Ugrás a kommentre

Sport


lokatelli

Ajánlott hozzászólás

Hozzászólás ideje:

Érdekes verseny volt ez a szaudi, de nekem inkább negatív élményként maradt meg. Egyrészt a pálya maga még izgalmas is lehetne, de ebben a formában leginkább balesetveszélyes, még ha nem is azon izgulunk éppen, hogy nehogy valami súlyos kövekezménnyel járó baleset történjen, akkor is megszakítások, piros zászlók, kiesések tarkítják a futomat és ez így nem annyira szórakoztató. A világbajnoki rivalizálás is kezd elmenni egy kicsit olyan irányba, ami már inkább árt a sportágnak, még ha lehet a nézettségen emel is. Természetesen nem kell minden ilyen bajnoki harcnak olyan tiszteletteljesnek lennie, mint anno a Schumacher - Hakkinen párharc volt, itt most tényleg két nagyon erős és erőszakos egyéniség néz farkasszemet egymással (Hamilton sokat szelídült, de azért őt sem kell félteni), de én nem nagyon emlékszem az elmúlt bő húsz évben olyanra, hogy ilyen szó szerint test-test, kerék-kerék elleni küzdelemek sora lett volna a vb harc, ami kezd tényleg kicsit túlmenni azon a határon, ami még a felfokozott rivalizálásba belefér.

 

Azokkal a véleményekkel ugyanakkor nem értek egyet, hogy Verstappen mondjuk direkt ütközni akart volna Hamiltonnal az egyes kanyarban amikor kétszer is levágta a pályát. Az tény, hogy ahogy keresztbe bevágott elé az első újraindításnál, át a kerékvetőn, pont Hamilton haladási irányába az nem volt szép és Hamiltonnak megint el kellett vennie, hogy ne legyen belőle ütközés, de szerintem Verstappen csak nagyon agresszívan meg akarta tartani a pozíciót, de nem feltétlenül Hamilton balesetére utazott. A másik hasonló esetnél, mikor a bukótéren átvágott ott látszott, hogy Hamilton minél hamarabb vissza akart térni a pályahatárokon belülre, míg Verstappen egyenesen levágta a kanyart ebből lett majdnem egy újabb koccanás, de szerintem itt is inkább a pozíciót védte, még ha szabálytalan eszközökkel is (amiért büntetést is kapott). A harmadik esetben, aminek a tényleges összeérés lett a vége a legnagyobb faktor szerintem a meg nem értés volt. Az egy dolog, hogy Hamiltonnak nem szóltak az elengedésről, de legyünk őszinték, azért elég hamar leeshetett neki, hogy mit akart Verstappen. A verseny utáni interjúban el is mondta, hogy nem akarta ott visszavenni a pozíciót, mert akkor taktikai hátrányba került volna a DRS miatt. Verstappen részéről is volt hiba a koncepcióban. Ezt Massa is kiemelte (az a Massa, akit azzal semmiképpen nem lehet vádolni, hogy Hamilton szurkoló lenne, már aki ismeri az előtörténetüket), hogy itt Verstappennek nem így kellett volna elengednie a hátulról jövő versenyzőt. Kihúzódott a jobboldalra - ahogy azt kell - majd behúzta az autót középre, majd amikor még mindig nem ment el Hamilton, akkor elindult vissza jobbra. Amikor Hamilton megpróbálta megelőzni ő éppen balra indult el, Verstappen meg akkor kezdett el kihúzódni jobbra és ekkor volt az 2.4 G-s lassulás, ami azért nem kevés. A bűntetés viszont ebben a formában szerintem teljesen felesleges. Utólag hozzáadnak úgy 10 másodpercet az idejéhez, hogy annak semmi jelentősége nincsen, ez szerintem értelmetlen. Én amúgy nem éreztem ezt úgy, hogy szándékosan akarta volna Hamiltont veszélyeztetni, de az tény, hogy egy ilyen lassulás balesetveszélyes helyzetet is teremthet. Ha úgy ítélte meg a versenyirányítás, hogy itt direkt szándékosságot feltételez és büntetni akar, akkor viszont ez az utólagos büntés szerintem semmilyen célt nem ér el, mivel sem visszatartó ereje nincsen és semmit nem is befolyásol ahhoz az állapothoz képest, mintha nem is lett volna büntetés.

 

Ugyanakkor a Mercedes sem játszik tisztán, Bottas feltartását Verstappen ellen kifejezetten büntetni kellett volna, hiszen szándékos, indokolatlan lassulás volt, amit előnyszerzésre használt a csapat és ez sem volt fair play, az hogy még csak nem is vizsgálták, meg legalább annyira érthetetlen, mint Verstappen brazil manővere. Hamilton is lehetett volna körültekintőbb a Verstappennel való ütközés során, mert azt az ítéletben is kiemelték, hogy neki nem volt kötelező ott visszavenni a pozíciót, amit Verstappennek eleve úgy kommunikált a csapat, hogy "strategically", de ha nem mászik ennyire rá, egy két autónyi helyet hagy és majd így megy rá szépen a DRS pont után a pozíció visszavételre, akkor elkerülhető lett volna ez az egész karambol. Az már más kérdés, hogy nem volt szép Verstappentől, hogy úgy akarta visszaadni a pozíciót, hogy utána rögtön vissza is előz, de a végső leszorításán én nem éreztem igazából szabálytalanságot. Amikor felmerült, hogy az utolsó összecsapásuknál levezettő őt Hamilton a pályáról, akkor ott én úgy érzem, hogy mindkét fő szempont teljesült, ami miatt Hamiltoné volt az a kanyar (azt most hagyjuk, hogy Brazília után szinte semmit nem kellene eleve büntetni ehhez hasonló esetekben): Hamilton volt előrébb a kanyarbemeneten és övé volt a belső ív is, innentől kezdve én ezt teljesen elfogadhatónak tartom, agresszívnek agresszív volt, de nem szabálytalan.

 

Az mindenesetre egy fontos tanulság volt, hogy a Red Bull egyáltalán nem olyan elveszett, mint ahogy azt korábban gondolhattuk. Az időmérőn konkrétan jóval gyorsabb volt Verstappen, mint Hamilton a Mercedessel és egészen az ütközésükig, amíg nem sérült meg az autója (mondjuk az is érdekes, hogy miből volt Hamiltonon az az első szárny ami mindent kibírt... vibrániumból, vagy adamantiumból?) addig a versenytempót tekintve is abszolút meccsben volt Verstappen. Nem tudnám azt mondani, hogy egyértelműen esélytelenként megy majd Abu-Dhabiba a szezonzáróra, ahol egyébként tavaly is nyertek (még ha azóta változott is a pálya). Ráadásul továbbra is ő vezeti a vb-t, mert hiába ez a pontegyenlőség, attól még virtuálisan továbbra is Verstappen a világbajnok. Amilyen paprikás hangulatú volt az a hétvége és sajnos ahogy a csapatok is szítják egymás között a feszültésget és elmérgesedik ez a rivalizálás, baljós érzéseim vannak az utolsó futam kapcsán. Nagyon remélem, hogy nem úgy lesz vége, hogy tényleg mind a ketten csúnyán ütköznek és majd a stewardokank kell igazságot tenni az asztaloknál, mert az látszott a versenyirányításon, hogy a nyomást ami rájuk is nehezedik emiatt a kifejezetten kiélezett év miatt, azt ők nagyon nem kezelik jól. Ritkán van, hogy egyetértek Christian Hornerrel, de tényleg hiányzik Charlie Whiting. Ne legyen úgy, hogy ütköznek, hanem lássunk egy tiszta, fair futamot és győzzön a jobbik, mind a ketten megérdemlik!

