Ugrás a kommentre

Sport


lokatelli

Ajánlott hozzászólás

1 órával korábban, Nute Gunray írta:

Hamilton sztáralkat, annak minden pozitívumával és negatívumával, és ezt nyilván látja a Liberty, amely igazi amerikai vállalatként felépít egy arcot az általa birtokolt sportág élére. Egy ilyen szerepre a szürke Bottas, Leclerc, de talán még Vettel is alkalmatlan lenne.

Pontosan, erről van szó.

1 órával korábban, Nute Gunray írta:

Azt azonban nem látom be, hogy a Liberty számára miért lenne kifizetődő, hogy Hamilton minden nehézség nélkül dominálja a versenyeket, hiszen már most látszik, idén sem lesz egy kiélezett versenynaptár.

Önmagában ez nem kifizetődő, de sok tényezőből áll ez az egyenlet. A Merci és Ham párosa egy jó elegy, és noha ez a dominancia már nem jó, de annyit nem ér, hogy érdemben belenyúljanak. Látszik, hogy a F1 népszerűségét valójában nem rontja érdemben ez a szitu. Hisztizhetünk innen Magyarországról, hogy ez rossz, de kit érdekel?

Gondoljunk bele, a briteknek ez maga az álom, mert Hamilton halomra nyeri magát, bármiféle ellenállás nélkül. A német piacnak ott a tény, hogy a Mercedes verhetetlen. A Ferrari szurkolói elégedetlenek, de bőven elég fanatikusak ahhoz, hogy ne mondjanak le kedvenc sportjukról. Az amcsiknak tökéletes ajánlólevél, hogy egy Ham-féle bugris celeb a vezérbika. Egyáltalán nem olyan rossz ez a szitu azért. Persze, több szempontból is jobban marketingelhető lenne, ha nagy küzdelem lenne a VB címért, de ehhez szembe kéne menni a Mercivel és Hamiltonnal, amin azért buknának is.

Összességében arról van szó, hogy a LM belesimul ebbe a helyzetbe. Majd úgyis jönnek a komolyabb szabályváltozások, meg majd Ham is visszavonul egyszer stb., nem kapkodnak semmivel. És nem is kell, hosszútávú stratégiában pár év egyáltalán nem sok, most jól elvannak ebben a posványban. Ham a tökéletes arc a F1 termék élére, az izgalmakat meg összehozzák másképp. Szóval a LM esetében nem az a lényeg, hogy támogatják a Mercit vagy Hamiltont, hanem hogy nem tesznek ellenük semmit. Felvesznek egy passzív szerepet, elfogadják, hogy most ez van, majd lesz másképp.

1 órával korábban, Nute Gunray írta:

Leginkább amúgy Vettel önhibájából (már korábban is nyilvánvaló volt, hogy azt a stresszhelyzetet nem bírja elviselni, amikor egy szezon során ő az üldöző)

Az igazság az, hogy Vettel (vagy akárki más) csinálhat bármit, ezt a dominanciát nem lehet megtörni. Nyilván nem segít az, hogy Seb ostoba hibákat vét, de ez csak tovább növeli Ham előnyét, de amúgy is a közelében nem lennének. Ő örülhet annak, ha Leclerc nem nyomja le idén, de már Vertsappent is nehéz lesz megállítani. Ellenük nagyobb eséllyel küzdhetne, ha nem hibázna annyit, de ez aligha motiválja különösebben.

Tavaly volt a legnagyobb esély, de ahogyan arra korábban rá is mutattam, ott sem volt ám fölénye a Ferrarinak, a szezon elején sem. Voltak pályák, ahol az olaszok, voltak ahol a Merci volt erősebb. Ha Vettel nem csúszik bele pár súlyos következményekkel járó hibába, illetve az időjárás nem babrál ki a Ferrarival rendszeresen, akkor a szezon hajrájára előnnyel fordulhatott volna. Az más kérdés, hogy addigra egyértelművé vált, hogy a Mercié az erősebb autó.

Egyébként azt bírom, hogy anno a RB-érában folyton ment a duma, hogy Alonso 120%-ot hoz ki a kocsiból, csodát tesz, ahogyan Hamilton is, de az űrautót nem lehet megverni. Noha az a RB 4 év távlatában messze nem volt ennyire kiemelkedő, ill. Alonso is sokat hibázott. Most meg sokan úgy vélik, hogy azért nincs izgalom az élen, mert Vettel annyit hibázik. Ez eléggé kettős mérce. Azért nincs izgalom, mert a mezőny egyik legjobb pilótája ül a messze legjobb autóban. Ezt senki nem tudná ellensúlyozni, az csak még reménytelenebbé teszi a szitut, hogy az üldözők hibáznak. Nemcsak Vettel, de mki más is, ami amúgy nem meglepő, hiszen ez mindig is így volt. Leclerc is hibázik, Verstappen is, anno Alonso vagy Ham is így tett. Ez egy ilyen játék, megvannak az egyszerű okai annak miért van ez így.

Vettel kapcsán pedig azt azért nem árt megjegyezni, hogy az első VB címénél végig csak üldöző volt. Meg ha már a hibáit felhozzuk, hogy amúgy izgalmasabb lehetne a VB, akkor azt se felejtsük el, hogy kevésbé részrehajló bíráskodás mellett is az lehetne. Ha már a tényezőket vizslatjuk. Mondjuk idén, ha Kanadában nem veszik el a győzelmét. Értem, hogy hibázott, de attól még nem kéne külön meg is büntetni, miközben Hamiltonnak vagy Verstappennek szinte minden elnéznek, amióta csak betették a lábukat a F1-be.

1 órával korábban, Nute Gunray írta:

de persze ott van az ordító Mercedes-dominancia is, amellyel érdekes módon nem tudnak mit kezdeni, míg annak idején a Ferrari-nyomást ilyen-olyan "adminisztratív" módszerekkel próbálták mérsékelni (új pontrendszer, gumiszabályok, kvalifikáció, motor stb.) a borzasztó 2002-es idény után. 

Pontosan, ez a másik, amire utaltam. És ott volt ugye a RB-éra, ahol szintén mindent elkövettek azért, hogy letörjék a bika szarvát. Érdekes módon akkor, vagy a Ferrarinál működött Donát elve, hogy folyton cseszegetni kell a domináns csapatot, hogy izgalmasabb legyen a buli. Most ehhez képest felesleges arról győzködni, hogy a LM-nak mekkora érdeke ez és mi mindent összedolgoznak ezért, amikor látványosan nem tesznek semmit, még annyit se, mint anno Bernie idején.

1 órával ezelőtt, Donát írta:

Parttalan ez  a vita. Ha azt sem vagy képes belátni, hogy a változtatás egy hosszabb folyamat és egyáltalában a sportág értékét növeli, ha nem tudni ki nyer (komolyan, :facepalm: hogy ez kérdés), akkor felesleges az egész "szájtépés".

