Ugrás a kommentre

Zene


Ody Mandrell

Ajánlott hozzászólás

Én már kezdem dúdolgatni. 3 megtekintés után. Nem egy Duel of the Fates, vagy Battle of the Heroes, Rey témája is erősebb, sőt talán az a legerősebb az ST track-ek közt, ez is inkább aláfestő zene. Bevallom én is gondolkodtam rajta, hogy örüljek e Williams-nek, mert a sznob énem azt mondja, hogy igen, a realista meg azt, hogy mekkora dobás pl. : Ludwig Göransson mandója egy ilyen tisztességes iparosmunkához képest. Várom érdeklődve miket hoz a sori a többi részben! 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Bár a klasszikus témák hiányoznak a részekből, szerencsére Williams ezen alkotása tökéletesen tudja illusztrálni a 3. rész civilekkel kapcsolatos történéseit. Egyébként is talán az egyik leginkább alulértékelt JW zene, az új sorozat azonban egyből előhívta a memóriámból. 

 

 

 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

A főcím zenéjétől eltekintve én is haloványnak éreztem, és volt hiányérzetem, de most már egészen ráhangolódtam a teljes zenei anyagra. Formabontó, de szerethető.

 

A birodalmi/Vader téma különösen hatásos. Nem lesz belőle Birodalmi induló szintű ikonikus dallam, de a birodalmi elnyomás életérzést még jobban is tudja közvetíteni, mint az Imperial March, ami ehhez képest olyan, mint a katonáknál a díszegyenruha a harci uniformishoz képest. 

Az IM annak a himnusza, milyenek a birodalmiak egymás között, ezt közvetíti a katonás rendet és dicsőséget sugárzó zenei téma. Az itteni birodalmi zene viszont az elnyomást, az elrettentést, az erőszakot képviseli, amit a galaxis lakói éreznek, ha birodalmiakkal akad dolguk és rosszul alakulnak a dolgok. Szerintem ez ide koncepcionálisan remekül illik.

Szerkesztve: - Pildi
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

30 perccel korábban, Pildi írta:

A birodalmi/Vader téma különösen hatásos. Nem lesz belőle Birodalmi induló szintű ikonikus dallam, de a birodalmi elnyomás életérzést még jobban is tudja közvetíteni, mint az Imperial March, ami ehhez képest olyan, mint a katonáknál a díszegyenruha a harci uniformishoz képest. 

 

A birodalmi induló John Williams paradigmaváltó erejű ötletéből származik, mely szerint a wagneri leitmotiv, vezérmotívum technikát adaptálja a filmek világába, és az egyes figurákat a saját külön vezérmotívumuk kíséri. Ez persze azóta már bevett szokás a filmkészítésben.

 

A Birodalmi induló Darth Vader témája. Ez is az eredeti neve: Imperial March (Darth Vader's Theme). Az állításom a következő: Darth Vadernek, a világ talán legismertebb fiktív figurájának több mitikus attribútuma van. Az egyik a fekete maszkja. A másik a légzése. A harmadik James Earl Jones hangja. És az egyik legfontosabb mind közül, hogy amikor feltűnik (az ANH-t kivéve), az Imperial March kíséri. Érthetetlen, miért fosztották meg az utóbbitól, és (szinte) teljesen ekvivalens lenne, ha mondjuk a légzéstől is megfosztanák (nyilván azt leszámítva, hogy az még in-universe logikai hibát is jelentene).

 

A Zsivány Egyesben, ahol nem Vader volt a gonosz elsősorban, hanem Krennic, teljesen rendben volt, hogy Giacchino megszerezte az Imperial Suite c. témát, ami, tegyük hozzá, hasonlóan erős és hatásos, mint az Imperial March. És Vader feltűnéseinél mégiscsak használta a klasszikus Imperial March-ot is, valamint a IV. rész "proto-imperial" témáját (ha értitek, mire gondolok). Még a Göransson szerezte sorozatok is használják a klasszikus témákat, pl. Luke esetében, vagy Yoda említésekor.

 

Az, hogy a stúdió, amelyik birtokolja a Star Wars zenéinek jogát, és amelyik éppen egy klasszikus karakterről, Obi-Wanról csinál egy sorozatot, amely sorozatnak egyébként a főtémáját az a zeneszerző alkotta, amelyik az Imperial Marchot is szerezte, nem képes egy Star Wars sorozatban egyetlen egy darab klasszikus SW-témát sem felhasználni, ráadásul úgy, hogy a teljes marketinggépezetében orrba-szájba használta azokat, azt gondolom, nem is annyira megbocsátható hiba.

 

A sorozat ugyan még nem ért véget, de olyan következetes koncepciózusságot vélek ebben felfedezni, hogy nagy valószínűséggel a maradék kettő epizódra sem számítok e téren semmi jóra. Igencsak szomorú. Sosem gondolkoztam fan editekben, de most határozottan ez jár a fejemben, hogy alávágom én a klasszikus témákat.

 

A téma, amelyik a Birodalmi induló (talán a valaha volt legismertebb filmzene) helyére került, pedig számomra teljesen súlytalan, erőtlen, és még csak semmi dallama sincs, nem fülbemászó, dúdolhatatlan. Miközben az egész sorozat a klasszikus SW-hatásokkal dolgozik, a zene többnyire még csak nem is szimfonikus (Williams főtémáját leszámítva).

 

Bocsánat, ha markánsan fogalmaztam, és sokadjára, de hétről hétre egyre jobban zavar... Természetesen a véleményem szubjektív, de bizonyára többen vagytok, akik hasonlóképp éreznek.