Hozzászólás ideje:
6 perccel korábban, Nabopolasszar írta:

Azért tegyük hozzá, hogy a Mercedes istálló döntései sem voltak ma teljesen toppon...

 

Nagyon-nagyon biztonsági játékra mentek rá, ami teljesen érthető. Ha nincs a Safety Car a végén akkor nagyon sima Hamilton győzelem.

 

Viszont meg kellene fontolni, hogy biztos Masi e a legmegfelelőbb ember, mert értem nem akart beleszólni a VB címbe, de 10 másodpercenként hoz egy döntést meg annak az ellenkezőjét.

Hozzászólás ideje:
2 perccel korábban, Nabopolasszar írta:

Pláne, hogy csak azok a lekörözött pilóták vehették vissza a helyüket, akik HAM és VER között voltak... Évek óta nem követem a sportot, de ez a feleselés az istállók és Masi között már már nevetséges volt...

 

Na azt nem is figyeltem. Akkor Masi ezen évi VB-nek a Timo Glock-ja.

 

A feleselés nagyon óvodás szint volt már nekem a végére, értek én mindent meg mindenkit, de ez a mindenért megyünk siránkozni tényleg nevetséges. Ahogy Masi kezelte a dolgokat az utóbbi pár futamon az meg aztán nagyon a WTF kategória

Hozzászólás ideje:

Hát nem tudom, mikor izgultam utoljára ennyire egy utolsó(!) F1-es futamot. Volt itt minden kérem szépen, mint a búcsúban. :D Mondjuk az első néhány körről lemaradtam, de azt most hagyjuk. Perez valami lenyűgözőt ment, nagyon élvezetes volt a csatája Hamiltonnal. Bottas megint máshol sertepertélt. :D A VSC alatt néztem nagyokat, amikor a két Red Bull meghúzta a kerékcserét, Hamiltont meg kint tartotta a Merci. Néhány kör után kezdtem azt mondani magamnak, hogy ennek már ennyi, Hamilton még 30+ körös gumikon is leggyorsabb köröket fog menni, mint azt sokszor eljátssza. :D Aztán jött az utolsó néhány kör, amikor is a SC bejött. Ott ugrottam egy nagyot a székemben. És a Merci megint a biztosra akart menni. A Red Bull meg megint kockáztatott. Az FIA pedig hozta újból a formáját. Masi, gratulálok. :lol:

 

Huh, 2010 és 2012 után ez megint egy lenyűgöző szezon volt. :clap:

Hozzászólás ideje:

Dicsak Buksi: A sportszabályzat megsértésére hivatkozva benyújtotta óvását a Mercedes F1-es csapata a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj végeredménye ellen.

 

A sportszabályzat megsértésére hivatkozva benyújtotta óvását a Mercedes F1-es csapata a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj végeredménye ellen.

A drámai végjátékot hozó Abu-dzabi Nagydíj után egyből fellapozta a szabálykönyvet és a jogászaihoz fordult a Mercedes csapata. Mindenekelőtt az öt körrel a verseny vége előtt pályára küldött biztonsági autós fázis kapcsán felmerülő kérdéseket próbálták tisztázni, majd némi tanácskozás után benyújtották a hivatalos óvásukat az FIA-hoz.

 

Pontosabban óvásait, ugyanis a csillagosok egyszerre két vélelmezett szabálysértés miatt is panasszal fordultak a szövetség. Az FIA első idézése a sportszabályzat 48.8-as pontjának megsértését említi. Ez a szabálypont részletezi, mikor tilos a versenyzőknek megelőzniük egy másik autót és a biztonsági autót a pályán.

További részletek hamarosan…

Hozzászólás ideje: (szerkesztve)

El fogják utasítani az óvást, a Forma 1-nek más sem hiányzik, minthogy a futamon kívül, egy bizottsági meghallgatáson dőljön el a vb-cím sorsa. 

 

Nem néztem a futamot, de akkor majd meglesem. 

Szerkesztve: - Nute Gunray
Hozzászólás ideje:
Éppen most , Nute Gunray írta:

El fogják utasítani az óvást, a Forma 1-nek más sem kell, minthogy a futamon kívül, egy bizottsági meghallgatáson dőljön el a vb-cím sorsa. 

 

Nem néztem a futamot, de akkor majd meglesem. 

 

Hát Schumachernek annó elvették a VB címét utólag, így ezt se zárom ki teljesen. Tudom ott a szándékos ütközés miatt történt ez.

 

Az egyik kanyarban én úgy láttam hogy talán egy pár centivel megelőzte Hamiltont Max az SC alatt, lehet emiatt óvnak, nem tudom. Kíváncsian várom a részleteket.

 

De szerintem Hamilton se így akarná megnyerni azt a VB címet.

 

Na mire ezt megírtam megvannak a részletek:

 

Az egyik óvásnál a zsinórban nyolcadik konstruktőri világbajnoki címet nyerő csapat azt sérelmezi, hogy Max Verstappen az utolsó körös újraindítást megelőzően Lewis Hamilton elé került a pályán.

 

 

A másik óvásnál azt tartják szabálytalannak, hogy a verseny annak ellenére indult újra az utolsó körben, hogy Fernando Alonso,Esteban OconLando NorrisCharles Leclerc és Sebastian Vettel nem vették vissza a köreiket.

A Mercedes azt is megtámadhatja, hogy a Safety Car annak ellenére hagyta el a pályát az utolsó kör előtt, hogy a lekörözött autók csak néhány kanyarral azt megelőzően mentek el mellette. Ilyenkor rendszerint van még egy kör, amit a pályán tölt.

Hozzászólás ideje:

Hatalmas futam volt. Masi nagy hibát követett el, piros zászlót kellett volna választani SC helyett. Akkor fair and square eldőlhetett volna, hogy ki legyen a VB. Így meg ment a huzavona: nem akarták, hogy a lekörözöttek visszavegyék a körüket mert akkor nem maradt volna elég kör és az SC mögött futottak volna be... de aztán rájöttek, hogy ha a lekörözöttek ott maradnak Ham és Ver között az lényegében faramuci módon szintén megpecsételi Verstappen lehetőségeit - nem a győzelmét, csak az esélyeit - ezért született ez a köztes ítélet. Mindez elkerülhető lett volna egy piros zászlóval. 

 

Ezt leszámítva, mindkét vb esélyesnek hatalmas gratula, mindent megtettek. Én nagyon megsajnáltam Lewist a végén, pedig Maxnek szorítottam. És utána pedig nagyon szimpatikusan viselkedett Hamilton. :clap: 

Hozzászólás ideje:
2 órával ezelőtt, NorbiLordi írta:

Az egyik óvásnál a zsinórban nyolcadik konstruktőri világbajnoki címet nyerő csapat azt sérelmezi, hogy Max Verstappen az utolsó körös újraindítást megelőzően Lewis Hamilton elé került a pályán.

Most jött a hír, hogy az FIA nem fogadta el az idézett óvást.

 

Elvileg a Merci nagyon nagy nevű ügyvédekkel felszerelkezve ment az FIA-hoz.

