Ugrás a kommentre

Kritikák - avagy, vak vezet világtalant


Dzséjt

Ajánlott hozzászólás

Nem hinném, hogy ideeszi a fene.Fogalma sincs mi a címe ennek az oldalnak.Beírtam a google-ba hogy "Star Wars" és nem adta ki ezt az oldalt.Az elüldözést arra, írtam, hogyha valaki aki szereti a Star Warst, és éppen most lett netje, felmegy az sw.hu-ra erre ezt az idiótát találja ott, nem igazi rajongókat.Persze tisztelet a kivételnek.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 1 hónappal később...
  • 4 héttel később...

Van itt valami, amit nem lehet kihagyni. Vélemény az EPI-ről:

 

"mintha nem is egy SW mozit néznénk. pofázás helyett: pozitívumok: darth maul, j. williams, viszonylag sok szabadtéri jelenet és a negatívumok: moderneb technika (?!), gonn mester, jar-jar, cgi yoda, történetcsíra hiánya."

 

:) :)

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Van benne cgi Yoda, amikor sétál körbe-körbe Obi körül az EpI végén. :)

 

Én a Noooo-s Vader jelenettel egyetértek hogy rossz.Nekem se jött be az a szappanopera stílusú Vader.

 

Látszik ezen a listán hogy a kákán is csomót keres a pali.

Szerkesztve: - Obi1
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Van itt valami, amit nem lehet kihagyni. Vélemény az EPI-ről:

 

"mintha nem is egy SW mozit néznénk. pofázás helyett: pozitívumok: darth maul, j. williams, viszonylag sok szabadtéri jelenet és a negatívumok: moderneb technika (?!), gonn mester, jar-jar, cgi yoda, történetcsíra hiánya."

 

:) :)

Ki volt ez a nagyon okos emberke?

 

CGI Yoda, csókolom a kezét, mert ugye van benne, amikor sétafikál, aztán slussz-pasz. Vagy ő már a felújított változatot nézte? Mert ez esetben megint csak csókolom a kezét...

 

gonn mester, a meg ki? Biztos wan padawan másztöre.

 

modernebb technika: ezt vajon most a megvalósításra értette, vagy a filmben létrehozott világ technikájára. Mert az első esetben mellé trafált, mert ugye a CGI számít modernebbnek, de a jó öreg makettes-bábos-jelmezesháttérfestéses-komputerizáltkamerás megoldásos verziót még máig használják. Azonban ha a filmbeli világ technikáját vesszük, még talán egyet is értenék... talán, ha nem tudnám, hogy miért modernebb a Birodalom ideje :)

 

Jar Jar: szegény butus gungát mindenki bántja :)

 

Történetcsíra hiánya: mer ez a csíra, ebbő jön a rügy :) mintha az ep4-ben olyan sok csíra lenne (most nem az ep4-et akarom bántani)...

 

 

 

Ezt a listát nem akarja valaki nagyvonalakban lefordítani?

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 1 hónappal később...

Tyűűűűű... az indexes cikk megint repül a favoritok közé, bár azok legtöbbszőr mindig is a kedvenceim :D

Összcsaládi Star Wars élmény

 

Nem habozott és megrendelte a legundorítóbb családi szpotot, ami csak speciális effektusok nélkül kifért.

Szó se róla, nagyon szar az oldalra belinkelt reklám, és baromi idegesítő is. Ezzel még egyet is értek... na de a folytatás...

 

az agresszív rajongók nyomására kiadták dévédén az eredeti trilógiát, amit még nem csesztek szét számítógéppel.

Némely agresszív rajongó zsebében nem nyílik ki ilyenkor az egresszív bicska, hogy agresszíven nekiugorjon az őket agresszívnek tituláló kritikus torkának? De ha most a rajongók agresszivitásának csillapitása véget jelent meg eme DVD pack, ráadásul a szétcseszett szó arra enged következtetni, hogy a kritika írója is eme kiadást kedveli (mit fog szólni a Star Trek The Old Series holnap debütáló, hasonló szintű felújításához???), akkor miért becsmérli Lucast, hogy más miatt tette. Ha kielégíti a rajongót az is baj, meg ha nem, az is baj. És még a nyuszikának volt szar napja a sapka miatt.