 

Nem arról van szó, hogy ne lennék nyitott az új dolgokra. Nagyon is. Göranssont imádom, és teljesen érthető, miért lett a Mandonak más zenei világa minden szinten.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Én is azt mondom, hogy nem elválaszthatatlan tőle, de még jobb lenne azzal együtt! Vagy lehet, hogy a New Hope-hoz akarták igazítani! Ott még nem volt Imperial march( Darth Vader's Theme).

És mivel a 3-ban van, a 4-ben nem, az 5-ben természetesen ott van. Nem akarták a 4-et magára hagyni nélküle. Lehet, hogy következetesség keresése paradox módon!

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

7 órával ezelőtt, IndianaAndrisSolo írta:

 

A birodalmi induló John Williams paradigmaváltó erejű ötletéből származik, mely szerint a wagneri leitmotiv, vezérmotívum technikát adaptálja a filmek világába, és az egyes figurákat a saját külön vezérmotívumuk kíséri. Ez persze azóta már bevett szokás a filmkészítésben.

 

A Birodalmi induló Darth Vader témája. Ez is az eredeti neve: Imperial March (Darth Vader's Theme). Az állításom a következő: Darth Vadernek, a világ talán legismertebb fiktív figurájának több mitikus attribútuma van. Az egyik a fekete maszkja. A másik a légzése. A harmadik James Earl Jones hangja. És az egyik legfontosabb mind közül, hogy amikor feltűnik (az ANH-t kivéve), az Imperial March kíséri. Érthetetlen, miért fosztották meg az utóbbitól, és (szinte) teljesen ekvivalens lenne, ha mondjuk a légzéstől is megfosztanák (nyilván azt leszámítva, hogy az még in-universe logikai hibát is jelentene).

 

A Zsivány Egyesben, ahol nem Vader volt a gonosz elsősorban, hanem Krennic, teljesen rendben volt, hogy Giacchino megszerezte az Imperial Suite c. témát, ami, tegyük hozzá, hasonlóan erős és hatásos, mint az Imperial March. És Vader feltűnéseinél mégiscsak használta a klasszikus Imperial March-ot is, valamint a IV. rész "proto-imperial" témáját (ha értitek, mire gondolok). Még a Göransson szerezte sorozatok is használják a klasszikus témákat, pl. Luke esetében, vagy Yoda említésekor.

 

Az, hogy a stúdió, amelyik birtokolja a Star Wars zenéinek jogát, és amelyik éppen egy klasszikus karakterről, Obi-Wanról csinál egy sorozatot, amely sorozatnak egyébként a főtémáját az a zeneszerző alkotta, amelyik az Imperial Marchot is szerezte, nem képes egy Star Wars sorozatban egyetlen egy darab klasszikus SW-témát sem felhasználni, ráadásul úgy, hogy a teljes marketinggépezetében orrba-szájba használta azokat, azt gondolom, nem is annyira megbocsátható hiba.

 

A sorozat ugyan még nem ért véget, de olyan következetes koncepciózusságot vélek ebben felfedezni, hogy nagy valószínűséggel a maradék kettő epizódra sem számítok e téren semmi jóra. Igencsak szomorú. Sosem gondolkoztam fan editekben, de most határozottan ez jár a fejemben, hogy alávágom én a klasszikus témákat.

 

A téma, amelyik a Birodalmi induló (talán a valaha volt legismertebb filmzene) helyére került, pedig számomra teljesen súlytalan, erőtlen, és még csak semmi dallama sincs, nem fülbemászó, dúdolhatatlan. Miközben az egész sorozat a klasszikus SW-hatásokkal dolgozik, a zene többnyire még csak nem is szimfonikus (Williams főtémáját leszámítva).

 

Bocsánat, ha markánsan fogalmaztam, és sokadjára, de hétről hétre egyre jobban zavar... Természetesen a véleményem szubjektív, de bizonyára többen vagytok, akik hasonlóképp éreznek.

 

Nem arról van szó, hogy ne lennék nyitott az új dolgokra. Nagyon is. Göranssont imádom, és teljesen érthető, miért lett a Mandonak más zenei világa minden szinten.

10/10-es hozzászólás.

 

Lehet itt csűrni-csavarni, hogy objektíve így, szubjektíve amúgy, de a lényegen nem változtat: itt egy tehetséges zeneszerző, aki képes a jeleneteket megfelelő zenékkel alátámasztani, illusztrálni, és aki úgy döntött, hogy az eddig megírt Williams témák közül konkrétan 0 db-ot használ fel. Se egy Erő téma, se egy Birodalmi téma, se egy Battle of the Heroes, semmi. Mivel a jogokkal nem lehet probléma, számomra ez csak egyet jelenthet: az illető hölgy nem vette az erőfeszítést, hogy ezeknek a témáknak utána járjon, azokat valahogy organikusan beépítse a saját zenéjébe. Nem végezte el a házi feladatát és nincs meg benne az a szakmai alázat, ami egy Star Wars zene megírásához szükséges.

 

Kérdeztem is a hölgyet amúgy Twitteren, hátha mond valami vállalhatót, de semmit sem reagált, csak annak köszönte meg a tweetet, aki dicsérte. Ahogy Kennedy mondta, aki SWn dolgozik, annak meg kell felelnie bizonyos elvárásoknak. Nagyon remélem, hogy ezután a sorozat után az elvárások közé azt is szépen beillesztik, hogy a zeneszerző használja a már meglévő karakterek korábban megírt témáit (már ha ez nem lenne valaki számára evidens ugye). 