Hozzászólás ideje:

Méltó lezárása volt végül a turbó-hibrid éra utolsó évének ebben a jelenlegi szabályrendszerben ez a futam. Emlékszem még visszaugorva egy kicsit a 2020-as év és a Covid járvány elejére, amikor bejelentették, hogy egy évvel csúsznak majd a szabálymódosítások és csak 2022-től jön a nagy váltás, akkor mindenki átkozta ezt a 2021-et. A tavalyi év talán a legsimább szezon volt a 2014 óta íródó korszakban, ahol nagy meglepetések, drámák, szoros csaták nem nagyon voltak és ezek után kaptuk ezt a szezont 2021-ben, ami mindenre rácáfolt. Erre még rátett az is, hogy a Honda tavaly bejelentette, hogy kivonul a Forma 1-ből, de az utolsó hivatalosan közös évükre még adtak egy olyan motort a Red Bullnak, ami - ugyan itt az utolsó futamon ez nem érződött annyira - fel tudta venni a versenyt a Mercedessel, a szezon egy pontján jobbnak is tűnt nála, de végig meccsben lehetett vele maradni. Verstappen pedig élete szezonját rakta össze úgy, hogy még ha nem is volt igazán komoly hátrányban, de azt semmiképpen sem jelenteném ki, hogy alatta volt a legjobb autó, ennek ellenére végig a határon autózott és meg tudta csinálni azt, amit ebben a korszakban még senki sem... legyőzte a Mercedeseket! Azt azért mondom, hogy ő győzte le, mert a Red Bull egyrészt nem sokkal de lemaradt a csapatok közötti versenyben, másrészt meg ezt a teljesítményt csak Verstappen tudta kihozni ebből az autóból. Végig a szezon során szinte komolyabb hiba nélkül ment és még ha sokszor kifejezetten agresszív is volt, ez egy világbajnokhoz méltó teljesítmény volt. Hamilton példaképe volt Senna, de szerintem, ha a brazil ma élne, akkor Verstappen lenne hozzá stílusban, könyörtelenségben, megszállottságban a legközelebb.

 

A futam szerintem önmagában nem lett volna annyira emlékezetes. Volt az az incidens az elején, ahol úgy érzem, hogy szintén egy megúszós döntést született, de azért nem emelném azt annyira ki, mert pozíció váltás nem történt és a versenytempón az látszott, hogy sokkal jobb volt ezen a pályán a Mercedes (vagy legalábbis Hamilton alatt tudott így működni). Azok az előrejelzések, amelyek a Mercedes dominanciát prognosztizálták végül beigazolódtak, még ha az időmérőn ez nem is látszott annyira, de Jeddahhoz hasonlóan kijött itt is, hogy a vasárnap gyorsabb volt Hamilton. Érdekes volt megfigyelni még a hétvége előtt a kezdő interjúkat, belehallgattam még csütörtökön mikor leültették egymás mellé a két vb esélyest és ott mindketten azt hangsúlyozták, hogy nem gondolták volna korábban, hogy még meccsben lehetnek a vb címért. Ez mindkettejükre igaz is volt, mert ha azt nézzük akkor Mexikó után már úgy tűnthetett, hogy félig eldőlt és Verstappen majdnem hátra is dőlhet, de ugyanakkor, ha tavaly, vagy akár a szezon elején azt mondják a Red Bullnak, hogy így fognak állni az utolsó felvonás előtt azt nem akarták volna elhinni. Itt a versenyen is kicsit megvolt ez a kettősség, mindketten mindent megtettek annak érdekében, hogy megnyerjék a címet és mindketten egyszerre közel is voltak hozzá, meg ahhoz is, hogy elveszítsék azt.

 

Hamilton szerintem mindent jól csinált, amit lehetett. A rajtnál egyből jobban jött el, mint Verstappen, hasonlóan Jeddahhoz, ahol az első két indításnál is lerajtolta a hollandot és végig kontrolállni tudta a tempót, nem volt egy kis hiba sem a köreiben, végig magabiztosan tudott vezetni és ez a kezében volt ez a vb cím. Verstappen amit lehetett azt megtette, még a verseny elején, amikor közel voltak egymáshoz, akkor egyszer bepróbálkozott aztán pedig megpróbálták taktikailag megverni a Mercedest. Pereznek volt egy jó időszaka, amikor fel tudta tartani Hamiltont, így Verstappen felért rá és amivel lehetett aztán taktikázni azzal a boxkiállásoknál megpróbálkoztak. Szóba került itt is a Mercedes stratégiáija és esetleg, hogy mennyiben tehetőek felelőssé ők a végeredményért és Hamilton veresgéért... Először is azt emelném ki ezzel kapcsolatban, ami a közvetítésben is elhangzott, ha jól emlékszem Wéber mondta, hogy itt igazán jó vagy rossz taktika ebben a helyzetben nincsen, ez majd utólag derül ki, hogy ki húzott jót, meg ki húzott rosszat és utólag már könnyű okosnak lenni. Mindkettejüknek kockáztatni kellett, ha az egyik bejön, akkor a másik kintmarad és helyet cserélnék és az Safety Car kiváltotta helyzet miatt teljesen bizonytalan volt, hogy melyik lesz a kifizetődő taktika, mert nem lehetett tudni, hogy hogyan lesz vége a futamnak. Ilyenkor a hátulról jövő versenyző mindig annyi előnyben van, hogy ő már arra tud reagálni, amit a másik tett, vagy jelen esetben nem tett, de nem neki kell meghozni az első lépést. Az tisztán kirajzolódott az egész futamon, hogy a Mercedes a biztosra próbált játszani, ami ebben az esetben a pályán elfoglalt pozícióelőny volt, azt nem tudom, hogy a tét, a Jeddahban megrendezett verseny emléke, vagy valamilyen más szempont miatt, de nem akarták semmiképpen sem azt, hogy ezt a pozícióelőnyt feladják egy esetleges gumielőnyre és Hamiltonnak meg kelljen a pályán előznie Verstappent. Abból kiindulva, hogy a több, mint 20 körrel idősebb gumikon is milyen tempóelőny volt összességében Hamiltonnál ez lehet, hogy túlságosan a biztonságra való törekvés volt és ebben talán felelőssé tehetőek a történtekért. Ilyenkor mindig az a dilemma, hogy mi az értékesebb, az ami az enyém, vagy annak a lehetősége, hogy én támadhatok. Szerintem a proaktívabb verzió ahol nálad van a kezdeményezőkészség egy hétköznapi versenyszituációban mindenképpen előnyösebb és sokan ezt választanák, de itt tekintbe kell venni azt is, hogy ez az utolsó felvonás utolsó akkordja volt és akkor már lehet jobban ragaszkodni a pozícióhoz, főleg úgy, hogy ez még így is elég lehett volna, ha ott marad közöttük az az 5-6 pilóta, amivel Hamilton egérutat nyerhet, vagy ha rendesen végigmegy a szokott módon a Safety Car fázis és már nem engedi el csak a legvégén a versenyt. Szóval egyértelműen nem tudnám hibáztatni a Mercedest sem, sajnos ez egy olyan helyzet, hogy ilyenkor, amikor valami ennyire kiélezett és mindkét oldalra elbillenhetően kiegyenlített szituáció történik, akkor könnyű felelőst keresni, mert nehéz elfogadni, hogy nem lehet kontrollálni mindent és komoly faktor tud lenni a szerencse.

 

Én annyiban megvédeném Michael Masit is (kritizálni is fogom még majd), hogy nem volt könnyű helyzetben. Az utóbbi versenyek bírói gyakorlata tényleg azt tükrözte, hogy mint ördög a tömjéntől úgy féltek igazán komoly döntéseket hozni, hogy csak nehogy nekik kelljen valamit befolyásolni. Ettől függetlenül jó döntést nem igazán lehett hozni. Ha alapesetben végig megy a Safety Car procedúra, nem kapunk igazi versenyt a végén, akkor azért kritizálták volna, ha meg nem (ahogy ez meg is történt) most meg azért kapják az ívet, hogy így Verstappen került előnyösebb helyzetbe. Csak ebben benne volt az is, hogy a csapatok kockáztattak és az egyik stratégia bizonyult végül jobbnak. Ezért nem tartom teljesen jó ötletnek a piros zászlós megoldást. Ennek a sakkjátszmának a lényege a végén az volt, hogy Verstappen teljesen szabályosan került gumielőnybe, amibe kerülhetett volna Hamilton is, a csapatnál hoztak egy döntést és ennek a következményeit kellett viselniük. Egy piros zászlóval pont ezeket a következményeket vette volna ki teljesen a képből Masi és annulálja azt az előnyt, amit Verstappen jogosan megszerzett, ráadásul elvonatkoztatva világbajnoki harctól, szerintem önmagában a kármentés nem lett volna egy másik versenyszituációban (mondjuk a futam elején) piros zászlót igénylő beavatkozás. 