Nem ezt nem vagyok képes belátni, hanem azt, hogy ezért tényleg érdemi lépéseket volna hajlandó tenni a LM. Azért parttalan a vita, mert Te azt állítod, hogy az izgalom növeli a sportág értékét, ebből fakadóan a LM komoly lépéseket tesz azért, hogy letörje a Merci és Ham dominanciáját. Az első feltevés igaz, de ebből nem következik a második. Fontos a VB izgalma, de nem csak ez a faktor létezik, és annyira azért nem fontos, hogy felülírjon más érdekeket is.

Újra mondom, hogy a tényekkel nehéz vitatkozni, a tények pedig az én oldalamon állnak. Egyrészt itt a Mercedes 5,5 éve töretlen dominanciája, amiről statisztikailag alá lehet támasztani, hogy minden korábbinál erősebb. Ekkora fölénye csak 1-1 évben volt az adott konstrukciónak, 2-nél tovább nem, pláne nem 6 éves távlatban. Az is tény, hogy a Ferrari vagy a RB esetében konkrétan ellenük irányuló változtatásokat eszközöltek, volt, hogy konkrétan ellenük hoztak szabályt. A Mercivel szemben ilyenről szó sincs. És akkor ott van az az ellentmondás is, miszerint Bernie a status quo-ért dolgozott, miközben pont azt állítod, hogy teljesen magától értetődően ennek az ellenkezőjét kéne tenni.

1 órával ezelőtt, Donát írta:

Menj, és ringasd magad abban a hitben, hogy mindenki a gyűlölt Hamiltonod sikeréért hajt, Liberty, FIA, mindenki. :lol: 

Nem állítottam, hogy mindenki Ham sikeréért hajt. Azt állítottam, hogy a LM nem tesz semmit ellene, ez különbség, ahogyan erre a csúsztatásra már korábban felhívtam a figyelmet. ;) Emellett azt állítom, hogy az FIA részrehajló vele szemben. Ennek elég sok jelét adták már amióta Ham itt versenyez, de tessék, meg lehet cáfolni. Ennek még egyszer mondom, nincs köze a Mercihez, már a McLarennél is ez volt a helyzet. Hamnek többet elnéztek. A "mindenki" meg nem tudom kire vonatkozik, csak felesleges hatásvadász hangulatkeltés. ;) 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

3 órával ezelőtt, Nute Gunray írta:

Hamilton sztáralkat, annak minden pozitívumával és negatívumával, és ezt nyilván látja a Liberty, amely igazi amerikai vállalatként felépít egy arcot az általa birtokolt sportág élére. Egy ilyen szerepre a szürke Bottas, Leclerc, de talán még Vettel is alkalmatlan lenne. Azt azonban nem látom be, hogy a Liberty számára miért lenne kifizetődő, hogy Hamilton minden nehézség nélkül dominálja a versenyeket, hiszen már most látszik, idén sem lesz egy kiélezett versenynaptár. Leginkább amúgy Vettel önhibájából (már korábban is nyilvánvaló volt, hogy azt a stresszhelyzetet nem bírja elviselni, amikor egy szezon során ő az üldöző), de persze ott van az ordító Mercedes-dominancia is, amellyel érdekes módon nem tudnak mit kezdeni, míg annak idején a Ferrari-nyomást ilyen-olyan "adminisztratív" módszerekkel próbálták mérsékelni (új pontrendszer, gumiszabályok, kvalifikáció, motor stb.) a borzasztó 2002-es idény után. 

Talán mert rájöttek, hogy a sport hosszabb távú reformokat igényel, nem pedig sunyi közvetlen csapatokat célzó rövid távú korrekciókat? Ecclestone makacs volt és öntörvényű. Az volt a célja, hogy minden neves csapat rajthoz álljon és ezt ilyen-olyan pénzügyi eszközökkel érte el. Aztán amikor látta, hogy amit összehozott a valóságban mit szül - lásd az időmérős "reformja" asszem 2016-ból, akkor mindig jött a gyors korrekció. Ferrari éra, Red Bull éra dettó. Ezért nem tartotta a lépést az F1 a modern trendekkel, ezért nem nyúltak a kinézethez, az új infografikákhoz stb. 

 

A Liberty érkeztével ennek vége. A liberty megértette, amit Bernie nem: az alapokat kell átalakítani, nem adhoc korrekciók kellenek. Csak ha már van lefektetett struktúra, döntéshozatali és pénzügyi struktúra, akkor azt megváltoztatni úgy, hogy a csapatok mindenbe a saját érdekeik mentén bele akarnak szólni miközben lelépéssel fenyegetőznek (általában a Ferrari) - az nem két perc. 

 

De a sport egyértelmű érdeke, hogy kiegyenlített viszonyok legyenek, ezt tudja mindenki, aki egy kicsit is használja a kobakját. 

 

Ody, futamok nézése nélkül véleményt formálni kissé erős. Hami azért nyert mert jó pilóta jó kocsiban, nem azért mert tolják, vagy mert sztár alkat...

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

42 perccel korábban, Ody Mandrell írta:

Amit látok és hallok az elég is. Hamiltont ha tolják ha nem, akkor is utálom mint a másnapos sz*rt. Igazi tenyésztett celeb. Az üres és látszat világ terméke. 

Én se kedvelem, de jó pilóta, azt nem lehet elvenni tőle. Jó futamok meg vannak most is. Az elmúlt 3 futamból 2 például nagyon jó volt. Az, hogy valakinek nem szimpi Hamilton és nem akarja nézni, hogy nyer megértem. De sokkal kevesebbet változott az F1 az elmúlt 15 évben, mint azt sokan lefestik. Pont ez a probléma, hogy Ecclestone alatt stagnálás volt. Szerencsére új szelek fújnak.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Azért azt nem árt tisztázni, hogy a szabályalkotó testület, amely meghozza a különböző rendelkezéseket akár a motor, akár az aerodinamikai szabályokra, akár a technikai részletekre vonatkozóan az a Jean Todt vezette FIA! Ecclestone egyfajta vezérigazgatói szerepkört töltött be a Forma 1 Csoporton belül, ahol az volt a feladata, hogy a versenysorozat pénzügyi hátterét menedzselje, a promóteri feladatokat ellása és megszervezze a különböző területekről érekező bevételek elosztását. Ezt a szerepkört vette át tőle a Liberty Media 2016-ban, így a 2017-es szezontól kezdve ők irányítják a sportágnak ezt az oldalát. Ehhez kapcsolódik a Concorde-szerződés, ami az F1 financiális hátterét hivatott rendezni. A jelenlegi szerződés 2013-ban lépett életbe és jövőre lejár, ahelyett újat kell kötni, a Libety pedig 2017-es színrelépését követően rögtön belevágott abba, hogy megreformálja a Forma 1-et.
Az NFL annyiban lehet releváns (bár nem csak a fluktuáció miatt a legnépszerűbb, hanem egyéb okokból is: kevésbé statikus, mint a baseball; férfiasabb, mint a kosárlabda; nemzetibb, mint a jégkorong, stb.), hogy a Liberty vezetői amerikaiak, akik az amerikai sportszervezési szemléletet hozzák magukkal, ami megtalálható a labdajátékoktól kezdve egészen a motorsportokig Amerikában. Ennek a sarokköve az úgynevezett "competitive balance", ezt próbálják meg átültetni a fizetési plafonnal, a költségcsökkentéssel és az esélyek lehetsőg szerinti kigyenlítésével. Ez ellen a nagy halak saját érdekeiket szem előtt tartva együttesen tiltakoznak (többek között ennek köszönhető, hogy október végéig el kellett halasztani az új szerződés aláírását, mert még mindig nem tudtak megállapodni a rengeteg érdekellentét miatt) és mind a Mercedes, mind a Ferrari, de még a Red Bull is belengette esetleges távozását - ami persze jó nyomásgyakorlási stratégia is egyben!  