 

Amúgy azért fájó a dolog, mert a zeneszerző jól láthatóan tehetséges. No nem williams-i mércével mérve, de igenis jó dallamok születtek az eddigi 4 részben, épp csak itt nem a kereket kéne újra feltalálni, hanem a klasszikus karakterek klasszikus témái köré kéne írni fülbemászó dallamokat. Ha valaki erre képtelen, akkor ne vállaljon Star Wars zenét. Mert ez így sajnos egy elég komoly szegénységi bizonyítvány, jó dallamok ide vagy oda.

 

7 órával ezelőtt, csoli1138 írta:

Én is azt mondom, hogy nem elválaszthatatlan tőle, de még jobb lenne azzal együtt! Vagy lehet, hogy a New Hope-hoz akarták igazítani! Ott még nem volt Imperial march( Darth Vader's Theme).

És mivel a 3-ban van, a 4-ben nem, az 5-ben természetesen ott van. Nem akarták a 4-et magára hagyni nélküle. Lehet, hogy következetesség keresése paradox módon!

Erő téma sincs...

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Williams fő témája is gyenge? Abban sincs semmi ismerős taktus az EPIV-ből. Engem zavarna a copy-paste másolás. Gagyinak tartottam a Soloban is, sok helyen. Giacchino jobban bánt ezekkel, ott talán pár taktus volt régi csak. Kicsit értetlenül állok a három hete tartó elemi felháborodáson emiatt.  Lehet, hogy nem jön be mindenkinek, még születtek ennél jobb zenék is már, de kezdem kicsit túlzásnak érezni ezt a dolgot.

  • Nagyon tetszik 1
  • Nem értek egyet 1
  • Tetszik 1
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

27 perccel korábban, Donát írta:

de igenis jó dallamok születtek az eddigi 4 részben

 

14 perccel korábban, Ody Mandrell írta:

Williams fő témája is gyenge?

Miről is beszélünk? Mondom igen is jó dallamok születtek. Ezt hogy sikerült gyengének interpretálni?

 

14 perccel korábban, Ody Mandrell írta:

Engem zavarna a copy-paste másolás.

A copy paste másolás (pl. Rey fénykard vs. Tatooine EpIV, Kijimi, Tatooine EpII) valóban nem előnyös. De épp ezért írtam, hogy az eredeti témák organikus beillesztése hiányzik és nem a copy paste. Ne mondd már, hogy pl. amikor Obi-wan nagy nehezen kinyúl az Erővel és megmenti Leiát nem lenne hidegrázós az Erő témát hallani, aminek konkrétan OTT A HELYE, mert a kardomba dőlök. 

 

Giacchino valóban remekül oldotta meg, senki sem rótta fel neki egyetlen pontján sem a filmnek a zenét. Na ezt hiányolom itt, teljesen jogosan. Ugyan hadd lehessen már leírni, főleg, hogy más is szóba hozza. Ha van egy jogos hibája a sorozatnak, ugyan hadd lehessen már kibeszélni. Ha nem tetszik, görgess.

  • Nagyon tetszik 1
  • Nem értek egyet 1
  • Tetszik 1
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

7 perccel korábban, Donát írta:

Ne mondd már, hogy pl. amikor Obi-wan nagy nehezen kinyúl az Erővel és megmenti Leiát nem lenne hidegrázós az Erő témát hallani, aminek konkrétan OTT A HELYE, mert a kardomba dőlök. 

De mondom. Nekem így is tökéletes volt az a jelenet. Persze minden lehetne jobb, de ahelyett, hogy azon görcsölnék, hogy ott miért nem az Erő téma van, élvezem azt a drámai zenét ami ott van.

 

7 perccel korábban, Donát írta:

Ugyan hadd lehessen már leírni,

Azt mondtam túlzás és nem azt, hogy minek írod le. Nem kell mindig ezzel a bulshittel jönni.

 

7 perccel korábban, Donát írta:

 Ha van egy jogos hibája a sorozatnak, ugyan hadd lehessen már kibeszélni.

Hiba neked, másnak meg nem. Ne állítsunk már be általános hibának szubjektív dolgokat.

 

7 perccel korábban, Donát írta:

Ha nem tetszik, görgess.

Majd tudom mit csinálok, köszi. :)

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

18 órával ezelőtt, Ody Mandrell írta:

Hiba neked, másnak meg nem. Ne állítsunk már be általános hibának szubjektív dolgokat.

 

Szerintem vannak ikonikus zenék az SW-ben, amit igen is a hiba kategóriába lehet tenni, ha a zeneszerző nem használ. Mert ezek épp úgy kötőelemek, mint a látvány, a bolygók, az űrhajók, a színészek, stb. Ha semmi akadálya használni, - mert a jogok megvannak, ez ziher - akkor szerintem joggal róvom fel a zeneszerzőnek - vagy épp a rendezőnek? ahogy Dzséjt is írta korábban - hogy miért nem használja.

 

Számomra ez olyan, mintha lenne egy sorozat ami a Coruscanton játszódik, és egyetlen korábbi ismert Coruscant-i épület, hely, stb. se szerepelne a sorozatban.

Attól még lehet az a Coruscant? Persze.

Könnyebb lenne elhinnem, hogy ez a bolygó a Coruscant, ha látnám a Jedi templomot vagy a Szenátust? Persze.

Növelné az élvezeti értékét a sorozatnak, ha benne lennének? Naná.

