak be többféle gumigyártót, akár a tankolást is meg lehetne fontolni újra, igenis változtassanak sűrűbben a motorszabályokon is, ha ennyire félremegy egy koncepció stb.. Semmivel nincsenek komolyabb változások, mint előtte, ellenben sokkal kiegyensúlyozottabb és semlegesebbek lettek ezek.

1 órával korábban, Donát írta:

Egyértelműen jobb. Hamilton viselkedésén is látszott, hogy Rosberget valódi veszélyként kezelve "nyűgösködött" és való igaz, többször is ki tudott zökkeni a ritmusából. Bottasszal szemben ez esélytelen, mert Bottas nem elég gyors ehhez és nem elég konfliktuskereső.

A kérdés arra vonatkozott, hogy Rosberg vagy Bottas mennyivel lehetett jobb, mint Barrichello. Nem az a lényeg, hogy Bottas-nál mennyivel jobb Rosberg. Ham egyébként szerintem nem azért nyűgösködött úgy, mert reális veszélyt látott volna Rosbergben, legalábbis nem nagyobbat, mint mondjuk Buttonban, Alonsoban vagy akár Bottas-ban. Rosberget régóta ismerte, egykor barátok is voltak (legalábbis Rosi ezt hitte), gyerekkorukban sokat versenyeztek, és Ham rendre lenyomta. Ez egy extra nyomás és feszkó volt rajta, mert bökte a csőrét, hogy egy olyannal kell hadakoznia, akit mindig is magánál gyengébbnek könyvelt el. Amúgy Hamet mindig is frusztrálta, ha versenyezni kellett. Alonsoval hatalmas balhék voltak, Button is elverte, Rosbergnél is ment a hiszti, ő is elverte, Bottas-t anno pikkpakk besorolták mögé, így tudta, hogy nyugodt lehet, mert úgyis őt támogatják.

Egyébként azt én sem vitatom, hogy nem véletlenül nyomják a csapatai Hamiltont. Nyilván összességében jobb, mint ők, pont ezért nem is annyira mutat jól, hogy becsúszott azért 1 döntetlen és 2 vereség is velük szemben.

1 órával korábban, Donát írta:

Az megvan, hogy idén a Ferrari már az egyenesekben és motorerőben gyorsabb, és a Mercedes kanyarsebességben veri őket idén?

Hűha, ennyi év után sikerült a Ferrarinak összerakni egy olyan kocsit, ami motorerőben és az egyenesekben gyorsabb, csak éppen alig sikerül vele időmérőt vagy futamot nyerni, de lassan még a RB is lenyomja őket. Nagyon úgy tűnik, hogy idén mindent feltettek egy lapra, teljesen a nyers motorerőre mentek rá, amivel annyit buktak máshol, hogy esélyük sincs. Ettől még nem lesznek jobbak a Mercinél, erőforrásban sem. Ugyanis egy jó erőforrás olyan, ami tökéletesen illeszkedik az autóba és nem húzza le a többi egységet. Márpedig nem hinném, hogy a Ferkánál elfelejtettek volna jó féket, kasznit stb. gyártani, vagy ne tudnának már aero-téren értelmes munkát végezni. Ez olyan, hogy attól még nem lesz vki jobb focista Messinél, hogy addig gyakorol, amíg gyorsabb nem lesz nála, vagy jobb lesz a rúgótechnikája.

1 órával korábban, Donát írta:

Az megvan, hogy a felépített motorszabály ciklust évekre előre határozzák meg mert elég komoly fejlesztési igénye van? Nem lehet csak hirtelen visszatáncolni belőle. Értem, hogy az FIA tehetett volna többet is az esélyek kiegyenlítésért és hajlok is egyetérteni, de egyrészről más területen próbálkoztak, másrészről pedig KIZÁRT, hogy tolnák azt, aki egyébként is profitál a szabályokból. Ez olyan szinten nonszensz, hogy nem is értem azokat, akik ebben hisznek. Az üzlet nem így működik.

Én nem azt mondtam, hogy a Mercit tolják, hanem azt, hogy elégedettek a szituval és nem akarják megtörni a dominanciát. Ez nem ugyanaz. Eltűrik ezt a fölényt és nem akarnak tenni ellene semmit. Ne mondja nekem senki, hogy ha akarnák, akkor ne tudnának fellépni a Merci ellenében? Nincs meg a motiváció, nem akarnak. Más területen próbálkoztak? Igen, olyan területen, ami a Mercinek nem fájt, legalábbis nem jobban, mint bki másnak.