Az azonban koránt sincs úgy, hogy minden rendben lenne a sorozat körül és ez a jelenlegi vezetésnek így jó. A TV-s nézettség sok helyen visszaesett, erre panaszkodott Hamilton is még idén januárban, hogy 2008-hoz képest mekkora a fogyatkozás az Egyesült Királyságon belül (más kérdés, hogy itt mindig figyelembe kell venni, hogy milyen konstrukcióban sugározzák a versenysorozatot, Magyarországon például ingyenes - ha csak az adóforintjaink ilyetén felhasználását nem számítjuk bele - sok helyen viszont komoly előfizetési pénzeket kell érte kifizetni, ez fontos szempont volt a UK-ban is). A helyszíni jegyeladások pedig sok Európán kívüli helyszínen jelentettek gondot, mert hiába van pénz, amivel odavihetik a versenyeket, de nézők nem biztos, hogy mindenütt lesznek kellő számban. Ami szintén fontos probléma volt, az a nézőközönség elöregedése. A Forbes írta meg idén januárban, hogy az F1 saját kutatása szerint csak a rajongók 14%-a 25 éves, vagy annál fiatalabb és az látszik is a LM vezetésén, hogy nagyon szeretnének ezen az adaton javítani. Chase Carey (aki az új Bernie) kiemelt feladatként jellemezte, hogy közelebb kell hozni az F1-et a fiatalabb generációhoz, mert a sorozat jövőjét, mint nézők és mint fizető vendégek ők jelentik majd. Efelé tettek is komoly lépéseket, nagyon felpörgették a közösségi médiás jelenlétét a Forma 1-nek, változtattak az infografikákon a közvetítésekben és próbálnak még több izgalmat belevinni a futamokba is (a legyorsabb körért járó +1 pont is erre irányuló próbálkozás volt) ezzel pedig tovább nyitni a fiatalok irányába, mert a jelenlegi rendszer nem megfelelő. A másik jelentős probléma a nézettség mellett, ami viszont már a Bernie korszak végén is jelentkezett, hogy nem elég vonzó az F1. Nehéz olyan új csapatokat bevonni, amelyek képesek is megragadni hosszabb távon. Azonban még csak nem is a csapatok jelentik a nagyobb problémát, hanem a motorgyártók! Most szinte már könyörögtek, hogy valaki szálljon már be 2021-től mikor életbe lépnek az új motorszabályok, voltak tárgyalások is (a Porsche elvileg épített és tesztelt is egy új motort), azonban végül senkit nem sikerült meggyőzni, hogy megérné nekik beszállni az F1-be. Ezen nagyon szeretne változtatni az új vezetés, hogy a versenyképességet és a kompetíciót az egyes csapatok között növeljék és emiatt akarják a költségcsökkentést és a fizetési plafont is, hogy az új belépőknek vonzóbb legyen a Forma 1. 

A hibrid-rendszer ugyan 2014-ben lépett életbe, de előtte már 2010 körül tervezték, hogy ebbe az irányba fognak majd elmenni a jövőben. Nem azért vezették be ezt a rendszert, mert előtte négyszer nyert egymás után a Red Bull, hanem ettől függetlenül akartak váltani, az F1 "zöldítése" már terítéken volt, a hatodik Concorde-szerződés is 2009-től 2013-ig tartott és ezzel egyidjüleg abban reménykedtek, hogy a 2014-es új motorszabályok életbe lépése mellett, majd új gyártókat tudnak bevonzani (a Honda ugyan érkezett, de a Cosworth távozott, kb. ugyanott voltak, mint előtte szóval ez már akkor sem jött be a vezetésnek). 2017-ben kezdtek el tárgyalni a következő motorszabályokról, amelyek majd 2021-től lépnek életbe. Az volt a célkitűzés, hogy az MGU-H kiiktatásával egyszerűsítsék a rendszert, másrészt olcsóbb legyen a motorok fejlesztési költsége, plusz még nem ártana, ha hangosabbak lennének és az utcai autógyártás szempontjából is releváns erőforrásokat tudnának fejleszteni. Azonban a tárgyalások elhúzódtak és az új szabályokhoz alkalmazkodni sem megy gyorsan, úgyhogy ez nem úgy működik, hogy kitalálják, hogy változtatni kell és akkor jövőre már jönnek az új motorok. Ráadásul itt egyéb üzleti szempontok is szerepet játszottak az új Concorde szerződéssel, ami majd jövőre jár le és azzal amilyen irányba a Liberty el akarja vinni az F1-et. Egyébként az aerodinamika terén történtek jelentős változások a 2017-2019-es szakaszban a korábbi 2014-2016 közötti időszakhoz képest. 2017-re egyébként a nyers motorerőt tekintve a Ferrari be tudta érni a Mercedest, de az aerodinamikai változásokhoz a Mercedes tudott jobban alkalmazkodni, ebben szerepe lehetett annak is, hogy 2016-ban a Ferrari elvesztette James Allisont, aki pont aero téren volt kimagasló (korábban a Schumacher érában is volt a Ferrarinál, de Alonso 2006-os világbajnok Renault-ján is dolgozott), aki pont a Mercedeshez ment át abban az évben, egy családi tragédia után. A Liberty-nek érdeke, hogy legyen változás, de ez nem úgy megy egyik napról a másikra, hogy most ezt mondjuk és akkor holnapra megvalósul. A motorokat lecserélni nem egyszerű (bár jelenleg nem is ez a legnagyobb probléma), új motorgyártókat bevonni pláne nem az, egy olyan új átfogó változáshalmaz, mint ami 2021-ben életbe lép majd, pedig több éves tervezés eredménye.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

53 perccel korábban, Donát írta:

Én se kedvelem, de jó pilóta, azt nem lehet elvenni tőle.