Van evidens oka, hogy miért nincsenek benne? Nincs. (mondjuk a példában még költségvetési, stb. okai lehetnének is, de a zenénél ez nem állhat fent)

 

Akkor ez bizony nálam koncepciós hiba. Ettől még nyilván nem lesz az egész sz@r, mert a jó dolgok messze felülmúlják a rosszat - ezt alighanem írtam is már több korábbi topikban is - de érthetetlen az egész, és ezért számomra nagyon fájó. Akinek kevébé fontos, annak nyilván kevésbé fájó. De szerintem nem az a szubjektív, hogy ez hiba-e (meggyőződésem, hogy ez mindenki számára hiba kéne hogy legyen egész egyszerűen a "zene mint kohéziós elem a filmek és a sorozat között" miatt), hanem hogy túlzás-e erről beszélni. Szerintem itt a helye a topikjában és ugyanúgy hozzátartozik erről diskurálni, mint kiemelni a pozitív elemeket a részek topikjában. Akinek a zene kevésbé fontos, az megélheti túlzásként, de az SW-nek mindig is nagyon fontos része volt a nagyon magas minőségű zene, így szerintem jogosan merül fel, hogy WTF. Amúgy ezt te is elismerted talán a 3. rész topikjában. Ezért is írtam, hogy ha ezt a problémát nem érzed magadénak, görgess tovább, mert akinek nem inge, ne vegye magára.

 

Van, akinek az űrhajók biszem-b@szom antennái fontosak, hogy hogy állnak, van aki Ahsoka nyúlványait méricskéli, más meg másra figyel. Én nem kérem számon senkin, hogy neki miért fontos ez meg az, mégha nekem nem is fontos az adott dolog, úgyhogy szerintem nyugodtan megfér itt a mi véleményünk is anélkül, hogy megkapnánk, hogy miért erről pofázunk már megint.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Sajnálom akit zavar, de ez olyan dolog amivel nem lehet mit kezdeni, mert ez volt a koncepció. 

 

Főleg nekem az sok már - és itt nem feltétlen rád gondolok Donát, mielőtt magadra vennéd, csak ez a vita juttatta eszembe -, hogy manapság a rajongók többsége akarja megmondani mi legyen a Star Wars-ban, vagy annak milyennek kellene lennie. Egyre inkább irritáló ez a hozzáállás a netes kultúra részéről, mert én még emlékszem arra az időre amikor kijöttek a filmek és tátott szájjal csodáltuk őket. Most meg majdnem mindenki elveszik az apró és jelentéktelen részletekben, amik nem egyeznek a"head-canon"-nal. De még ez se lenne baj, ha nem fújnák fel és vernék a tam-tamot naphosszat. Az Obi-Wannál is kezd ez előjönni. Szinte minden gyermeki kihalt az idősebb rajongókból, akik még mindig uralják a netes felületeket és alázzák a Star Wars-t, mert nem olyan, amilyet ők szeretnének. Talán ezért is zavart jobban a kelleténél a zenei kritikád. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Egy esetben meg lehet bocsátani a dolgot: ha csak egyszer hangzik el az Erő téma és Vader nótája, no meg Leia-é, valami baromi erős pillanatban-helyzetben... akkor viszont odaverne mindenkit örökre. ;) 
tartok tőle, hogy nem így lesz. :( 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

24 perccel korábban, Darth Porg írta:

Egy esetben meg lehet bocsátani a dolgot: ha csak egyszer hangzik el az Erő téma és Vader nótája, no meg Leia-é, valami baromi erős pillanatban-helyzetben... akkor viszont odaverne mindenkit örökre. ;) 

Én erre számítok. Szerintem majd az utolsó részben felcsendül egy vagy két klasszikus taktus. Úgy képzelem, mint a 2009-es Star Trek esetében. Az itt is nagyra értékelt Michael Giacchino egészen a film utolsó 1 percéig nem csak nem használta a klasszikus Trek-dallamot, még a zene stílusa is teljesen más, mint amit addig megszoktunk a Trek-zenék esetében. Nem lepne meg, ha itt is valami hasonló koncepciót követnének.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

2 órával ezelőtt, Ody Mandrell írta:

Sajnálom akit zavar, de ez olyan dolog amivel nem lehet mit kezdeni, mert ez volt a koncepció. 

 

Főleg nekem az sok már - és itt nem feltétlen rád gondolok Donát, mielőtt magadra vennéd, csak ez a vita juttatta eszembe -, hogy manapság a rajongók többsége akarja megmondani mi legyen a Star Wars-ban, vagy annak milyennek kellene lennie. Egyre inkább irritáló ez a hozzáállás a netes kultúra részéről, mert én még emlékszem arra az időre amikor kijöttek a filmek és tátott szájjal csodáltuk őket. Most meg majdnem mindenki elveszik az apró és jelentéktelen részletekben, amik nem egyeznek a"head-canon"-nal. De még ez se lenne baj, ha nem fújnák fel és vernék a tam-tamot naphosszat. Az Obi-Wannál is kezd ez előjönni. Szinte minden gyermeki kihalt az idősebb rajongókból, akik még mindig uralják a netes felületeket és alázzák a Star Wars-t, mert nem olyan, amilyet ők szeretnének. Talán ezért is zavart jobban a kelleténél a zenei kritikád. 