 

Az idei csomagban az effektmentes verziók igazából bónuszlemezek a 2004-ben felújított specialedition-poháralátétek mellett, ezért aztán a Lucasartsnál nem is szarakodtak a felújításukkal, hanem a 93-as lézerdiszkes masztert másolták át.

Gusztusos a folytatás. Számoljunk, hány hiba van a mondatban? Először is effektmentes, ez 1. Már csak azért, mert szvsz a legelső kópia is teli van effektekkel, már ha nem maradtam le valamiről, és a valóságban nem léteznek fénykardok, lézerpuskák, csillagrombolók, Halálcsillagok. Vagy ha ez tényleg egy effekttelen verzió, akkor még jobb, mert akkor ez a nyersanyag, ami ugye finanyamnyam.

Na de, itt van a "2004-ben felújított specialedition-poháralátét", ez már 2, mert kötözködöm, és a special edition egyrészt külön irandó, másrészt nem 2004-es hanem 1997-es kiadás az, a 2004-es DVD-nek csak Trilogy volt a neve. Másrészt, poháralátétnek szvsz kicsit drága, de ha van pénze...

Végül itt van a Lucasarts, mely a 3. hiba, és ami teljesen hitelessé és komolyan vehetővé teszi a cikket. Mert ugye a Lucasarts felel a filmekért, az is van szép nagy zöld betűkkel kiírva a filmek elé immár 1977 óta, és ezt is olvassa el mindenki, aki kicsit is odafigyel a filmre, és a játékok elé meg mindig Lucasfilmet írnak ki, azzal a lilás mintával meg a mindig mást csináló aranysárga furafigurával. Ja és persze a Skywalkersound speciális effekteket gyárt (ami természetesen nem volt a 2004 előtti kiadáson még, mert azok effektelenek), az ILM meg hanggyártó kisiparosok céhe.

 

Ha ez még nem lenne elég, gonosz reklámfogásként elvileg csak év végéig kapható egyben 60 dollárért vagy részenként, bár úgyis megvenné mindenki, akit érint.

Megvenném én, ha ehune megjelenne. De hát érthető okokból nem jelenik meg.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Ami az aggresszív rajongókat illeti: aggresszív rajongók elé én nem mernék ilyen cikkel odaállni, mert belémállna három fénykard egy Erővillám két Halálcsillag és néhány csillagromboló, valamint egy falkányi ewok. Nem biztos, hogy pont ebben a sorrendben.

Szerkesztve: - Darth Krande
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 1 hónappal később...

Talán érdekes lehet. Ha volt már, bocs! A Filmvilág 'Birodalom visszavág' kritikája a bemutatás évéből. Meglehetősen csapongó, szinte alig mond valami konkrétumot, igy föleg érdekességképp és az utolsó mondat miatt éri meg elolvasni:

 

"Örömünkre újra itt vannak: Luke Skywalker, Han Solo, Leia hercegnő és a többiek. A kilenc részre (három trilógiára) tervezett kozmikus saga ötödik epizódját láthatjuk most ? mint utólag kiderült, az eredeti Csillagok háborúja volt a negyedik.

 

A két elkészült film alapján úgy tetszik, George Lucas terve sok rokonságot mutat Tolkien a 40-es években íródott regénytrilógiájával, A Gyűrűk Urával, amely ma népszerűbb, mint valaha: éppen A Birodalom visszavággal egyidőben készült el rajzfilmváltozata Ralph Bakshi rendezésében (s nemrég megjelent magyarul is). Mindkét műnek átlagos képességű ifjú a főhőse, akiknek idős mester adja át a stafétabotot. Közös motívum: Jó és Rossz ugyanannak az Erőnek két oldala. Közös a sosemvolt teremtményekkel benépesített sosemvolt mitológia megalkotásának igénye.

 

Ez utóbbin többen munkálkodnak új Hollywood rendezői közül, így Steven Spielberg is, akinek Harmadik típusú találkozások című filmje szintén tündérmese, akárcsak A Gyűrűk Ura vagy a Csillagok háborúja. Georges Lucas történetéből, Lucas közreműködésével Spielberg rendezte az 198l-es év nagy sikerét, Az eltűnt frigyláda elrablóit. (Spielberg egyébként éppúgy másnak adta át a Cápa 2 megrendezését, mint ahogy Lucas a ?csillagháborúkat? Irvin Kershnernek.)