Ez vitán felül áll, egyetértünk. Pont ezért nem lenne szüksége arra a hátszélre, amit a teljes pályafutása alatt megkapott. Igazából az ebben a szituban a legkellemetlenebb, hogy nagyon rossz üzenete van az egésznek. Hamilton szerepe azt sugallja, hogy nyugodtan bulizz, balhézz, űzd a csajokat, viselkedj és nézz ki minél kirívóbban, keresd a lehetőséget, hogy folyton mindig minden rólad szóljon. Így is lehetsz sikeres, nem kell küzdeni, nem kell szorgalmasnak lenni, igazán megdolgozni semmiért, elég ha egy nagy celeb vagy, akinek az egész élete a buliról szól.

És nyilván azért Ham sem ilyen teljesen, tud ő is keményen dolgozni és hajtani, csak épp nagyon nem erről szól körülötte semmi. Lehetett ekézni Schumit vagy Vettelt, de azért róluk más jellegű ódákat zengtek. Olyanokat, amiből az jött le, hogy a sikerekért meg kell küzdeni, márpedig kőkemény munkával. Hogy ahhoz, hogy kiemelkedő legyél, extra erőfeszítéseket kell tenni, folyamatosan kihívásokat keresni és törekedni arra, hogy minél jobb legyél.

Hamilton teljesen mást üzen nekünk, de ami rosszabb, a mai fiatalságnak. Ez persze nemcsak az ő hibája, de azért neki is hatalmas felelőssége van ebben. Ugye az nem egy túl jó hozzáállás, hogy letarolok mindenkit, aki az utamban van, majd előveszek egy poént, hogy azért szálltak rám az illetékesek, mert fekete vagyok. Vagy, hogy amikor épp nem a legkiemelkedőbb autóban ülök, akkor folyton sírok az egykori gyűlölt újdonsült haverommal, hogy könnyű a másiknak, amikor rakéta van a feneke alatt.

1 órával korábban, Donát írta:

De sokkal kevesebbet változott az F1 az elmúlt 15 évben, mint azt sokan lefestik. Pont ez a probléma, hogy Ecclestone alatt stagnálás volt. Szerencsére új szelek fújnak.

Nem látom, hogy ezek az új szelek bármilyen pozitív változást is hoznának. Az elmúlt 15 évben azért mindig letörték a domináns csapatokat. Így volt a Ferrarival, a Renault-val, a McLarennel, a Brawnnal és a RB-lal is. Bizony a RB is csalóka, ugyanis 2010-ben épphogy nyertek, csak a szezon végére lett övék a legjobb kocsi, mert előtte nem volt megbízható a konstrukció. 2011-ben letarolták a mezőnyt, ami után 2012 egy szintén kiegyenlített év volt, az azt követőben volt újra domináns a csapat, utána pedig nihil. Azaz igazából a RB "érája" valójában 2 rövid kiemelkedő szakaszt foglal magában, nem pedig egy egybefüggő 4 évet. Csak ezt nagyon sokan szeretik elfelejteni. A Merci ezzel szemben 6. éve megingathatatlan. Talán egy tavalyi félévet leszámítva, de ez édeskevés.

17 perccel korábban, Wilde írta:

Chase Carey (aki az új Bernie) kiemelt feladatként jellemezte, hogy közelebb kell hozni az F1-et a fiatalabb generációhoz, mert a sorozat jövőjét, mint nézők és mint fizető vendégek ők jelentik majd. Efelé tettek is komoly lépéseket, nagyon felpörgették a közösségi médiás jelenlétét a Forma 1-nek

Visszautalnék a Hamilton-jelenségre, amit korábban írtam...

18 perccel korábban, Wilde írta:

2017-re egyébként a nyers motorerőt tekintve a Ferrari be tudta érni a Mercedest, de az aerodinamikai változásokhoz a Mercedes tudott jobban alkalmazkodni, ebben szerepe lehetett annak is, hogy 2016-ban a Ferrari elvesztette James Allisont, aki pont a Mercedeshez ment át abban az évben

Meg annak is, hogy a Merci az utcahossznyi fölényével eleve sokkal jobb helyzetből várta ezt a módosítást. Ez az, amit korábban is írtam. Egy semleges módosításra mindig a domináns csapatnak legkönnyebb reagálni, mert sokkal nagyobb a mozgásterük, hamarabb kezdhetik meg a munkát, több erőforrást áldozhatnak a módosítandó elemekre, mert azt nem kell bántani, ami az igazi előnyüket adja. A riválisok ezzel szemben főképp nyilván azon a területen dolgoznak, ahol legnagyobb a hátrányuk, nem sokat segít a helyzetükön, hogy még más fronton is variálniuk ás alkalmazkodniuk kell. Ez okozhatta, hogy a Ferrari nagy nehezen beérte a nyers motorerőben a Mercit (bár én ezt inkább a tavalyi szezon elejére tenném), de más területen meg lemaradt.

Ráadásul a fenti írást lehet kicsit más nézőpontból is közelíteni. Ha Allison aeroban volt kiemelkedő, akkor a Ferrarinak ez valószínűleg egy erőssége volt, míg a Merci a motorral operált. Erre az aero-területekbe nyúltak bele a szabályokkal, ami az olaszokat visszavetette, a németek meg profitáltak belőle. Mondhatjuk úgy, hogy jobban alkalmazkodtak az újításokhoz, vagy úgy is értelmezhetjük, hogy a Ferrari alól megint kihúzták a talajt, mert beleköptek abba, ahol a legjobbak voltak.

26 perccel korábban, Wilde írta:

A Liberty-nek érdeke, hogy legyen változás, de ez nem úgy megy egyik napról a másikra, hogy most ezt mondjuk és akkor holnapra megvalósul. A motorokat lecserélni nem egyszerű (bár jelenleg nem is ez a legnagyobb probléma), új motorgyártókat bevonni pláne nem az, egy olyan új átfogó változáshalmaz, mint ami 2021-ben életbe lép majd, pedig több éves tervezés eredménye.

Kismillió egyéb lehetőségük lenne a Merci-hegemónia megtörésére, ha ez lenne a céljuk. De aligha ez a céljuk, vagy ha ez is, tuti nem a legfontosabbak között van. Bármennyire is igazságtalannak tűnhet, de egy ekkora dominanciát csak úgy lehet megszüntetni, ha célzottan visszahúzod azt, aki kiemelkedik, vagy célzottan megsegíted valamely riválisát. Másképp nem megy, vagy hát csoda kell hozzá. Csak ebben a túlszabályozott közegben már a csodának se adnak lehetőséget. Ha vki kreatív vagy húz egy váratlant, akkor a felügyelők rögtön le is csapnak rá. Így viszont senki nem fog tudni előretörni.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Idézet

Talán egy tavalyi félévet leszámítva, de ez édeskevés.