Gondolj arra Ody, hogy volt idő amikor Baby Yoda tojásevése és a Boba Fett sorozat szines motorjai voltak az aktuális botrányok :D Ezek jönnek mennek, pár hét és már senki nem emlékszik rájuk. Pláne ha a jövő héten azt fogjuk látni amit tudni vélek hogy látni fogunk..... :whistle:

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

50 perccel korábban, Dzséjt írta:

Én erre számítok. Szerintem majd az utolsó részben felcsendül egy vagy két klasszikus taktus. Úgy képzelem, mint a 2009-es Star Trek esetében. Az itt is nagyra értékelt Michael Giacchino egészen a film utolsó 1 percéig nem csak nem használta a klasszikus Trek-dallamot, még a zene stílusa is teljesen más, mint amit addig megszoktunk a Trek-zenék esetében. Nem lepne meg, ha itt is valami hasonló koncepciót követnének.

Nekem nagyon tetszett Giacchino Star Trekhez írt zenéje, viszont nem vagyok Star Trek fan így nem ismerem a régi zenéket, ergo nyilván nem tudom hiányolni sem  Viszont az egy reboot film, ami egy alternatív univerzumban játszódik, a karakterek életútja is tök más így ott szerintem jobban érthető hogy egy in és out of universe is új érában játszódó történet miért kapott új zenei témákat. 

 

Itt ilyesmiről szó sincs, miközben Giacchino épp a Rogue One-ban megmutatta, hogy hogyan is kell ezt csinálni. Pl. hangszerelésében még az ottani birodalmi téma és a Whill téma is remekül illeszkedik a williamsi birodalmi témához vagy épp az Erő témához, miközben Vader alatt azért nála is a Vader téma szól. Nekem tényleg nem az ikonikus témák orrba szájba nyomatása hiányzik, csak hogy egy-kêt jelentőségteljes pillanatban szólaljanak meg. Meglátjuk Pl. Anakin kardját, Obi kinyúl sok-sok év után az Erővel, Vader először megjelenik. Annyira sok jó témából lehet válogatni, hogy csak az íze kedvéért felidézzük, hogy sorolni is hosszú lenne.

 

De még egyszer: ez csak a zene aspektusa a sorozatnak ami csak egy szempont, ettől még a többi rész nagy százalékban rendben van.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Éppen most , Donát írta:

Nekem nagyon tetszett Giacchino Star Trekhez írt zenéje, viszont nem vagyok Star Trek fan így nem ismerem a régi zenéket, ergo nyilván nem tudom hiányolni sem  Viszont az egy reboot film, ami egy alternatív univerzumban játszódik, a karakterek életútja is tök más így ott szerintem jobban érthető hogy egy in és out of universe is új érában játszódó történet miért kapott új zenei témákat. 

Viszont én rajongó vagyok, bár nem tudom, ennek mi köze ehhez az egészhez. Ha ez objektív hiba, ami meggyőződésed szerint mindenki számára annak kéne lennie, akkor minden tévé- és filmsorozatra igaznak kell lennie, ami egységes univerzumot tálal a nézőnek és nem attól függ, hogy a kritizáló rajongó-e vagy sem, ismeri a régi zenéket vagy sem. És a Trekben a te érvelésed mentén könnyen bizonyítható is. Kezdve azzal, hogy az az alternatív univerzum az Elsődleges Univerzumból alakult ki (ezért sem sima reboot, hanem részben sequel), nagyon sok ponton kapcsolódik hozzá, és ezeken a pontokon a kohéziót lehetett volna erősíteni az ismerős témákkal. Így például a mindkét idővonalon jelentős szerepet betöltő öreg Spock első megjelenésekor jó lett volna, ha felcsendült volna Spock témája. Vagy az Elsődleges Univerzumból jött romulanok megjelenésekor a romulanok zenéjét hallhattuk volna. Ez a kettő péládul a te érvelésed mentén ugyanolyan jogosnak vélhető hiba Giacchinótól, mint azt felróni az OBK-nak, hogy nincs Leia téma, Erő téma vagy Imperial March Leia, Erőhasználat vagy Vader jelenetekben. 

És megjegyzem, hogy Giacchino a Beyondban, ami ugyanabban az alternatív univerzumban játszódott, amikor láthatjuk az eredeti színészgárdával készült csapatképet, már képes volt a Star Trek 6 ismerős taktusait használni. Ha a harmadik részben ment, az elsőben miért nem? Az eredeti idővonalról érkezett dolgokhoz az eredeti, jól ismert és mára ikonikus, egészen addig mindegyik Trekben felcsendült taktusokat felhasználhatta volna, hogy a zene itt is betöltse kohéziós szerepét. Szóval, ha objektív hibáról van szó, akkor az a helyzet, hogy a nagy Michael Giacchino mester ezt elcseszte.

 

Vagy, elfogadjuk, hogy ez a zenemizéria teljesen szubjektív, és pont emiat te "külsősként" nem hiányolod a klasszikus Trek témákat és tudsz találni magyarázatot arra, hogy a Trekben Giacchino miért élt az ismert taktusokkal úgy, ahogy (nem) használta azokat. És ugyanígy az OBK esetében is lehet egy koncepció, ami mentén az alkotók haladtak, amikor a zenét megalkották. És az ismert taktusok hiánya nem csak azt az egyet jelentheti, hogy Natalie Holt "nem vette az erőfeszítést, hogy ezeknek a témáknak utána járjon, azokat valahogy organikusan beépítse a saját zenéjébe. Nem végezte el a házi feladatát és nincs meg benne az a szakmai alázat, ami egy Star Wars zene megírásához szükséges." S vannak rajongók, akiket ez nem zavar, mert, nos, szubjektív a dolog és nem egy objektív hiba. Se a filmtörténelemben, se csak a Star Warsra rávetítve.