 

Minden folytatás örök hátránya: igyekszik megtartani a már elért siker elemeit, így nem adhatja a meglepetésnek ugyanazt az örömét, mint az első darab. Kershner (Lucas és mások írói közreműködésével) ügyes módszert alkalmaz ellensúlyozásul: a kiszámítottan naiv báj mellett (amely a Csillagok háborúja egyik legjellemzőbb vonása volt) bonyolultabb, ellentmondásosabb jellemeket és helyzeteket fest. Ábrázolásmódja egy fokkal ?felnőttebb?, anélkül, hogy földre szállítaná a mesét. A jókat több (bár időleges) kudarc éri, mint korábban, egymástól elszigeteltebben küzdenek, szinte háromszöggé alakul Luke, Han és Leia viszonya. A befejezés pedig kiköveteli a folytatást.

 

Minden izgalma ellenére a George Lucasra jellemző sajátos ízek (alig észrevehetően finom irónia, nagyvonalú könnyedség) azért hiányoznak ebből a filmből. Ezért csak egy kívánságunk marad: bár ő rendezné a sorozat (remélhetőleg megvalósuló) további darabjait.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Minden izgalma ellenére a George Lucasra jellemző sajátos ízek (alig észrevehetően finom irónia, nagyvonalú könnyedség) azért hiányoznak ebből a filmből. Ezért csak egy kívánságunk marad: bár ő rendezné a sorozat (remélhetőleg megvalósuló) további darabjait.

Ez nagyon, nagyon tetszik.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Egy negativ és egy összességében pozitiv (és elég terjedelmes) kritika. Az előbbi szimpla szinfolt gyanánt legyen itt. Én nem is tudtam, hogy van olyan ember, aki képes ilyen szemellenzősen SW-t nézni. Az illető konkrétan az ep.4-ről nyilatkozott az xpress fórumon az alábbi hangnemben:

 

"Nem tudom, mi olyan jó ebben a filmben. Talán a felemelő katarzis vagy a gondos jellemábrázolás. Nem is értem, hogy jelölhették a legjobb film Oscar-jára, s egyáltalán hogy említhetik egy lapon az Annie Hall-lal, vagy más Igényes filmmel ezt a szánalmas, gyerekes, egysíkú, giccses, igénytelen. Ugyanez igaz az Indiana Jones sorozatra is. Egyet hajlandó vagyok elismerni, s talán csak ez menti meg: a stílusteremtés. Talán ez még az egyszer nézhető kategóriába sorolható. Nem csodálom, hogy Alec Guiness szégyellte magát."

 

Külön érdekesség, hogy miközben ""hősünk"" az igényesség mellett igyekszik lándzsát törni, fogalmazni nem igen tud. A harmadik mondatának a második felében speciál nincs alany :cry:

 

És ugyanarról a filmről a '79-es Filmvilág kritika (ami az elején kicsit elkalandozik; elég ismert irás így bizonyára sokaknak ismerős... azért remélem vannak akik elöszőr találkoznak vele :cry:):

 

"A harc váltakozó szerencsével, mind hevesebben folyik. Mindenfajta fegyver használata megengedett: szikrázva csapnak össze tőrök és szablyák, nyilak suhannak, orgyilkosok kése villan, dörög a colt, gyakran földübörögnek a II. világháború tankjai, de már itt vannak a fénykardok és a lézerágyúk is.

 

Ez a háború nem városok, országok birtoklásáért tört ki és dúl megállás nélkül. A minden eszközt felvonultató küzdelem célja a néző meghódítása. A nézőé, aki jegyet vált, és bemegy a moziba, mert ő hozza a pénzt.