 

Azért az az édeskevés pont elég lett volna egy Vettel VB-re, ha nincs az a sok hiba tőle. Igazából tavaly volt a legnagyobb esélye a címre mikor a Német pályán kiesett onnantól jött a lejtmenet, de előtte is voltak hibák főleg időmérőn azon évet be kellett volna húzni. Igaz a végére feljött a Merci,de volt ott is ahol gyengébbek voltak pl. Mexikó ahol Kimi megnyerte a versenyt. Vettelnek lett volna annyi pontelőnye, hogy, ha kevéssel is,de azt az évet behúzza. Azért írom mert csalóka tavalyit én nem venném olyan dominánsnak csak Vettelel pont tavaly óta van valami gebasz, és teljesen amatőr hibákat vét nagyon nagy kár érte.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

11 perccel korábban, Kargarosz írta:
Idézet

Talán egy tavalyi félévet leszámítva, de ez édeskevés.

 

Azért az az édeskevés pont elég lett volna egy Vettel VB-re, ha nincs az a sok hiba tőle. Igazából tavaly volt a legnagyobb esélye a címre mikor a Német pályán kiesett onnantól jött a lejtmenet, de előtte is voltak hibák főleg időmérőn azon évet be kellett volna húzni. Igaz a végére feljött a Merci,de volt ott is ahol gyengébbek voltak pl. Mexikó ahol Kimi megnyerte a versenyt. Vettelnek lett volna annyi pontelőnye, hogy, ha kevéssel is,de azt az évet behúzza. Azért írom mert csalóka tavalyit én nem venném olyan dominánsnak csak Vettelel pont tavaly óta van valami gebasz, és teljesen amatőr hibákat vét nagyon nagy kár érte.

Továbbá nemcsak Vettel baklizott tavaly év közben. A nyári szünet után a Ferrari nagyon rosszul fejlesztett egészen a Szingapúri nagydíjig, ha jól rémlik. Azt a pár futamot nagyon benézték, utána visszatértek, de már késő volt.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

11 órával ezelőtt, Kargarosz írta:

 

Azért az az édeskevés pont elég lett volna egy Vettel VB-re, ha nincs az a sok hiba tőle. Igazából tavaly volt a legnagyobb esélye a címre mikor a Német pályán kiesett onnantól jött a lejtmenet, de előtte is voltak hibák főleg időmérőn azon évet be kellett volna húzni. Igaz a végére feljött a Merci,de volt ott is ahol gyengébbek voltak pl. Mexikó ahol Kimi megnyerte a versenyt. Vettelnek lett volna annyi pontelőnye, hogy, ha kevéssel is,de azt az évet behúzza. Azért írom mert csalóka tavalyit én nem venném olyan dominánsnak csak Vettelel pont tavaly óta van valami gebasz, és teljesen amatőr hibákat vét nagyon nagy kár érte.

Lényegében egyetértek, de már 2017-ben sem volt rendben Vettel fejben.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

16 órával ezelőtt, Kargarosz írta:

Azért az az édeskevés pont elég lett volna egy Vettel VB-re, ha nincs az a sok hiba tőle.

16 órával ezelőtt, Kargarosz írta:

azon évet be kellett volna húzni. Igaz a végére feljött a Merci,de volt ott is ahol gyengébbek voltak pl. Mexikó ahol Kimi megnyerte a versenyt. Vettelnek lett volna annyi pontelőnye, hogy, ha kevéssel is,de azt az évet behúzza. Azért írom mert csalóka tavalyit én nem venném olyan dominánsnak csak Vettelel pont tavaly óta van valami gebasz, és teljesen amatőr hibákat vét nagyon nagy kár érte.

Ez az, amit már sosem fogunk megtudni. Lehet feltételezésekbe bocsátkozni, de ilyet egyértelműen tuti nem jelentenék ki. Ennyi erővel Alonso is simán nyerhetett volna 2 VB címet, ha nem hibázik annyit, ehhez képest mégis mindenki 120%-os csoda-Alonsonak könyveli el, amiért tartotta a lépést Vettellel. Pedig ő sem vezetett ám hiba nélkül.

 

De nézzük akkor a tavalyi évet. Érdemes a pole-futamgyőzelem párosokat vizsgálni, főképp azért, mert az időmérőn én nem hinném, hogy Vettel betilzett volna többet. Már csak azért sem, mert Bottas 2x bizonyította, hogy az autóval lehetett időmérőt nyerni, miközben Hamiltonnak nem sikerült, Kimi csak egyszer ütötte Vettelt. És akármennyire nem a régi már Rajkó, azért nehezen gondolnám, hogy jobb lenne nála Bottas.

A Merci 13 időmérőt nyert meg, ami egyébként 62%, miközben a Ferrari csupán 6-ot, ami kevesebb, mint a fele és 29%. Ham 11x volt pole-ban, ebből 7x nyert, a kimaradó 4 esetből 3x Vettelnél landolt a győzelem. Vettel aránya csupán 5/2, 3/2 esetben "adta" Hamnek a sikert. Látszik, hogy itt Vettel valóban alulmaradt, de nem sokkal.

De nézzük a szezont a 8., francianagydíjtól. Kanadáig ugye 7/4 időmérőt behúzott a Ferrari, 3 futamot nyert Vettel, 2-t Ham, vezetett is a német. Ezt követően 14 időmérőből 11-et a Merci nyert, ráadásul egyet behúzott a RB is. Értem én, hogy bénázott Vettel, de ez 79% a 14%-kal szemben. Ez brutális Mercedes-dominanciát sugall, és tegyük hozzá, hogy Németországban Ham hibázott nagyot az időmérőn. A szezon 2. harmadában Vettel azért így is nyert 2x, mindkét esetben Hamtől elorozva a sikert. Ham ezzel szemben 9x nyert, 9 pole-ból viszont 6-ot váltott csak végső sikerre. Ugye itt volt, amikor 3/2 esetben Vettel örülhetett a végén.

Igazság szerint én ebből nem látom, hogy hol lett volna itt domináns a Ferrari a szezont tekintve, de még az egált se nagyon. Tény és való, hogy Vettelnek voltak nagyon látványos hibái, illetve az ő hibái rosszabbul jöttek ki, mert pontszámban többet bukott vele. De azért az beszédes, hogy az év 2. felében a futamok 2/3-án Ham nyert, ahogyan az időmérőknél is ugyanez az arány. Ráadásul Bottas is behúzott 2 időmérőt, Kimi a felét. A szezon végén 88! pont előnye volt Hamiltonnak. Ha Vettel 50 ponttal többet gyűjt, az angol meg 33-mal kevesebbet, még mindig Ham lett volna a világbajnok. Ez erősebb különbség annál, mint amit sokan sugallnak.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Pont ezt számolgattam azért tegnap, de ennnyire lebontani én nem akartam. Ahogy emlékszem 20 valahány pont előnye volt Vettelnek a Német Nagydíjig na most ott bukta az első helyet Hamilton meg nyerte amivel ergo már vissza is tért. Magyarán, ha azt Vettel behúzza Ham meg 2. akkor Vettelnek kb. olyan 35 pontelőnye lett volna.  Utána hozott egy Magyaron egy 2. helyet, aztán Belgát megnyerte ergo megint visszahozta volna a 35 környékén lévő pontot. Utána volt, hogy tényleg leengedett a Ferrari fejlesztésekbe, de Vettel a szezon második felére teljesen darabokra hullott. Mexikót behúzta Kimi ahol Ham 4. lett  USA-ban csak 3. lett itt kellett volna jól megnyomni, és a maradék két futamra egy 2.-2, hely.