Ez szerintem egyszeűen csak ez egy újszerű megközelítés, ami lerombolhat berögzült dogmákat, ez esetben azt, hogy a klasszikus témák nélkül már nem is igazi Star Wars zene a Star Wars alatt szóló zene. Elvégre ki tudja, még hány Star Wars alkotás lesz, az ismert témákat viszont nem lehet örökké ismételni, mert egy idő után már nem hidegrázós, hanem unalmas lesz. Ezen az sem változtat, ha csak ritkán használják, az csak elnyújtja az időt, mire unalmassá válik.

És ilyen dogmadöntögetésre már volt is pár precedens. Péládul: "Williams nélkül elképzelhetetlen az új SW film", "más képtelen jó sw zenét írni mert nem érti a lényeget" vagy "csak Williams lehet a nyerő. A többi elk*rná". Az idézetek az ep7 idejéből származnak. :) Vagy például az, hogy most egy olyan tévésorozatot nézünk, ami nem is létezhetne, mert egy remete élete nem kalandokból áll, arra nem lehet sztorit írni, és amúgy is, Kenobi nem mehet sehová a Tatooine-ról, mert 19 éven át csak Luke-ra vigyázott. ;) 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

42 perccel korábban, Dzséjt írta:

Viszont én rajongó vagyok, bár nem tudom, ennek mi köze ehhez az egészhez. Ha ez objektív hiba,

Várj, segítek:

2 órával ezelőtt, Dzséjt írta:

Az itt is nagyra értékelt Michael Giacchino

Persze hogy nagyra értékelem, mert nem vagyok Trek rajongó így nem tudom olyan szemszögből megítélni a munkáját. Ha Trek rajongó lennék, és hallanám, hogy elkövetné azokat a hibákat, amiket te is taglaltál fentebb, pl. ezt: 

Idézet

öreg Spock első megjelenésekor jó lett volna, ha felcsendült volna Spock témája. Vagy az Elsődleges Univerzumból jött romulanok megjelenésekor a romulanok zenéjét hallhattuk volna.

akkor valószínűleg a róla kialakított képem sem lenne olyan, mint amilyen most. De én a Rogue One-nál elvégzett munkája és a Lost alapján tudom rajongókéntmegítélni, meg laikusként el tudom mondani a Trekről, hogy baromi jó témákat írt. Ezért nyitottam azzal, hogy a Trek témákat nem tudom rajta számonkérni, ugyanis azokat nem ismerem. Megjegyzem, az SW témákhoz képest ezeknek az ismertsége általánosan is elmondható, hogy a béka s*ggével áll kb. egy szinten. Tehát egy Trek téma nem használata jóval kisebb eséllyel veri ki mondjuk egy átlagnézőből a biztosítékot, mint az, hogy nem hallja a birodalmi indulót, vagy a Duel of Fatest, vagy a Leia témát. 

 

Natalie ellen se azt hoztam fel mellesleg, hogy vállalhatatlan zenét szerzett, sőt. Írtam is, hogy önmagában a track teljesen jó, csak ugye van egy kis bibi: nem használja a Star Wars témákat. Mintha egy alapvetően hússal készült ételből kihagyná a húst, de helyette odarittyentene egy nagyon finom vega kaját. Oké, finom, de ha ez egy alapvetően húsos kaja, akkor azért ugyan hadd legyen már bennem hiányérzet, pláne, hogy előzőleg senki sem tüntette fel az étlapon, hogy vega kaját fogok kapni, sőt! A kaja legnagyobb szakértőjét, a legkirályabb séfet is elhívták, hogy készítsen egy húsos előételt, aztán óriási meglepetésre a főfogást elkészítették hús nélkül. Bravó! :clap: 

42 perccel korábban, Dzséjt írta:

S vannak rajongók, akiket ez nem zavar, mert, nos, szubjektív a dolog és nem egy objektív hiba. Se a filmtörténelemben, se csak a Star Warsra rávetítve.

Aha... hát persze. :D Szóval azért mert 10-ből 9 néző mondjuk nem szúrja ki, hogy a mittudomén melyik űrhajó díszletére rosszul tették fel a nem tudom milyen antennát, akkor az már nem hiba, csak azért mert 10-ből 9 nem vette észre? Pont te mondod ezt? A hiba attól hiba marad, max nem olyan jelentőségteljes, de akinek fontos az adot területe a franchise-nak, mint pl. neked az űrhajók vagy nekem a zene, az természetesen ki fogja rajta magát bosszankodni, hogy ezt így még is miért kellett ilyen hányaveti módon odarakni? És igen, ez objektív hiba, mert épp úgy sérülhet a folytonosság a zene vagy a zenei témák révén, mint ahogy a dizájn terén is. Ki erre harap, ki arra. Az, hogy kinek mennyire húsba vágó (ha már húsos példa volt fentebb :D), az egy másik téma, attól a hiba, az hiba és lehet magyarázni mindenféle más idecitált zeneszerzővel (akinek hogy hogy nem pont a Trekes zenéit elemezgetjük a Rogue One helyett, ami ugye tökéletesen az én példámat támasztaná alá...), de ez nem változtat azon, hogy objektíve, ha egy karakternek van már egy témája, és azt nem használják, az bizony egy kihagyott ziccer a kohézió terén, ilyen formában egy hiba. Nyilván nem olyan súlyos, mintha Ben Kenobi helyett Béla Kenobi lenne Obi-Wan neve. De attól még probléma, mert az adott témát nem véletlenül találták ki a karakterhez.