A RB-nak és Ferrarinak rengeteg pénze van, ha pl. szabadon engednék tesztelni a csapatokat, akkor jó eséllyel hamarabb változnának az erőviszonyok. Vagy minél több a variációs lehetőség, annál több esélye van a gyengébbeknek, annál több kockázat a dominánsnak. Többféle taktikai lehetőség kellene, nem pl. olyan gumik, amiknél még maga a gyártó sem érti hogyan működnek. Pontosabban játsszák a meglepettet, amikor kiderül, hogy igazából még a lágyakkal is végig lehetne menni teljes futamokat. Vagy annál jobban előtérbe lehetne hozni olyan tényezőket, ami nem az autón múlik. Hanem mondjuk a taktikán, a pilótán, a szerelőkön.

Hozzászólás ideje:
1 órával korábban, pb69 írta:

Aha, és ezt mégis honnan szeded? Vagy mi alapján kéne ezt elhinni? Amit én mondok, az blődség, de ez nem? Ugyan mi utal arra, hogy a változatosság felé terelnék a F1-et? Az, hogy a Mercedes 5 évnyi rekorddominancia után a 6. évben kb. minden eddiginél erősebb? Elkezdtek tán előretörni a régi nagy istállók? Hol is tart a McLaren vagy a Williams? Sauber? Vagy a gyári csapatok jönnek fel? Renault, Ferrari? Netán történt bármi változás a dobogón? Vagy már hosszú-hosszú évek óta ugyanaz a helyzet, hogy a Merci kvázi érinthetetlen, utána jön az erősen kezdő Ferrari, akikre a szezonok végére az addig simán 3.-ként menetelő RB felzárkózik, rá-ráver.

Ne haragudj Pb, de kezd nagyon szerteágazó lenni a dolog, úgyhogy most csak erre reflektálnék. Amióta a Liberty megvette az F1 jogokat folyamatosan arra tör, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a bajnokság. Nem idén hanem hosszú távon. A változtatosság igen is fontos nekik, értem ezalatt azt, hogy hány csapat érhet oda az elejére. Mert pontosan tudják, hogy a sorozat értékét az határozza meg, hogy hány csapatnak van reális esélye bajnoki címet, futamgyőzelmeket bezsebelni.

 

Épp csak ehhez több mindent kell változtatni. Egy dolog, amihez máris nyúltak, az a költségvetési sapka bevezetésének a gondolata, amivel a középcsapatokat zárkóztatnák. A Merci - de a ferrari is - sokkal többet költhet el a kisebb csapatoknál, ami miatt a szakadék egyre csak tágul. A Liberty pontosan látja, amit te nem: nem egy győzteses évadokat kell kitermelni az üzleti érték növeléséhez, hanem izgalmas bajnokságot. Ha ezt nem vagy képes belátni, akkor menthetetlen vagy, ne is haragudj. Ahogy írtam az NFL-es példánál is, az a legnagyobb előnye a ligának, hogy folyamatosan cserélődik az élmezőny, így mindenkinek adott az esély, hogy felzárkózzon, ahogy persze az is, hogy az élről nagyot bukjon.

 

A másik, amit érdemes figyelembe venned, az a jelenlegi kifizetési struktúra. A mostani Concorde szerződés keretrendszerében Bernie mindenféle prémiumokat juttatott a mostani élcsapatoknak. Íme Wéber Gábor blogjáról az elmúlt év "rendszere":

image.png

 

Egyrészt a költségvetések ordító különbségére hívnám fel a figyelmed (sapka kérdés, lásd fentebb), másrészt Ecclestone juttatási rendszerére. A Ferrari eleve többet kap, mint az 1. Mercedes. De ezen kívül is érdekes, hogy a külön megállapodások miatt kap 35 milliót pl. a Red Bull (amely csapat anno 1-ként írta alá a Concorde-ot), de 10-et a Williams is, a Ferrari pedig alanyi jogon 5%-os, de minimum 62,5 milliós extrát az 1950 óta tartó F1 „hűségért”... 

 

Ecclestone alatt minden a status quo megtartásához vezetett, konzerválta az erőviszonyokat. A Liberty mióta megvette a brandet, azon dolgozik, hogy a szakadékot a csapatok között ne tágítsa, hanem szűkítse, hiszen, pontosan tudják, hogy egy izgalmas bajnokságra van szüksége a Forma1-nek, nem pedig egy "posterboy"-ra. Az FIA a szabályrendszert is az ő hathatós közreműködésükkel alkotja/alkotta meg 2021-re, szóval kizárt, hogy a cél bármilyen rekord megdöntés vagy egyéni dominancia legyen. A cél már évek óta adott: izgalmasabbá tenni az F1 világbajnoki harcát.