 

Arra már nem emlékszem, hogy időmérőkön mely pályákon betlizett, de lényegtelen mert a futamokon még rosszabb volt amit csinált. Amúgy elég megnézni a mostani szereplését teljesen ugyanaz van mint tavaly. 

Én úgy érzem tavaly, ha nem hibázik ennyit ott tudott volna lenni, és megtudta volna verni Hamiltont,ha kicsivel is mivel a szezon első felében kis előnyre tudott szert tenni.

 

 

Idézet

Ennyi erővel Alonso is simán nyerhetett volna 2 VB címet

 

2010-ben azért simán megnyerhette volna, és nem kell őt csodának kikiáltani. Egy Petrovon múlt akit nem bírt megelőzni. Simán neki állt ott a zászló. 2012-ben meg 40 valahány pontja volt amit a 2. félévre teljesen elkukázott persze jött fel a Red Bull, de állandóan 5. helyről indulni időmérőn nem az igazi. Pedig hatalmas nagy sansza volt ott is. De ugye a sportban nincs ha, meg volna....

Szerkesztve: - Kargarosz
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

2019. 07. 24. - 16:40, pb69 írta:

De nézzük akkor a tavalyi évet. Érdemes a pole-futamgyőzelem párosokat vizsgálni, főképp azért, mert az időmérőn én nem hinném, hogy Vettel betilzett volna többet. Már csak azért sem, mert Bottas 2x bizonyította, hogy az autóval lehetett időmérőt nyerni, miközben Hamiltonnak nem sikerült, Kimi csak egyszer ütötte Vettelt. És akármennyire nem a régi már Rajkó, azért nehezen gondolnám, hogy jobb lenne nála Bottas.

Abszolút fals az időmérőkből kiindulni, mert tavaly a Ferrarinak pont a versenytempója volt veszélyesebb és nem pedig az időmérős tempó. Idén meg inkább fordítva. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

13 órával ezelőtt, Donát írta:

Abszolút fals az időmérőkből kiindulni, mert tavaly a Ferrarinak pont a versenytempója volt veszélyesebb és nem pedig az időmérős tempó.

Aha, tehát a Ferrari úgy volt a legerősebb autó, hogy az időmérőkön rendre gyengébb volt, mint a Merci. Értem, hogy veszélyesebb volt a versenytempója, de ha az időmérőre rosszabbak, akkor ne jelentsük már ki, hogy a legjobbak. Ez régen mérvadó különbség lehetett, ha volt egy megbízhatatlan konstrukció (lásd McLaren a 2000-es évek elején), ami gyakran kiesett a futamon. De manapság, amikor nagyon ritka a műszaki hiba, akkor hatalmas hátrány, ha valakinek hátrébbról kell indulnia a futamokon.

És a Mercedes-nél összességében a gumikezelés és a megbízhatóság is abszolút rendben volt, legalábbis általánosságban, így nincs okunk kijelenteni, hogy az időmérőkön ugyan jobb volt a Merci, de amúgy a versenytempója meg aztán annyival jobb volt a Ferkának, hogy igazából övék volt a legjobb kocsi. Azt esetleg lehet mondani, hogy egál.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

13 órával ezelőtt, pb69 írta:

Aha, tehát a Ferrari úgy volt a legerősebb autó, hogy az időmérőkön rendre gyengébb volt, mint a Merci.

A pontokat a futamok után osztogatják ugyebár... Így alaposan alulreprezentálod egy csapat erejét, ha az időmérőkből indulsz ki.

 

Egy példa:

Magnussen időmérős helyezései idén:

7 6 9 14 8 6 10 15 5 16 átlag 9,6

Räikkönen időmérős helyei:

9 9 13 9 14 14 17 12 7 12 átlag 11,6

Pontok száma: 14 vs 25

 

Csapat szinten Haas átlag: 10,6 Alfa átlag 12,4. Most akkor melyik csapat az erősebb idén? A Haas? Egy lóf@szt, nagyon szar szezonjuk van, mert az időmérős tempót nem tudják jó helyezésekre váltani. Az alfának 26 pontja van, a Haasnak meg csak 16 és szenvednek. 

 

De mondhatnám a Haas vs. McLarent is. A Mc időmérős átlag csak kicsit jobb, 10,25 (Haas 10,6) idén. Gyűjtött pontokban meg 60 vs. 14... Szóval abszolút fals az időmérőkből kiindulni, ha egy csapat versenytempója merőben eltér az időmérős teljesítményétől. Már pedig a Ferrarival ez volt tavaly. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Egyrészt, más a középmezőnyben vagy hátul versengeni, mint az élen. Másrészt, a Haas 6x esett ki eddig, míg a Sauber 1x. Azért ez elég fontos különbség, így már nem olyan durva az a 10 pont. A McLaren már reálisabb példa, ők legalább ki is estek néha a futamon.

Csak azt nem érdemes elfelejteni, hogy aki nyeri az időmérőt, neki van a messze legnagyobb esélye a tisztább futamra. Ha élről indulsz és nem nézed be a rajtot, akkor te diktálsz, lényegesen jobb helyzetben vagy, mint akár csak az 1-2 sorral mögötted lévők. Az attól hátrébbról indulókhoz képest meg aztán pláne. A mezőny sűrűjében indulhatsz te akár 3-4 hellyel előrébbről is, körbe vagy véve autókkal, tumultus, hatalmas lutri ki hogy jön ki az egészből. Minél előrébb vagy, annál nagyobb jelentősége van a rajtpozíciónak.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Tényleg jó futam volt, ezt most kivételesen néztem.

 

Kubica megszerezte első pontját, nagy gratula! Vettel szépen versenyzett, ahogy Kvjat és Stroll is megérdemli a helyezéseit. Az idei év legpechesebb pilótája eddig egyértelműen Leclerc. Azért Hamilton büntetésénél meglehetősen enyhék voltak a bírók. 