 

42 perccel korábban, Dzséjt írta:

Vagy, elfogadjuk, hogy ez a zenemizéria teljesen szubjektív, és pont emiat te "külsősként" nem hiányolod a klasszikus Trek témákat és tudsz találni magyarázatot arra, hogy a Trekben Giacchino miért élt az ismert taktusokkal úgy, ahogy (nem) használta azokat.

Mint írtam, a zenemizéria megélése - tudniillik, hogy kinek mennyire fontos - az szubjektív. Nem tudom, hol állítottam mást. Én a hibáról beszéltem fentebb is és most is, ami viszont objektív. Teljesen felesleges összemosni. Ha ketten vesznek egy-egy jegyet egy Vivaldi koncertre, egy botfülű, meg egy abszolút zenei hallású, de Vivaldi helyett mondjuk Bachot játszanak, akkor mindkét embert átverték, függetlenül attól, hogy csak az abszolút zenei hallásúnak tűnik fel. Melyik mennyire lesz miatta ideges? Valószínűleg a botfülű semennyire, végig tapsol az alapvetően minőségi zenéhez, és nem veszi észre a különbséget. Ettől még a lényegen nem változtat: át lett ejtve. Ez az objektív tény, amit itt is érdemes lenne szem előtt tartani.

 

És írtam is fentebb amúgy, hogy megértem, ha valakit ez nem hat meg, csak ne csodálkozzunk már, ha meg mást meghat, aki mondjuk várná a klasszikus témákat, ha már a klasszikus szereplők ott vannak a vásznon... :roll: 

 

42 perccel korábban, Dzséjt írta:

Ez szerintem egyszeűen csak ez egy újszerű megközelítés, ami lerombolhat berögzült dogmákat, ez esetben azt, hogy a klasszikus témák nélkül már nem is igazi Star Wars zene a Star Wars alatt szóló zene.

Hát lehet próbálkozni dogma döntögetéssel, csak rohadt nagy az alternatív költsége. Egy megfelelően elhelyezett Vader téma - miközben ugye Vader jelen van a vásznon - vagy a Battle of the Heroes egy akár inverz átirata, nem beszélve a Leia témáról hatalmasat tudna dobni ezeken a jeleneteken. Miközben dogmákat nyugodtan lehet döntögetni minimális vagy zéró alternatív költséggel, ha azt akkor próbálnák megtenni, amikor mondjuk új érát nyitnak. Az is SW lesz, és ott is nyugodtan ki lehetne próbálni, milyen új SW zenéket lehet hozzá írni. Olyannyira ezen a véleményen vagyok, hogy ott mondjuk egy birodalmi induló kifejezetten zavarna, de még egy egy az egyben átemelt Erő téma is fura lenne, hisz épp a minap beszéltük, mennyire másként élik meg különböző Jedik az Erő világos oldalához való kötődést.

 

Pláne evidens lenne akkor próbálkozni a dogma döntögetéssel, amikor NEM olyan karakterek vannak a vásznon akiknek vannak már témái, sőt továbbmegyek, olyan témáik vannak, hogy ha csak 10 másodpercig szólna, kenterbe verné kábé az egész Nataile Holt által írt zenei anyagot. Azért, mert utóbbi rossz zeneszerző? Nyilvánvalóan nem. Azért, mert John Williams akkora zseni, hogy ha megszólalnak a témái, akkor énekel a vászon és minőségben oktávot lép felfelé bármilyen zenei anyag. Aki botfülű, max csak dúdolni próbálja a témákat és jó eséllyel soha sem fog neki feltűnni Williams igazi zsenialitása (gyöngyöt a disznók elé tipikus esete), de aki fogékony rá, annak meg extázis. Akkor miért is kéne dogmákat döntögetni egy ilyen ikonikus sorozatnál, ahol ezer meg egy amúgy kb. soha vissza nem térő nyálcsorgató alkalom adódik, hogy szépen aláfessék a karaktereket a már meglévő zenéikkel?

 

42 perccel korábban, Dzséjt írta:

És ilyen dogmadöntögetésre már volt is pár precedens. Péládul: "Williams nélkül elképzelhetetlen az új SW film",

 

Elsőre nyilván fura lett volna elképzelni Williams nélkül SW zenét, de pl. amikor bejelentették Giacchinot, én ezt írtam:

 

image.png

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

26 perccel korábban, Donát írta:

de ez nem változtat azon, hogy objektíve, ha egy karakternek van már egy témája, és azt nem használják, az bizony egy kihagyott ziccer a kohézió terén, ilyen formában egy hiba.

Egy teljesen szubjektiv dolgot akarsz objektivnek eladni. Nem, egyáltalán nem hiba hogy nincsenek bevett témák felhasználna. Te ezt megitélheted negativan. Szived joga. De ez attól még egy teljesen legitim alkotói döntés. 

Ez kb. olyan mintha azt mondanád, hogy a Star Wars elválaszthatatlan eleme, hogy úgy kezdődik: "Réges, régen egy messzi messzi galaxisban", majd jönnie kell egy nyitószövegnek. És minden olyan mozgóképes alkotás, ami nem ezt csinálja -a sorozatoktól a spin-off filmekig bármi- az objektiv hibát követ el. Ami remélem belátod hogy teljes nonszensz. Nincsenek kőbe vésett szabályok, hogy hogy kell egy Star Wars sorozatot készíteni. 