 

Lehet azt mondani (olvastam ilyen véleményket, persze nem itt), hogy ezt a végén Latifi nyerte meg Verstappennek (bár őt ezért bármilyen szempontból elővenni nagyon nem fair, egyszerűen rosszul gyorsított ki egy ponton és mindenféle szándék nélkül okozta ezt a helyzetet) és az is tény, hogy 2007-hez hasonlóan fél kézzel már foghatta a világbajnoki trófeát Hamilton, de a teljes szezon tekintetében azt hiszem, hogy ez tiszteletlenség a hollanddal szemben. Úgy tudnám megfogalmazni ezt a helyzetet, hogy ezt a futamot Hamiltonnak kellett volna nyernie, mert ezen a vasárnapont ő volt a leggyorsabb, de az egész idényt egybevéve viszont én egyértelműen Verstappent éreztem jobbnak. Nem csak a statisztikák alapján, hogy több győzelme, dobogója, pole pozíciója volt, mint a riválisának, hanem a legfontosabb, ha vesztett pontokat megnézzük, akkor szerintem Verstappen önhibáján kívül több pontot hagyott benne ebben a szezonban, mint Hamilton. Könnyen előállhatott volna egy olyan helyzet, hogy már úgy jönnek ide, hogy egy Hamilton győzelem és egy Verstappen második hely is bőven bajnoki címet érne a hollandnak, akinek volt több futam is, ahol nem úgy jött ki a lépés, ahogy szerette volna, de a végén, amikor a legjobban számított óriási mákja volt, DE (ez egy nagyon fontos de!) a szezon alapján ő érdemelte meg a mezőnyből a legjobban!

 

Amiben hibáztatnám Michael Masiékat, hogy megint a kommunikáció ment félre elősorban. Két körrel a vége előtt azt mondják, hogy nem vehetik vissza a körüket a köztes pilóták, majd a végén azt mondják, hogy önkényesen csak az első két helyezett közöttiek, a többiek meg maradnak... itt megint egyrészt a döntésképtelenség, a balanszírozás és a félelem vezérelte őket, de ami legnagyobb probléma szerintem, hogy Masi egyszerűen erélytelennek tűnik. Valahogy ahhoz tudnám hasonlítani, mikor a futball pályán egy játékvezetőnek egyszerűen nincs tekintéje es ezt érzik a játékosok is. A csapatok közötti adok kapok, manipuláció is erre vezehtő vissza, hogy nincsen meg az a határozottság és tekintély Masi mögött, hogy ő hoz egy döntést és azt mindenkinek tiszteletben kell tartania, hanem megy ez a panaszkodás, veszekedés stb. Jobban járna az F1, ha jövőre már nem ő töltené be ezt a pozíciót.

Az a fingreszelés, meg ahogy beleállt ebbe a hisztibe a Mercedes szerintem méltatlan ehhez a szezonhoz. Azok után, hogy nem volt semmi olyan manőver a két versenyző között, amitől sokan tartottak (mondjuk nem is voltak sokat olyan szituációban, hogy erre lehetőség legyen) hanem egy fair mederben folyt a küzdelem, utána el kell fogadni tisztességgel a vereséget és nem belemenni ebbe a sértődött pótcselekvésbe. Kizárt dolognak tartom, hogy utólag ezen a végeredményen bármit is változtatnának és nem is lenne helyes! Wolff a szezon során többször megmutatta, hogy elég rossz vesztes, nehéz is elfogadni, amikor úgy érzed, hogy már félig megnyertél valamit és ezt a tehetetlenséget kell feldolgozni, hogy egy kis szerencsén végül minden megfordult. Ilyenkor nem vádaskodni kell, hanem gratulálni a győztesnek (Hamilton jól is viselte szerintem) megnézni, hogy mit tehettek volna ők másképpen, de mindenek előtt előre nézni és a következő kihívásra koncentrálni. Azért volt jó ez a szezon, mert mindkét csapat kiadta a maximumot (MAXimum) viszont ahhoz, hogy valaki nyerjen, valakinek veszítenie is kellett. Ez most Hamilton volt, de ez a comeback 2016-hoz hasonlóan impresszív volt. Nem vagyok olyan igazi rajongó típus, de az ő győzelme lett volna kedvesebb számomra, de ez ellen a Vertappen ellen ki lehetett kapni és néhány év/tized múlva visszanézve a csatának a részesének lenni is megtisztelő volt szerintem, hogy tényleg mind a ketten elmentek a határokig és a tudásuk legjavát adták. 

 

Raikkonen távozása megmondom őszintén nem érintett igazán meg, de néhány mondat erejéig azért megemlékeznék róla. Amikor Hakkinen visszavonult ő lett a kedvenc versenyzőm egy időre, valahogy adta magát a McLaren - finn kapcsolat miatt is és a 2000-es évek közepén Kimi egyértelműen Top 3 pilóta volt szerintem. A legjobb szezonja úgy gondolom nem is a világbajnoki év volt, hanem a 2005-ös, nem csak azért mert akkor nyerte a legtöbb versenyt egy évben, hanem ahogy akkor vezetett az volt szerintem a prime Raikkonen. Nagyon nyers, durva volt a stílusa akkoriban, emlékszem sokan kritizálták, hogy egyáltalán nem puhán vezet, hanem csak úgy átdobja a kerékvetőkön az autót, de akkor olyan energia dolgozott benne, amit szerintem pont a vb címe után veszített el. Ha egy pillanatot kellene kiválasztani tőle, akkor nálam az lenne, amikor 2005-ben Suzukában az utolsó körben egy hatalmas comeback után amikor a sűrűjéből kellett feljönnie a végén megelőzte Fisichellát a külső íven valami könyörtelenül ráfordulva tempóból, azt a manővert sohasem fogom elfelejteni. Sajnos a visszatérése után a Lotusos időket nem számítva viszont abszolút felejthető volt. Szinte fáj kimondani, de nekem nem fog hiányozni Raikkonen, ugyanis az a Kimi akiért gyerekként én rajongtam már régen nincs a mezőnyben. Amikor visszatért a Ferrarihoz pont a hibrid éra elején, akkor valami félrement, Vettel mögött pedig kényelmesen berendezkedett a második számú pilóta szerepére. Amikor egy korábbi világbajnok ennyire tartósan elfogadja ezt szerepkört, akkor már megszűnik igazán elit versenyzőnek lenni. Szerintem miután világbajnok lett már az éhsége nem volt a régi és a hozzáállása sem volt meg sajnos hozzá, hogy az igazán nagy bajnokok közé emelkedjen, a tehetsége viszont szerintem többre predesztinálta volna, mint egy világbajnoki cím (persze nem tagadom elfogult is vagyok vele szemben) és a Ferraris Schumacher korszaknak a legszorosabb vb harcát is neki köszönhetjük, amikor nagyon közel került a némethez a technika hátráltatása ellenére. Az utóbbi években viszont sajnos már csak a mémek maradtak belőle és sokan akik az elmúlt 5-6 évben kezdték el nézni az F1-et el sem tudják képzelni, hogy mennyivel több volt ebben az emberben annál, hogy jókat lehet röhögni rajta, hogy mennyire magasról tojik mindenre. 