 

 

 

Hozzászólás ideje:
9 órával ezelőtt, Donát írta:

Amióta a Liberty megvette az F1 jogokat folyamatosan arra tör, hogy kiegyensúlyozottabb legyen a bajnokság. Nem idén hanem hosszú távon. A változtatosság igen is fontos nekik, értem ezalatt azt, hogy hány csapat érhet oda az elejére. Mert pontosan tudják, hogy a sorozat értékét az határozza meg, hogy hány csapatnak van reális esélye bajnoki címet, futamgyőzelmeket bezsebelni.

9 órával ezelőtt, Donát írta:

A Liberty pontosan látja, amit te nem: nem egy győzteses évadokat kell kitermelni az üzleti érték növeléséhez, hanem izgalmas bajnokságot. Ha ezt nem vagy képes belátni, akkor menthetetlen vagy, ne is haragudj.

10 órával ezelőtt, Donát írta:

A Liberty mióta megvette a brandet, azon dolgozik, hogy a szakadékot a csapatok között ne tágítsa, hanem szűkítse, hiszen, pontosan tudják, hogy egy izgalmas bajnokságra van szüksége a Forma1-nek, nem pedig egy "posterboy"-ra. Az FIA a szabályrendszert is az ő hathatós közreműködésükkel alkotja/alkotta meg 2021-re, szóval kizárt, hogy a cél bármilyen rekord megdöntés vagy egyéni dominancia legyen. A cél már évek óta adott: izgalmasabbá tenni az F1 világbajnoki harcát.

Attól, hogy ezt mantrázod, attól még nem látom hol lenne ez ténylegesen így. Én ugyanúgy mantrázom a magam véleményét, annyiból vagyok könnyebb helyzetben, hogy a tények úgy tűnik engem igazolnak. Akárhogy csűrjük-csavarjuk mi érdeke a LM-nak és mekkora erőket mozgósítanak, idén csúcson van a Merci-dominancia, a Ferrari-RB duó pedig szinte messze kiemelkedik a többiektől, a Williams meg pl. reménytelenül le van maradva, Akármit is akartak csinálni a a szituval, nagyon nem sikerült. Szóval vagy dilettáns barmok gyülekezete a LM, vagy cáfolatot nyert a teóriád.

Majd vissza lehet térni a dologra 2021-ben, de nincsenek illúzióim. Amúgy meg vicces, hogy 2021-ről beszélünk. Könyörgöm, addig ott fogunk tartani, hogy 7 évig tartó érinthetetlen időszaka volt a Mercinek, ami példátlan. Ha meg már posterboy meg rekordok, hány éves is lesz 2021-re Hamilton? Hány VB címet zsebelhet be addigra, mennyi is lesz neki összesen? Hány rekordot adhat át a múltnak? Azon meg ne lepődjön meg senki, ha azok a szabályok pont úgy sülnek el, hogy utána meg egy Verstappen vagy Leclerc lesz hosszú évekig az isten...

9 órával ezelőtt, Donát írta:

Ahogy írtam az NFL-es példánál is, az a legnagyobb előnye a ligának, hogy folyamatosan cserélődik az élmezőny, így mindenkinek adott az esély, hogy felzárkózzon, ahogy persze az is, hogy az élről nagyot bukjon.

Utóbbi már csak azért is valószínűbb, mert mindig az NFL-t hozod fel, amivel igazolni szeretnéd az elméleted helyességét. Be lehet még dobni pl. az NBA-t, de ezek miért lennének jó érvek? Igen, az NFL működik, ahogy működik, és elég népszerű. Az USA-ban nagyon, de a világon is sokan követik. Ahogy rengetegen követnek más olyan sportágakat, ahol meg még véletlenül sem úgy vannak a dolgok, mint az NFL-ben. Most kiemeltél egyetlen sportot, ami szerinted azért olyan népszerű, mert nagy a fluktuáció, és ezt akarod kivetíteni a teljes világra és a F1-re is.