Igazából a leírtak fényében kifejezetten örülök hogy nem használnak régi bevett témákat. Mert ha ennyi új SW készül akkor ettől a szerintem teljesen fölösleges dogmától minél előbb szabadulni kell és jobb előbb mint később. Remélem hasonló úton jár több új SW alkotás is majd. 

A Star Warsnak épp úgy nem szerves eleme a régi témák használata mint a nyitószöveg, vagy hogy a főhösöknek erőhasználóknak kell lenniük vagy hogy valaki mindig el kell mondja hogy "I have a bad feeling about this" vagy hogy a jelenetek között olykor használni kell wipe képváltási technikát. Ezek a Saga számozott nagyfilmjeinek voltak a részei. Ez viszont nem egy Saga epizód. Eltávolodunk mesélői stílusban, formátumban és igen, ennek lehet része a zenei váltás is. Remélhetőleg ahogy haladunk előre egyre több újszerű megoldással fogunk találkozni és egyre jobban kibővül azaz eszköztár amivel el lehet mesélni egy Star Wars történetet.

 

Félreértés ne essék: nem gondolom hogy az Obi-Wan zenéje mestermű lenne. De ennek semmi köze ahhoz hogy használ-e régi témákat.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Bomarr lényegében mindent leírt, amit akartam, csak egy dologra reagálnék: a Star Trek zenére - az egyik kedvenc franchise-omra - irányúló béka s*gge beszólásodért ejnye-bejnye. Egyrészt sértő, másrészt a bevalott hiányos ismereteid tükrében ezt felmérni sem tudod. :nana: 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

28 perccel korábban, Bomarr írta:

Ez kb. olyan mintha azt mondanád, hogy a Star Wars elválaszthatatlan eleme, hogy úgy kezdődik: "Réges, régen egy messzi messzi galaxisban", majd jönnie kell egy nyitószövegnek. És minden olyan mozgóképes alkotás, ami nem ezt csinálja -a sorozatoktól a spin-off filmekig bármi- az objektiv hibát követ el. Ami remélem belátod hogy teljes nonszensz. Nincsenek kőbe vésett szabályok, hogy hogy kell egy Star Wars sorozatot készíteni. 

Nem, ez olyan, mintha jönne a beúszó szöveg egy SAGA filmben, mondjuk az EpIX-ben, és teljesen más lenne alatta a zene. Kicsit se néznél furán gondolom. A kohézió ellen ható húzás lenne, ami teljesen indokolatlan, ami szerintem továbbra is objektív hiba. Van egy hozzárendelt téma a nyitójelenethez, ahogy a karakterekhez is, azt nem használni: hiba.

 

Sőt, hogy másik franchise-ból hozzak példát: megtörténhetett volna, hogy a Harry Potter 3 utáni zeneszerzők - volt belőlük több is - teljesen ignorálták volna John Williams HP főtémáját. Ehhez képest jól láthatóan mindegyik törekedett arra, hogy valamiféle átiratként vigyék tovább azt. Az eredeti zenei motívum nem tiszteletben tartása épp úgy hiba lett volna ott, mint ahogy hiba itt is, hogy Leia Organa témája nincsen használva, miközben a karakter jó sokat a képernyőn van. Nyilván nem kell minden jelenetben a témájának szólni, de egyszer-egyszer fel kellene csendülnie, mert a karakterhez hozzátartozik. Nyilván, ha csak valaki villanásnyi ideig szerepel, az más tészta, de egy főszereplő esetében a téma nem használata komoly baki. 

 

Hogy a főcím, meg a réges-régen rész-e a STAR WARS trademarknak az szerintem egy teljesen másik téma. Itt arról van szó, hogy mit tekintünk egy karakterre jellemző attribútnak és hol helyezkedik ebben a zene.

 

5 perccel korábban, Dzséjt írta:

Bomarr lényegében mindent leírt, amit akartam, csak egy dologra reagálnék: a Star Trek zenére - az egyik kedvenc franchise-omra - irányúló béka s*gge beszólásodért ejnye-bejnye. Egyrészt sértő, másrészt a bevalott hiányos ismereteid tükrében ezt felmérni sem tudod. :nana: 

Nem a minőségére írtam, de azért pop-kultúrális viszonylatban szerintem egyértelmű, hogy az SW ikonikus dallamai jóval nagyobb eséllyel találnak értő fülekre laikus hallgatóknál, mint a Star Trek dallamai. Vajon hányan ismerik többen az SW főcímet, mint a Trekét? A Birodalmi indulót? A Duel of the Fatest ami pl. a Tottenham Hotspur, egy az SW-hez egy szálig nem köthető focicsapat bevonuló zenéje, és így tovább. Nem egy szint a két franchise zenei ismertség terén. Ezt talán vitatod?

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Működik így is, nem fogom a s*ggem a földhöz vágni ha így marad. De jól esne egy két klasszik téma ez tagadhatatlan. És kicsit becsapósnak érzem, hogy a trailer akkora PT bomba zenével lett beharangozva, hogy már előre dörzsöltem a tenyerem. Erre eddig semmi. Ezt eljátszották amúgy a 9-nél is. Asszem ott is volt Duel of the Fates - es trailer, a filmben meg semmi. pedig jól ált volna pár taktus a DS II-n. És a sagát is keretbe rakta volna. Remélem annak lesz igaza, aki az utolsó részre jósol pár eredeti kövér ütemet. Ez nem Mando. Ez a Skywalker Saga része. A kék betűs vége főcím is alátámasztja. Szóval nem dőlök a kardomba ha nem, de rohadtul hálás lennék, ha mégis beleférne valami klasszik. 

Szerkesztve: - Ody Mandrell
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.