 

Jövőre remélem lesznek komoly változások és egy ilyen kiélezett szezon után egy újabb emlékezetes évet zárhatunk majd, hasonlóan ahogy történt 2007-ről - 2008-ra. Russell minden aspektusból egy nagyon szimpatikus versenyző nekem, tőle nagy áttörést várok, de emellett nagyon jót tenne az F1 egészének, ha a Ferrari is visszatérne a győzelem útjára és én személy szerint reménykednék abban, hogy a McLaren is visszatér az élmezőnybe és az a monzai győzelem nem egyedi eredmény volt, hanem valami nagyobbnak a kezdte és talán Lando is megszerezheti első győzelmét az új érában. Nagyon jó évet zártunk, legalább ilyen kiélezett bajnokságot kívánok jövőre is a szereplők esetleges felcserélésével (mondjuk ha kívánságműsor lenne, akkor én egy hasonlóan szoros Russell vs. Norris csatát néznék meg jövőre)!

Hozzászólás ideje:
11 órával ezelőtt, Wilde írta:

Méltó lezárása volt végül a turbó-hibrid éra utolsó évének ebben a jelenlegi szabályrendszerben ez a futam. Emlékszem még visszaugorva egy kicsit a 2020-as év és a Covid járvány elejére, amikor bejelentették, hogy egy évvel csúsznak majd a szabálymódosítások és csak 2022-től jön a nagy váltás, akkor mindenki átkozta ezt a 2021-et. A tavalyi év talán a legsimább szezon volt a 2014 óta íródó korszakban, ahol nagy meglepetések, drámák, szoros csaták nem nagyon voltak és ezek után kaptuk ezt a szezont 2021-ben, ami mindenre rácáfolt. Erre még rátett az is, hogy a Honda tavaly bejelentette, hogy kivonul a Forma 1-ből, de az utolsó hivatalosan közös évükre még adtak egy olyan motort a Red Bullnak, ami - ugyan itt az utolsó futamon ez nem érződött annyira - fel tudta venni a versenyt a Mercedessel, a szezon egy pontján jobbnak is tűnt nála, de végig meccsben lehetett vele maradni. Verstappen pedig élete szezonját rakta össze úgy, hogy még ha nem is volt igazán komoly hátrányban, de azt semmiképpen sem jelenteném ki, hogy alatta volt a legjobb autó, ennek ellenére végig a határon autózott és meg tudta csinálni azt, amit ebben a korszakban még senki sem... legyőzte a Mercedeseket! Azt azért mondom, hogy ő győzte le, mert a Red Bull egyrészt nem sokkal de lemaradt a csapatok közötti versenyben, másrészt meg ezt a teljesítményt csak Verstappen tudta kihozni ebből az autóból. Végig a szezon során szinte komolyabb hiba nélkül ment és még ha sokszor kifejezetten agresszív is volt, ez egy világbajnokhoz méltó teljesítmény volt. Hamilton példaképe volt Senna, de szerintem, ha a brazil ma élne, akkor Verstappen lenne hozzá stílusban, könyörtelenségben, megszállottságban a legközelebb.

 

A futam szerintem önmagában nem lett volna annyira emlékezetes. Volt az az incidens az elején, ahol úgy érzem, hogy szintén egy megúszós döntést született, de azért nem emelném azt annyira ki, mert pozíció váltás nem történt és a versenytempón az látszott, hogy sokkal jobb volt ezen a pályán a Mercedes (vagy legalábbis Hamilton alatt tudott így működni). Azok az előrejelzések, amelyek a Mercedes dominanciát prognosztizálták végül beigazolódtak, még ha az időmérőn ez nem is látszott annyira, de Jeddahhoz hasonlóan kijött itt is, hogy a vasárnap gyorsabb volt Hamilton. Érdekes volt megfigyelni még a hétvége előtt a kezdő interjúkat, belehallgattam még csütörtökön mikor leültették egymás mellé a két vb esélyest és ott mindketten azt hangsúlyozták, hogy nem gondolták volna korábban, hogy még meccsben lehetnek a vb címért. Ez mindkettejükre igaz is volt, mert ha azt nézzük akkor Mexikó után már úgy tűnthetett, hogy félig eldőlt és Verstappen majdnem hátra is dőlhet, de ugyanakkor, ha tavaly, vagy akár a szezon elején azt mondják a Red Bullnak, hogy így fognak állni az utolsó felvonás előtt azt nem akarták volna elhinni. Itt a versenyen is kicsit megvolt ez a kettősség, mindketten mindent megtettek annak érdekében, hogy megnyerjék a címet és mindketten egyszerre közel is voltak hozzá, meg ahhoz is, hogy elveszítsék azt.

 

Hamilton szerintem mindent jól csinált, amit lehetett. A rajtnál egyből jobban jött el, mint Verstappen, hasonlóan Jeddahhoz, ahol az első két indításnál is lerajtolta a hollandot és végig kontrolállni tudta a tempót, nem volt egy kis hiba sem a köreiben, végig magabiztosan tudott vezetni és ez a kezében volt ez a vb cím. Verstappen amit lehetett azt megtette, még a verseny elején, amikor közel voltak egymáshoz, akkor egyszer bepróbálkozott aztán pedig megpróbálták taktikailag megverni a Mercedest. Pereznek volt egy jó időszaka, amikor fel tudta tartani Hamiltont, így Verstappen felért rá és amivel lehetett aztán taktikázni azzal a boxkiállásoknál megpróbálkoztak. Szóba került itt is a Mercedes stratégiáija és esetleg, hogy mennyiben tehetőek felelőssé ők a végeredményért és Hamilton veresgéért... Először is azt emelném ki ezzel kapcsolatban, ami a közvetítésben is elhangzott, ha jól emlékszem Wéber mondta, hogy itt igazán jó vagy rossz taktika ebben a helyzetben nincsen, ez majd utólag derül ki, hogy ki húzott jót, meg ki húzott rosszat és utólag már könnyű okosnak lenni. Mindkettejüknek kockáztatni kellett, ha az egyik bejön, akkor a másik kintmarad és helyet cserélnék és az Safety Car kiváltotta helyzet miatt teljesen bizonytalan volt, hogy melyik lesz a kifizetődő taktika, mert nem lehetett tudni, hogy hogyan lesz vége a futamnak. Ilyenkor a hátulról jövő versenyző mindig annyi előnyben van, hogy ő már arra tud reagálni, amit a másik tett, vagy jelen esetben nem tett, de nem neki kell meghozni az első lépést. Az tisztán kirajzolódott az egész futamon, hogy a Mercedes a biztosra próbált játszani, ami ebben az esetben a pályán elfoglalt pozícióelőny volt, azt nem tudom, hogy a tét, a Jeddahban megrendezett verseny emléke, vagy valamilyen más szempont miatt, de nem akarták semmiképpen sem azt, hogy ezt a pozícióelőnyt feladják egy esetleges gumielőnyre és Hamiltonnak meg kelljen a pályán előznie Verstappent. Abból kiindulva, hogy a több, mint 20 körrel idősebb gumikon is milyen tempóelőny volt összességében Hamiltonnál ez lehet, hogy túlságosan a biztonságra való törekvés volt és ebben talán felelőssé tehetőek a történtekért. Ilyenkor mindig az a dilemma, hogy mi az értékesebb, az ami az enyém, vagy annak a lehetősége, hogy én támadhatok. Szerintem a proaktívabb verzió ahol nálad van a kezdeményezőkészség egy hétköznapi versenyszituációban mindenképpen előnyösebb és sokan ezt választanák, de itt tekintbe kell venni azt is, hogy ez az utolsó felvonás utolsó akkordja volt és akkor már lehet jobban ragaszkodni a pozícióhoz, főleg úgy, hogy ez még így is elég lehett volna, ha ott marad közöttük az az 5-6 pilóta, amivel Hamilton egérutat nyerhet, vagy ha rendesen végigmegy a szokott módon a Safety Car fázis és már nem engedi el csak a legvégén a versenyt. Szóval egyértelműen nem tudnám hibáztatni a Mercedest sem, sajnos ez egy olyan helyzet, hogy ilyenkor, amikor valami ennyire kiélezett és mindkét oldalra elbillenhetően kiegyenlített szituáció történik, akkor könnyű felelőst keresni, mert nehéz elfogadni, hogy nem lehet kontrollálni mindent és komoly faktor tud lenni a szerencse.