Csak a világ nem így működik. A fociban pl. irreálisan el vannak szabadulva a dolgok, mégis teljesül az, hogy egy BL-ben nagy a változatosság. A Bundesliga a leginkább kötött pénzügyileg, mégis ott egyeduralkodó a Bayern, az irreális módon felfújt PL-ben meg nagy az izgalom. Teniszben lehet, hogy még 50 évesen is a Federer-Nadal-Djoko trió lesz meghatározó, de előbb-utóbb ott is átveszik a stafétát tőlük, csak még nem tudjuk kik. Mindenesetre nem befolyásolja érdemben a sport népszerűségét. Kézilabdában is teljesen más a helyzet, mint az NFL-ben. És még lehetne sorolni.

Arról nem is beszélve, hogy semmilyen infónk nincs arról, mennyire lenne népszerű az NFL, ha más modell alapján működne. Más sportokból kiindulva semmi rációt nem látok abban, hogy visszaesne a népszerűsége csak azért, mert nem fordulnának fel folyamatosan az erőviszonyok.

10 órával ezelőtt, Donát írta:

Épp csak ehhez több mindent kell változtatni. Egy dolog, amihez máris nyúltak, az a költségvetési sapka bevezetésének a gondolata, amivel a középcsapatokat zárkóztatnák. A Merci - de a ferrari is - sokkal többet költhet el a kisebb csapatoknál, ami miatt a szakadék egyre csak tágul.

10 órával ezelőtt, Donát írta:

A másik, amit érdemes figyelembe venned, az a jelenlegi kifizetési struktúra.

Aha, költségvetési sapka gondolata, meg kifizetési struktúra. Remek, hogy ilyenekkel akarnak kezdeni, miközben lennének sokkal hatásosabb eszközök is. Az elmúlt évek eredményei megint csak egyértelműen mutatják, hogy nem ez okozza a Merci-dominanciát.

10 órával ezelőtt, Donát írta:

Egyrészt a költségvetések ordító különbségére hívnám fel a figyelmed (sapka kérdés, lásd fentebb), másrészt Ecclestone juttatási rendszerére. A Ferrari eleve többet kap, mint az 1. Mercedes. De ezen kívül is érdekes, hogy a külön megállapodások miatt kap 35 milliót pl. a Red Bull (amely csapat anno 1-ként írta alá a Concorde-ot), de 10-et a Williams is, a Ferrari pedig alanyi jogon 5%-os, de minimum 62,5 milliós extrát az 1950 óta tartó F1 „hűségért”...

A Ferrari többet kap, mint a Merci, mégse tudják utolérni őket. A RB külön megállapodása sem elég hozzá, hogy érdemben versenyképesek legyenek, azon kívül, hogy behúznak 2-3 futamot egy szezonban. A Williams is sokra megy a kiváltságával, sehol nincsenek a mezőnyhöz képest. A McLaren ott van a táblázat 4. helyén, hol is vannak évek óta a mezőnyben? Pedig sokkal többet kapnak, mint az utánuk lévők, ill. majdnem annyit, mint a RB.

Arról nem is beszélve, hogy ha beleköpnek az anyagiakba, ezzel kiegyenlítettebbé téve a költségvetési lehetőségeket, azzal idővel csökkenthető a kis- és nagycsapatok közti különbség, csak épp jelenleg sem ez a F1 problémája. Kb. a kutyát nem érdekli, hogy a Force India vagy a Haas hol bóklászik, nem ott a gond, hogy a Ferrari-RB-Merci trió kiemelkedik, hanem az, hogy a Merci irreálisan erősebb még náluk is. A táblázatból tökéletesen látszik, hogy egy "igazságosabb" rendszer valójában leginkább a Ferrerait és a RB-t ütné meg és a kisebb csapatoknak kedvezne leginkább. Ebből fakadóan rövidtávon simán a Merci fölényét növelné. Ugyanis a hozzájuk legközelebb lévőket sújtaná leginkább, a kisebb csapatok meg évek kérdése mire érdemben előreléphetnek.

Eleve, a pénzügyi mókolás inkább hosszabb távon hozhat változásokat. Ezzel szemben a szabályok módosításaival olyan változásokat lehetne elérni, amik rögtön kifejtik hatásukat. Én meg pont nem az anyagi szabályozottságban látnám a megoldást, hanem a nagyobb szabadságban. Röhej, hogy az autóversenyzés csúcskategóriájában költségcsökkentésről meg spórolásról kell beszélni. Nyomja mindenki, ami a csövön kifér, pörögjenek a tesztek, jöjjenek minél gyorsabban az új technológiák. Ettől lenne izgalmas, és ettől lehetne változatosabb is.