 

Remélem, a magyar nagydíjon is fog esni az eső (legalább olyan időjárás legyen, mint az elmúlt két napban :D )

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Szerintem Hamilton esetében enyhítő körülmény volt, hogy konkrétan egy félig összetört kocsit akart behozni rögtön a boxba. Szerintem ez más elbírálás alá kell essen, mint a tavalyi teljesen nonszensz hezitálása egy tökéletes kocsival. Ott szerintem egy szigorú büntetés kellett volna. Itt viszont egy összetört kocsival körbe menni szintén veszélyességi kockázat, tehát nálam ez enyhítő körülmény, hogy egyből a boxba próbálta hozni, ami a kiesés helyéről csak így volt lehetséges.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

4 órával ezelőtt, Donát írta:

Zsinórban három jó kis verseny, most persze nincs itt senki, hogy meglepődjön, hogy nem Hamilton nyert. :)

Nem különösebben akartam hozzászólni, mert noha a futam jól sikerült (bár a kaotikus jelző jobban illik rá), az FIA megint komplett hülyét csinált magából...

Hamilton elég komoly hibákat vétett, elég színvonaltalanul vezetett. Lehet kapott Vetteltől abból, amit a német szív. :D Sőt, cseréltek, mert Vettel meg hatalmasat ment. Nyilván szüksége volt a balesetekre is, de azért utolsóról 2.-nak lenni nem akármi. De lényeg, hogy nem tud hátulról versenyezni. :death:

Csak itt is kijött az, amit a Merci erőfölényéről mondok. Hamiltonnak belefér egy ilyen futam is, mert akkora az előnye. Ráadásul lehet szidni Vettelt, de most akkor mit mondjunk Bottas-ra vagy Leclerc-re? Erre a Ham-fiaskóra később már senki nem fog emlékezni, mert toronymagasan vb lesz, miközben Vettel meg hallgathatja amíg él, hogy biztos VB-t nyert volna, ha nem hibázik annyit.

 

A büntetésekről meg annyit, hogy Hamilton most is aránytalanul keveset kapott. Ráadásul az Alfákat utólag jól megfingatták, így még pontot is szerzett. Azért a tavalyi büntetlenül megúszott trógerkedése után nem semmi, hogy idén is megcsinál egy hasonlót, erre kap egy 5 mp-et. Sérült volt az autója? Miért is volt az? Ja, mert odacsapta. Ha annyira megsérült, akkor tessen szíves félreállni vhol és vége a futamnak. De az nem megoldás, hogy tökön-paszulyon át behajtok a bokszba, magasról csokizva a szabályokra. Vagy ha igen, akkor kemény büntetésnek kell jönnie.

Érdekes módon Kanadában lehetett azt mondani, hogy Vettel a saját hibájából csúszott ki, hát akkor megbüntetik amiért rögtön visszajött a pályára és nem engedte el Hamet. Most az angol konkrétan átvágta a pályát, teljesen szabálytalanul húzott be a bokszba, erre kap egy ugyanolyan büntetést? Csak gondoljunk bele mekkora jogosulatlan előnyt szerzett ezzel. Pontosabban mekkora jogos hátrányt úszott meg. Ha kiesik vagy szép lassan körbemegy a sérült autóval (amire azért volt már példa a F1 történtében, nem mki úgy old meg egy ilyen szitut, mint Ham), azzal esélye nem lett volna pontszerzésre.

De az is nonszensz, hogy Leclerc megúszta a büntetést. Azon lehet vitatkozni, hogy a veszélyes kiengedésért van-e értelme a pilótát büntetni, de akárhogyan is legyen, következetesen kell alkalmazni a szabályt. Ilyen nincs, hogy hol a pilótát, hol csak a csapatot büntetik, néha mindkettőt. Az Alfák büntetése pedig megint csak aránytalan. Egy "sumákolt" rajt miatt 30 mp? Mit nyerhettek vele? Ennyit tuti nem. Meg az se volt semmi, hogy elszámolták Hamiltonnál a SC mögötti idejét, így feleslegesen vizsgálták 2x.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Ezekkel most egyetértek, bár Hami esetében szerintem a fentiek enyhítő körülmények. Amúgy vicces, hogy az FIAt szidod, amikor ez mind a versenyigazgatóság sara, nem a FIAé. Mintha egy rosszul befújt 11esnél nem a bírót, hanem a FIFAt/szabálykönyvet anyázná a nagyérdemű. :D

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

4 perccel korábban, Donát írta:

Mintha egy rosszul befújt 11esnél nem a bírót, hanem a FIFAt/szabálykönyvet anyázná a nagyérdemű. :D

És milyen jól teszi, ha azt szidja, nemde? Két eshetőség van. Egy, hogy nem elég egyértelműek és tiszták a szabályok, így a versenyigazgatóság joggal dönthet így vagy úgy. Ez nyilvánvalóan nem normális, ha így van, nem gumiszabályok kellenek, amit mindenki másképp lát, aztán össze-vissza ítélkeznek. Kettő, a szabályok egyértelműek, a bírák viszont nem ennek megfelelően ítélnek. Ez esetben az FIA-nak fel kellene lépni és nagyon durva következményeknek kellene jönniük, ugyanis a versenyigazgatóságon konkrétan csalnak.

 

A focis példáddal élve, ha egy játékvezető totálisan egyértelmű helyzetben (pl. videóbírós visszanézés után) a szabályokkal ellentétesen dönt, akkor bizonyítottan csaló vagy nem ért a szakmájához. Mindkettő egyenes következménye kell legyen egy szigorú büntetés és hosszú időre szóló eltiltás. Ha ezt a lépést a FIFA nem teszi meg, azzal részesévé válik a csalásnak. Értelemszerűen ez az egyértelmű szitukra vonatkozik, ahol nincs kétség mi lenne a helyes ítélet.

 

Na most pl. Leclerc vagy Hamilton esete szerintem igencsak egyértelmű szituk, nem látok benne semmi kétséget vagy szubjektivitást. A szabálykönyvben pontosan benne kell legyen, hogy mi jár azért, ha a bokszból veszélyesen engednek ki vkit. Ha nem így van, akkor rossz a szabálykönyv. Ha így van, de a bírák mégsem ezt az ítéletet szabták ki, akkor vagy teljesen inkompetensek, vagy szándékosan csalnak. Ha erre a szövetség nem lép, akkor felelősek ezért.

Márpedig ugye évek óta megy ez a szörnyű dilettantizmus, össze-vissza következetlen ítéletek. Hamilton ugyanez. Egyértelmű szabály kell arra, hogy mivel kell büntetni, ha valaki a pálya egy szakaszának levágásával, szabálytalanul hajt a bokszba. Ha sérült az autó, ha nem, mindkét esetről pontosan rendelkeznie kell a szabálynak. Innentől megint marad a 2 fenti lehetőség. Lehet dönteni ki melyiket látja reálisabbnak, de egyik se jó, és mindkettőért felelnie kell az FIA-nak.