 

Én annyiban megvédeném Michael Masit is (kritizálni is fogom még majd), hogy nem volt könnyű helyzetben. Az utóbbi versenyek bírói gyakorlata tényleg azt tükrözte, hogy mint ördög a tömjéntől úgy féltek igazán komoly döntéseket hozni, hogy csak nehogy nekik kelljen valamit befolyásolni. Ettől függetlenül jó döntést nem igazán lehett hozni. Ha alapesetben végig megy a Safety Car procedúra, nem kapunk igazi versenyt a végén, akkor azért kritizálták volna, ha meg nem (ahogy ez meg is történt) most meg azért kapják az ívet, hogy így Verstappen került előnyösebb helyzetbe. Csak ebben benne volt az is, hogy a csapatok kockáztattak és az egyik stratégia bizonyult végül jobbnak. Ezért nem tartom teljesen jó ötletnek a piros zászlós megoldást. Ennek a sakkjátszmának a lényege a végén az volt, hogy Verstappen teljesen szabályosan került gumielőnybe, amibe kerülhetett volna Hamilton is, a csapatnál hoztak egy döntést és ennek a következményeit kellett viselniük. Egy piros zászlóval pont ezeket a következményeket vette volna ki teljesen a képből Masi és annulálja azt az előnyt, amit Verstappen jogosan megszerzett, ráadásul elvonatkoztatva világbajnoki harctól, szerintem önmagában a kármentés nem lett volna egy másik versenyszituációban (mondjuk a futam elején) piros zászlót igénylő beavatkozás. 

 

Lehet azt mondani (olvastam ilyen véleményket, persze nem itt), hogy ezt a végén Latifi nyerte meg Verstappennek (bár őt ezért bármilyen szempontból elővenni nagyon nem fair, egyszerűen rosszul gyorsított ki egy ponton és mindenféle szándék nélkül okozta ezt a helyzetet) és az is tény, hogy 2007-hez hasonlóan fél kézzel már foghatta a világbajnoki trófeát Hamilton, de a teljes szezon tekintetében azt hiszem, hogy ez tiszteletlenség a hollanddal szemben. Úgy tudnám megfogalmazni ezt a helyzetet, hogy ezt a futamot Hamiltonnak kellett volna nyernie, mert ezen a vasárnapont ő volt a leggyorsabb, de az egész idényt egybevéve viszont én egyértelműen Verstappent éreztem jobbnak. Nem csak a statisztikák alapján, hogy több győzelme, dobogója, pole pozíciója volt, mint a riválisának, hanem a legfontosabb, ha vesztett pontokat megnézzük, akkor szerintem Verstappen önhibáján kívül több pontot hagyott benne ebben a szezonban, mint Hamilton. Könnyen előállhatott volna egy olyan helyzet, hogy már úgy jönnek ide, hogy egy Hamilton győzelem és egy Verstappen második hely is bőven bajnoki címet érne a hollandnak, akinek volt több futam is, ahol nem úgy jött ki a lépés, ahogy szerette volna, de a végén, amikor a legjobban számított óriási mákja volt, DE (ez egy nagyon fontos de!) a szezon alapján ő érdemelte meg a mezőnyből a legjobban!

 

Amiben hibáztatnám Michael Masiékat, hogy megint a kommunikáció ment félre elősorban. Két körrel a vége előtt azt mondják, hogy nem vehetik vissza a körüket a köztes pilóták, majd a végén azt mondják, hogy önkényesen csak az első két helyezett közöttiek, a többiek meg maradnak... itt megint egyrészt a döntésképtelenség, a balanszírozás és a félelem vezérelte őket, de ami legnagyobb probléma szerintem, hogy Masi egyszerűen erélytelennek tűnik. Valahogy ahhoz tudnám hasonlítani, mikor a futball pályán egy játékvezetőnek egyszerűen nincs tekintéje es ezt érzik a játékosok is. A csapatok közötti adok kapok, manipuláció is erre vezehtő vissza, hogy nincsen meg az a határozottság és tekintély Masi mögött, hogy ő hoz egy döntést és azt mindenkinek tiszteletben kell tartania, hanem megy ez a panaszkodás, veszekedés stb. Jobban járna az F1, ha jövőre már nem ő töltené be ezt a pozíciót.

Az a fingreszelés, meg ahogy beleállt ebbe a hisztibe a Mercedes szerintem méltatlan ehhez a szezonhoz. Azok után, hogy nem volt semmi olyan manőver a két versenyző között, amitől sokan tartottak (mondjuk nem is voltak sokat olyan szituációban, hogy erre lehetőség legyen) hanem egy fair mederben folyt a küzdelem, utána el kell fogadni tisztességgel a vereséget és nem belemenni ebbe a sértődött pótcselekvésbe. Kizárt dolognak tartom, hogy utólag ezen a végeredményen bármit is változtatnának és nem is lenne helyes! Wolff a szezon során többször megmutatta, hogy elég rossz vesztes, nehéz is elfogadni, amikor úgy érzed, hogy már félig megnyertél valamit és ezt a tehetetlenséget kell feldolgozni, hogy egy kis szerencsén végül minden megfordult. Ilyenkor nem vádaskodni kell, hanem gratulálni a győztesnek (Hamilton jól is viselte szerintem) megnézni, hogy mit tehettek volna ők másképpen, de mindenek előtt előre nézni és a következő kihívásra koncentrálni. Azért volt jó ez a szezon, mert mindkét csapat kiadta a maximumot (MAXimum) viszont ahhoz, hogy valaki nyerjen, valakinek veszítenie is kellett. Ez most Hamilton volt, de ez a comeback 2016-hoz hasonlóan impresszív volt. Nem vagyok olyan igazi rajongó típus, de az ő győzelme lett volna kedvesebb számomra, de ez ellen a Vertappen ellen ki lehetett kapni és néhány év/tized múlva visszanézve a csatának a részesének lenni is megtisztelő volt szerintem, hogy tényleg mind a ketten elmentek a határokig és a tudásuk legjavát adták. 

 