Leegyszerűsítve, hiába van dupla annyi pénzed, ha nincsenek lehetőségeid ezt értelmesen elkölteni a fejlesztésekre. Nem tudsz tesztelni, nem tudsz új technológiákat kutatni, ha van egy kiugró ötleted, jó eséllyel nem fér be a szabályozott keretekbe. Ezért nem jutott a Ferrari vagy a RB se semerre. 5 év alatt a milliárdos beruházásokkal sikerült eljutni oda, hogy egy nyers erőben jobb motort gyártsanak, csak éppen más téren értelmes megoldásokat nem lehet köré építeni. De muszáj volt a motort fejleszteni, mert a jelen szabályokban az erőforrás súlya mellett eltörpül minden más.

Ha lazábbak lennének a megkötések, akkor sokkal nagyobb eséllyel állhatna elő vki egy nagy ötlettel, egy váratlan húzással, amitől hatalmasat léphet előre. Lásd anno Benetton, Ferrari, Renault, Brawn, RB. Az elmúlt 6 évben milyen olyan új megoldás volt a F1-ben, ami kicsit is megbolygatta volna az erőviszonyokat? Semmi. Emellett a taktikai különbségeket is csak az adja, hogy a Pirelli mesterségesen mennyire gyárt fos gumikat, illetve miket hazudozik össze ezekről. De ez is olyan, hogy ritkán lehet egy alternatív stratégiával igazán nagyot húzni, az élmezőnyben pláne.

Jöhetne többféle gumi, jöhetne a tankolás stb.. De nem olyan gumik, amikről elmondják, hogy micsoda különbség van a keverékek között, aztán kiderül a futamon, hogy a lággyal is mennek olyan köröket, mint a lágyabbal, a közepes se bírja sokkal tovább, mint a lágy, a hiperszuperultralágy meg 2 körön elfogy és semmit nem ér, hiába lehetne gyorsabb, mint a másik. Ezekkel kéne foglalkozni, nem a "költségvetési sapka bevezetésének gondolata".

10 órával ezelőtt, Donát írta:

Bernie mindenféle prémiumokat juttatott a mostani élcsapatoknak.

10 órával ezelőtt, Donát írta:

Ecclestone juttatási rendszerére

10 órával ezelőtt, Donát írta:

Ecclestone alatt minden a status quo megtartásához vezetett, konzerválta az erőviszonyokat.

Ezzel már megint több szempontból is saját magad cáfolod. Ha annyira egyértelmű, hogy a változatosság segítene a F1-en, hogy az a legfontosabb, akkor mégis miért akarta volna Bernie konzerválni az erőviszonyokat? Ő lehet hülye és ostoba, de a LM már nem? Most akkor hogy van ez? Ecclestone nem tudta a nagy titkot (ami amúgy szerinted triviális), amit Te és a LM igen? Nem áll ez így össze.

 

Hozzászólás ideje:

Parttalan ez  a vita. Ha azt sem vagy képes belátni, hogy a változtatás egy hosszabb folyamat és egyáltalában a sportág értékét növeli, ha nem tudni ki nyer (komolyan, :facepalm: hogy ez kérdés), akkor felesleges az egész "szájtépés". Menj, és ringasd magad abban a hitben, hogy mindenki a gyűlölt Hamiltonod sikeréért hajt, Liberty, FIA, mindenki. :lol: 

Hozzászólás ideje:

Hamilton sztáralkat, annak minden pozitívumával és negatívumával, és ezt nyilván látja a Liberty, amely igazi amerikai vállalatként felépít egy arcot az általa birtokolt sportág élére. Egy ilyen szerepre a szürke Bottas, Leclerc, de talán még Vettel is alkalmatlan lenne. Azt azonban nem látom be, hogy a Liberty számára miért lenne kifizetődő, hogy Hamilton minden nehézség nélkül dominálja a versenyeket, hiszen már most látszik, idén sem lesz egy kiélezett versenynaptár. Leginkább amúgy Vettel önhibájából (már korábban is nyilvánvaló volt, hogy azt a stresszhelyzetet nem bírja elviselni, amikor egy szezon során ő az üldöző), de persze ott van az ordító Mercedes-dominancia is, amellyel érdekes módon nem tudnak mit kezdeni, míg annak idején a Ferrari-nyomást ilyen-olyan "adminisztratív" módszerekkel próbálták mérsékelni (új pontrendszer, gumiszabályok, kvalifikáció, motor stb.) a borzasztó 2002-es idény után. 

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.