 

Wéber vmi olyasmit mondott, hogy a szabály szerint csak vis major esetén lehet ily' módon kivágni a bokszba. Nem tudom így van-e, mert tegnap eléggé vakon volt több szituban is. Mindenesetre ha így van, akkor is simán eldönthető, hogy ez nem ilyen eset volt. Ha konkrétan el kell rántanod a kormányt, hogy megelőzz egy balesetet, akkor az vis major. Ha te magad a saját vagy más testi épségét veszélyeztető szituba keveredsz, az is vis major.

Hamiltonnál semmi ilyen nem történt. Egész nyugodtan körbemehetett volna, hogy a következő körben jöjjön ki. Megfelelő íveket kell használni, és csak minimálisan lett volna balesetveszélyes. Annyira, amennyire ezer másik szitu az lehet a pályán. Láttunk már ilyenekre példát. Vagy ha úgy ítélte meg, hogy közvetlen életveszélyt okoz vele a pályán, akkor le kellett volna húzódnia valahova, egy biztonságos helyre, és befejezni a futamot.

Az biztosan nem megoldás, hogy szabálytalanul bevágok a bokszba, elkerülve ezzel, hogy sok időt veszítsek vagy kiessek. Bár úgy tűnik mégis megoldás, mert kapott egy bóvli büntetést, amivel sokkal-sokkal jobban járt, mintha szabályosan jár el. Ráadásul a végén még pontot is kaphatott, mert az Alfákat meg aránytalanul durván büntették. Ugyebár tavaly semmit nem kapott, idénre állítólag szigorítottak a szabályon, mégis megúszta ennyivel. És akkor lehet csodálkozni miért gondolom, hogy vele kivételeznek.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

A leclerces szabály egyértelmű, épp ma kerestem ki: a szabályzat szerint ha a versenyző még nem esett ki, a versenyigazgatóság szabja ki az 5mp / 10 mp / drive through / stop&go valamelyikét. Ha a versenyző már kiesett - akkor csapatbüntetés. 

 

A forma1ben nem véletlenül van versenybírói bizottság. Mert nem lehet kitérni mindenegyes apró tényezőre, ami befolyásolhatja a szitu megítélését. Kellenek irányadó szabályok és egy testület, amely azt életszerűen alkalmazza. Véleményem szerint az, hogy ez nincs konkrétan meghatározva h 5 v 10 vagy akárhány másodperc, abból is fakad, hogy nem mindegy mennyire unsafe az a bizonyos release. Ezt a bíráknak kell eldönteni. 

 

Úgyhogy ezen az eseten két dolgot lehet kritizálni: 1) a bírák szabályértelmezését 2) hosszú távon azt a szemléletet, hogy túl sok hatalmat adnak a bírák kezébe a bünti kiosztás kapcsán. Előbbi a bírák hibája, utóbbiban valóban benne van az FIA is, csak mielőtt a szabálykönyvet ócsároljuk, érdemes lenne utána gondolni, hogy miért alakult ez így ki. Valszeg azért, mert az esetek annyiféleképp előfordulhatnak az események észveszejtő gyorsasága miatt, hogy a szabálykönyvben bizonyos esetekben csak irányelveket lehet lefektetni, büntetési tételeket a felügyelőknek kell kiszabni az események konkrét figyelembe vételével. 

 

Hamiltonnál továbbra is tartom, hogy a hibáját követően a legbiztonságosabban így tudott a boxba menni (1 kör ilyen roncs autóval legalább ennyire veszélyes) és kb. 25-30 mp-et amúgy is bukott a boxban, még így is. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

18 órával ezelőtt, Donát írta:

A leclerces szabály egyértelmű, épp ma kerestem ki: a szabályzat szerint ha a versenyző még nem esett ki, a versenyigazgatóság szabja ki az 5mp / 10 mp / drive through / stop&go valamelyikét. Ha a versenyző már kiesett - akkor csapatbüntetés. 

Ha jól rémlik, Leclerc még a pályán volt, amikor kiszabták a büntetést. Ez esetben olyan ítéletet hoztak, amit a szabálykönyv szerint nem lehetett volna. Hol van akkor az eltiltás vagy súlyos büntetés a részükre?

Egyébként azóta már előálltak ilyen-olyan magyarázatokkal, csak ezekre mondom, hogy így semmi értelme. Nyilván minden eset más valamennyire, akkor nem kellenek szabályok, majd mindent eldöntenek ott helyben, minden aktuális körülmény figyelembe vételével.

Ha viszont vannak elvek és szabályok, akkor alkalmazzák őket konzekvensen. És ne utólag magyarázkodjanak, hanem akkor már a futam közben ne csak az eredményét írják ki a vizsgálatnak, hanem az indoklást is. Ez így nagyon gyenge, hogy órákkal meg napokkal később kitalálnak vmi fos dumát miért ítéltek másképp, mint korábban.

18 órával ezelőtt, Donát írta:

Úgyhogy ezen az eseten két dolgot lehet kritizálni: 1) a bírák szabályértelmezését 2) hosszú távon azt a szemléletet, hogy túl sok hatalmat adnak a bírák kezébe a bünti kiosztás kapcsán. Előbbi a bírák hibája, utóbbiban valóban benne van az FIA is, csak mielőtt a szabálykönyvet ócsároljuk, érdemes lenne utána gondolni, hogy miért alakult ez így ki. Valszeg azért, mert az esetek annyiféleképp előfordulhatnak az események észveszejtő gyorsasága miatt, hogy a szabálykönyvben bizonyos esetekben csak irányelveket lehet lefektetni, büntetési tételeket a felügyelőknek kell kiszabni az események konkrét figyelembe vételével. 

Jó, csak ez így értelmetlen. Kimagyarázni mindent ki lehet, pláne utólag. Hamilton vagy Verstappen esetében is mindig megindokolták, hogy miért tehetnek meg bármit. Vettel, Kimi vagy Gipsz Jakab esetében vajon nem lehetne mindenféle kifogással előjönni és felmenteni őket? Dehogynem.

De felőlem bízhatják a felügyelőkre, csak akkor utána nézzenek alaposan a körmükre. És ha hibáztak, akkor büntessék meg őket is. Vállalják a felelősséget a döntéseikért. Most úgy ítélnek, ahogy akarnak, senki nem veszi őket elő, mert hát "ők így látták".

18 órával ezelőtt, Donát írta:

Hamiltonnál továbbra is tartom, hogy a hibáját követően a legbiztonságosabban így tudott a boxba menni (1 kör ilyen roncs autóval legalább ennyire veszélyes) és kb. 25-30 mp-et amúgy is bukott a boxban, még így is

De sokkal kevesebbet bukott, mintha nem vág be szabálytalanul. Így tudott biztonságosabban bemenni? Nem baj, +1 környi időt hozzá lehet írni az eredményéhez és ennyi. És még így is olcsóbban megúszná, mintha lassan körbemenne és bebotorkálna a bokszba.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 2 héttel később...

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.