Raikkonen távozása megmondom őszintén nem érintett igazán meg, de néhány mondat erejéig azért megemlékeznék róla. Amikor Hakkinen visszavonult ő lett a kedvenc versenyzőm egy időre, valahogy adta magát a McLaren - finn kapcsolat miatt is és a 2000-es évek közepén Kimi egyértelműen Top 3 pilóta volt szerintem. A legjobb szezonja úgy gondolom nem is a világbajnoki év volt, hanem a 2005-ös, nem csak azért mert akkor nyerte a legtöbb versenyt egy évben, hanem ahogy akkor vezetett az volt szerintem a prime Raikkonen. Nagyon nyers, durva volt a stílusa akkoriban, emlékszem sokan kritizálták, hogy egyáltalán nem puhán vezet, hanem csak úgy átdobja a kerékvetőkön az autót, de akkor olyan energia dolgozott benne, amit szerintem pont a vb címe után veszített el. Ha egy pillanatot kellene kiválasztani tőle, akkor nálam az lenne, amikor 2005-ben Suzukában az utolsó körben egy hatalmas comeback után amikor a sűrűjéből kellett feljönnie a végén megelőzte Fisichellát a külső íven valami könyörtelenül ráfordulva tempóból, azt a manővert sohasem fogom elfelejteni. Sajnos a visszatérése után a Lotusos időket nem számítva viszont abszolút felejthető volt. Szinte fáj kimondani, de nekem nem fog hiányozni Raikkonen, ugyanis az a Kimi akiért gyerekként én rajongtam már régen nincs a mezőnyben. Amikor visszatért a Ferrarihoz pont a hibrid éra elején, akkor valami félrement, Vettel mögött pedig kényelmesen berendezkedett a második számú pilóta szerepére. Amikor egy korábbi világbajnok ennyire tartósan elfogadja ezt szerepkört, akkor már megszűnik igazán elit versenyzőnek lenni. Szerintem miután világbajnok lett már az éhsége nem volt a régi és a hozzáállása sem volt meg sajnos hozzá, hogy az igazán nagy bajnokok közé emelkedjen, a tehetsége viszont szerintem többre predesztinálta volna, mint egy világbajnoki cím (persze nem tagadom elfogult is vagyok vele szemben) és a Ferraris Schumacher korszaknak a legszorosabb vb harcát is neki köszönhetjük, amikor nagyon közel került a némethez a technika hátráltatása ellenére. Az utóbbi években viszont sajnos már csak a mémek maradtak belőle és sokan akik az elmúlt 5-6 évben kezdték el nézni az F1-et el sem tudják képzelni, hogy mennyivel több volt ebben az emberben annál, hogy jókat lehet röhögni rajta, hogy mennyire magasról tojik mindenre. 

 

Jövőre remélem lesznek komoly változások és egy ilyen kiélezett szezon után egy újabb emlékezetes évet zárhatunk majd, hasonlóan ahogy történt 2007-ről - 2008-ra. Russell minden aspektusból egy nagyon szimpatikus versenyző nekem, tőle nagy áttörést várok, de emellett nagyon jót tenne az F1 egészének, ha a Ferrari is visszatérne a győzelem útjára és én személy szerint reménykednék abban, hogy a McLaren is visszatér az élmezőnybe és az a monzai győzelem nem egyedi eredmény volt, hanem valami nagyobbnak a kezdte és talán Lando is megszerezheti első győzelmét az új érában. Nagyon jó évet zártunk, legalább ilyen kiélezett bajnokságot kívánok jövőre is a szereplők esetleges felcserélésével (mondjuk ha kívánságműsor lenne, akkor én egy hasonlóan szoros Russell vs. Norris csatát néznék meg jövőre)!

:clap:

Fú, annyi mindent érintettél, de a legtöbb dologgal egyetértek, Hamilton szurkolóként meg kiváltképp megsüvegelendő, mennyire objektíven látod a helyzetet. A piros zászlóban is van igazság, hiszen valóban, a gumielőny eltűnt volna. Masi is tényleg erélytelen mint egy béna tanár egy rakoncátlan osztályban. 

 

De a legjobban a Raikkonenes résznél bólogattan, abszolút egyetértek, nekem is Kimi volt a kedvencem anno és nekem sem volt fájó most a búcsú. Ez a Raikkonen már nem az a Raikkonen, utoljára a Lotusban tudott elfogadható teljesítményt nyújtani, meg egyszer kétszer megvillant még a Ferrariban, de ennyi. A Vb címe után valóban kihunyt a szikra, az első visszavonulása után szerintem már csak az anyagiak miatt tért vissza. 

Hozzászólás ideje:
11 órával ezelőtt, Wilde írta:

Amiben hibáztatnám Michael Masiékat, hogy megint a kommunikáció ment félre elősorban. Két körrel a vége előtt azt mondják, hogy nem vehetik vissza a körüket a köztes pilóták, majd a végén azt mondják, hogy önkényesen csak az első két helyezett közöttiek, a többiek meg maradnak... itt megint egyrészt a döntésképtelenség, a balanszírozás és a félelem vezérelte őket, de ami legnagyobb probléma szerintem, hogy Masi egyszerűen erélytelennek tűnik. Valahogy ahhoz tudnám hasonlítani, mikor a futball pályán egy játékvezetőnek egyszerűen nincs tekintéje es ezt érzik a játékosok is. A csapatok közötti adok kapok, manipuláció is erre vezehtő vissza, hogy nincsen meg az a határozottság és tekintély Masi mögött, hogy ő hoz egy döntést és azt mindenkinek tiszteletben kell tartania, hanem megy ez a panaszkodás, veszekedés stb. Jobban járna az F1, ha jövőre már nem ő töltené be ezt a pozíciót.

Az a fingreszelés, meg ahogy beleállt ebbe a hisztibe a Mercedes szerintem méltatlan ehhez a szezonhoz.

 

Szerintem a fellebezősdi inkább az FIA-nak szól, hogy finomam szólva is sz*rul végzik a dolgukat, valószínűleg ők se várják az eredmény megváltozását ettől. Nem mint Hamilton szurkolóként mondom ezt, hanem tényleg jogosnak gondolom a Mercedes fellebezését, hiszen a szabálykönyvben egyértelműen le vannak írva a Safety Car-os szabályok. Ezt pont maga az FIA (vagy inkább Masi), nem tartotta be, ment megint a tökölés, hogy elengedjük-nem engedjük-na jó csak azokat engendjük el akik Hamilton és Verstappen között vannak, ez a bohózat kategória. Nem is kellett volna ide piros zászló, hanem hozzátesznek 1 vagy 2 kört a futamtávhoz és akkor minden szabályos. Valószínűleg akkor meg ezért támadták volna, hogy a Red Bull-nak kedvez hogy legyen 1-2 köre levadászni Hamiltont.

 

A legtisztább tehát az lett volna, hogy ha Safety Car mögött fejezik be a versenyt, és engem aztán marhára nem érdekelt volna, hogy nem nagy dérrel-durral fejeződik be a szezon. Ha nincs az SC akkor kb. lehetetlen lett volna behozni Hamiltont, tehát ígyis-úgyis ő nyert volna. A mostani helyzetben szerintem csak mégnagyobb végtermék cunamit öntött a saját nyakába ezekkel a döntésekkel, mintha hagyta volna SC mögött befejezni szezont. De hát kellett a show a végére... Nem is tudom ki nyilatkozta nemrég, hogy nem fog beleszólni a VB címbe :roll: Végén a Toto-nak mondott "Hát ez a motorverseny" féle megjegyzéséért én biztos megütöttem volna, mert pont hogy annak a lényege veszett el az utolsó körre.

Hozzászólás ideje:
15 perccel korábban, NorbiLordi írta:

"Hát ez a motorverseny" féle megjegyzéséért én biztos megütöttem volna, mert pont hogy annak a lényege veszett el az utolsó körre.

Amennyiben? Verstappen a pályán előzte meg fair módon.

Nem volt köztük lekörözött, ami megint csak fair, mert SC esetén ez a standard.

A Red Bull két kerékcserét is kockáztatott, hogy legyen köztük gumielőny, ezzel a Mercedes nem élt.

SC mögött befutni, miközben jól láthatóan az akadályt jelentő autó már nem volt a pályán szimplán botrányos lezárása lett volna a szezonnak. Azt kéne megérteni, hogy egy ilyen kiélezett szituációban bárhogy dönt Masi, valaki nyavalyogni fog, valaki vádolni fogja az FIAt azzal, hogy valakit tol. Ha az SC mögött érnek be, ha maradnak a lekörözöttek akkor a Red Bull és a RB szurkolók lennének most felháborodva, így meg a Mercedes szurkolók vannak. Nincs olyan döntés, ami mindenkinek megfelel. De végső soron ez autóversenyzés, szóval ha már nincs veszély a pályán akkor tessék szépen VALÓS körülmények között megtartani a pozíciót nem pedig az SC mögött kényelmesen becammogva... :roll:

Hozzászólás ideje:
6 perccel korábban, Donát írta:

Amennyiben? Verstappen a pályán előzte meg fair módon.

Nem volt köztük lekörözött, ami megint csak fair, mert SC esetén ez a standard.

A Red Bull két kerékcserét is kockáztatott, hogy legyen köztük gumielőny, ezzel a Mercedes nem élt.

SC mögött befutni, miközben jól láthatóan az akadályt jelentő autó már nem volt a pályán szimplán botrányos lezárása lett volna a szezonnak. Azt kéne megérteni, hogy egy ilyen kiélezett szituációban bárhogy dönt Masi, valaki nyavalyogni fog, valaki vádolni fogja az FIAt azzal, hogy valakit tol. Ha az SC mögött érnek be, ha maradnak a lekörözöttek akkor a Red Bull és a RB szurkolók lennének most felháborodva, így meg a Mercedes szurkolók vannak. Nincs olyan döntés, ami mindenkinek megfelel. De végső soron ez autóversenyzés, szóval ha már nincs veszély a pályán akkor tessék szépen VALÓS körülmények között megtartani a pozíciót nem pedig az SC mögött kényelmesen becammogva... :roll:

 

Én Verstappent ugyanannyira kedvelem mint Hamiltont, félre értés ne essék, nem azért háborgok mert ebben a harcban az utóbbinak szurkoltam.

Azzal nekem nincs is bajom, hogy a pályán előzte meg Verstappen, én sose voltam az a fajta szurkoló aki vádolja az FIA-t, hogy valakit mindenképpen tol a VB-ben.

 

Nekem ezzel van problémám:

 

A sportszabályzat 48.12-es pontja a lekörözöttekről kimondja: „Miután megelőzték a vezetővel egy körön lévő autókat és a biztonsági autót, ezen autóknak körbe kell menniük a pályán megfelelő tempóval, előzés nélkül, és mindent meg kell tenniük, hogy elfoglalják a pozíciójukat a mezőnyben a biztonsági autó mögött lévő autók sorában.”

Arról is rendelkezik, hogy amennyiben a pálya főbírója nem dönt úgy, hogy még szükség van a biztonsági autóra, „amint az utolsó lekörözött autó megelőzte az élen állót, a biztonsági autó vissza fog térni e boxutcába a következő kör végén.”

Alapból csak azokat engedtette el Masi akik Hamilton meg Verstappen között voltak (ha fordított lett volna a sorrend, ugyanúgy háborognék rajta), a szabályos úgy lett volna, hogy mindenki visszaveheti a körét. A másik, hogy meg se várták az 1 kört amíg visszaveszik a körüket a lekörözöttek, hanem egyből indították a versenyt, ez sem szabályos, hiába volt vissza 1 kör.

 

Továbbra is az a véleményem, hogy vagy plusz kört kellett volna a távhoz adni (ugyanúgy megelőzte volna Verstappen Hamiltont egyébként), vagy akkor fussanak be szabályosan az SC mögött.

 

A végeredményen nem változtat már, de szerintem ez az egész szabálytalan volt, úgy ahogy van, én ezt kritizálom és nem a versenyzőket.

Hozzászólás ideje:
13 perccel korábban, NorbiLordi írta:

Alapból csak azokat engedtette el Masi akik Hamilton meg Verstappen között voltak (ha fordított lett volna a sorrend, ugyanúgy háborognék rajta), a szabályos úgy lett volna, hogy mindenki visszaveheti a körét. A másik, hogy meg se várták az 1 kört amíg visszaveszik a körüket a lekörözöttek, hanem egyből indították a versenyt, ez sem szabályos, hiába volt vissza 1 kör.

 

Továbbra is az a véleményem, hogy vagy plusz kört kellett volna a távhoz adni (ugyanúgy megelőzte volna Verstappen Hamiltont egyébként), vagy akkor fussanak be szabályosan az SC mögött.

 

A végeredményen nem változtat már, de szerintem ez az egész szabálytalan volt, úgy ahogy van, én ezt kritizálom és nem a versenyzőket.

1) Plusz kört nem adhatnak a futamtávhoz, mert kifutnak az autók az üzemanyagból, tehát ez nem opció.

2) Elvileg a 48.13-as pont felülírja a 48.12-őt, ez volt a FIA hivatalos indoklása. Ami a Safety Car behívásáról szól, tehát a Safety Car behívásának utasítása erősebb, mint a 48.12-es pont. Ezen kívül a 15.3-as pont lehetőséget ad Masinak a szabályok szerint, hogy belenyúljon. Lásd az alábbi szemelvények:

Idézet

A Red Bull az FIA szerint öt érvet hozott fel a helyzetének védelmére. Kiemelte, hogy a szabályban szereplő „bármely” szó nem jelent egyet a „mindegyik”-kel. Rámutatta, hogy a sportszabályzat 48.13-as pontjában az áll, a „Biztonsági autó ebben a körben ki” üzenet a jelzése annak, hogy kiáll a boxba azon kör végén. Szerintük emiatt a 48.13-as pont ebben az esetben felülírta a 48.12-es pontot.

Idézet

A bikás csapat arra is felhívta a figyelmet, hogy a 15.3-as pont értelmében a versenyigazgatónak jogában áll „felülírnia” helyzeteket a biztonsági autó használata kapcsán, így még ha a szabályban az is szerepelne, hogy az összes lekörözött autónak vissza kell vennie a körét, ez sem változtathatna a verseny végeredményén.

Idézet

Emellett Masi arra is emlékeztetett, hogy a csapatokkal korábban arról állapodtak meg, hogy amikor csak lehetséges, „zöld jelzés” mellett fejezik be a versenyeket, vagyis törekednek a biztonsági autó mögötti befutók elkerülésére.

Idézet

A bíróság mindezeket összegezve hozta meg a döntését. „Figyelembe vettük az érintettek által tett észrevételeket, és megállapítjuk: a 15.3-as szabálypont jogot biztosít a versenyigazgatónak arra, hogy használja a biztonsági autót, ami a mi értelmezésünkben magában foglalja a beküldést és a kihívást is. Noha a 48.12-es pontot nem teljesen alkalmazták a biztonsági autó boxba történő visszahívásánál a következő kör végén, a 48.13-as pont felülírja ezt, miután már kiadták a ’Biztonsági autó ebben a körben ki’ üzenetet, így ilyenkor kötelező kihívni a biztonsági autót a kör végén.”

 

3) Nem tök mindegy? Ha most az összes lekörözött szépen felcammogott volna a mezőny végére mi változik azon kívül, hogy kifutunk a körök számából? A Vb címet nem az befolyásolta, hogy ezek az autók felértek-e, hanem a körök száma és az autók két éllovas között betöltött pozíciója. A Vb cím eldőlése volt itt a kulcs kérdés, annak a szempontjából meg az volt a fontos hogy a) eltakarítsák a felesleges autókat a rossz pozícióból b) ne az SC mögött fussanak be, mivel a pályán már nincs veszély. Ezért van a versenyigazgatónak extra jogköre az SC fázis kapcsán, hogy ezeket belátással eldöntse. Ha az utolsó 5 körben történik a baleset és az SC fázis akkor azért mondhatjuk, hogy extrák a körülmények pláne egy ilyen futam utolsó 5 körében, szóval nagyon helyes, hogy a versenyigazgató ilyenkor eltérhet a szabályoktól, ha úgy adódik.

 

Értem, hogy a Mercedes miért érzi úgy, hogy meglopták őket, de fordított helyzetben a Red Bull érezné ugyanezt, csak nem az utolsó futam kapcsán, hanem az egész szezon kapcsán.

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.