 

Ez a pénz pedig nem kis összeg. A Twentieth Century Fox stúdió 1977-ben 50.8 millió dollárt keresett ? elsősorban a Csillagok háborújának elképesztő sikerével. Ez az 1976. évi bevételhez képest 476 százalékos növekedés. A filmforgalmazók sem jártak rosszul: a Csillagok háborújának kölcsönzéséből eredő haszon már 1977 novemberében 122 millió dollárral meghaladta az eddigi legnagyobb üzlet, a Cápa című rémfilm anyagi sikerét. A bevételből George Lucas sem marad ki: a Csillagok háborújának író-rendezője nem az előre lekötött gázsit választotta (a forgatókönyvért csak 50 000 dollárt kért), hanem azt a bizonytalanabb módot, hogy őt illeti a film tiszta jövedelmének 40 százaléka ? és jó lóra lett; igaz, ez a saját lova...

 

És ez még nem minden. Legalább ugyanennyit hoz a konyhára a forgatókönyv alapján készült, fotókkal illusztrált filmregény, a kísérőzene lemez- és hangszalag-kiadása, a film hőseinek képével díszített lepedők és rágógumik eladásából eredő osztalék. Az egyik rémfilm-folyóirat (ilyen is van!) oldalakon keresztül ismerteti, mi minden kapható a Csillagok háborújából: vásárolhatunk falinaptárt, plakátokat, a főszereplők képmását viselő trikókat, robotbabákat, elemmel működő ?lézerkardot?, űrhajómodellt, és öt dollárért fejünkre húzhatjuk a sötétség urának, Darth Vader-nek fekete maszkját és köpenyét is (?tartós műanyagból készül és egyetlen méretben, de az bármilyen korú gyermek számára megfelelő?).

 

Miért ilyen falrengető siker a Csillagok háborúja? A jól megtervezett reklámhadjárat kétségtelenül sokat jelent. Először feltűntek a hatásos plakátok, a jól időzített riportok. Aztán piacra került a történet könyv-változata, végül az alaposan beharangozott film és a bemutatóval egyidőben a különféle ?kegytárgyak??. A kultusz fölépült, és aztán már hólabdaként duzzadt, szinte magától. Minden kisgyerek, aki torzonborz Wookie-val ékesített trikót viselt, vagy a strandon Leila hercegnő-babával játszott, alanya és önkéntes aktivistája lett a reklámszakemberek lélektani hadviselésének. A film azonban ott is óriási tömegeket vonzott, ahol a reklámháború teljes kiterjesztésére nem volt mód és biztos kasszasikernek látszik nálunk is. A hatás titka valahol másutt van elrejtve.

 

George Lucas 32 éves, amikor a forgatókönyv első változatát papírra veti. Akkor már két elkészült film van mögötte: az American graffiti című, kissé szentimentális és művészkedő mozidarab és a THX 1138 című scifi film. A Csillagok háborújának forgatókönyvét az Universal stúdió elutasította ? nem tudom, azóta mi történt azzal a dramaturggal, aki ebben a döntésben ludas volt, de nem hiszem, hogy megdicsérték érte. A Fox vezetői észrevették a nagy lehetőséget; sok pénzt és sok időt adtak a forgatásra, az eredményt pedig már ismerjük.

 

Lucas nem titkolja, hogy eleve sikerfilmet akart készíteni. Egy interjúban erről így beszélt: ?Elhatároztam, hogy csinálok egy filmet a gyerekeknek. Ma a kalózfilmek, a westernek, a tündérmesék kimentek a divatból. Én rehabilitálni akartam azt a fantasztikus műfajt, amit a mai fiatalok nem ismernek, de melytől a náluk idősebb nemzedékek el voltak ragadtatva.... Célom az volt, hogy olyan mesét alkossak, amiben sok a fantázia, de kevés a tudomány.?

 

Ezt a célt Lucas tökéletesen megvalósította. A Csillagok háborúja nem tudományos-fantasztikus film, hanem a megtestesült szuper-mesemozi, mely bámulatba ejti a gyerekeket, és jól kiszámított módon megtalálja azt a tudatalattiba süllyesztett srácot, aki a legmorcabb felnőttekben is ott rejtőzik. Könnyű azonosulni a film hőseivel, kik az igazságért harcolnak és eredményesen a csupa nagybetűvel írt GONOSZSÁG ellen. Van sok érzelem, sőt érzelmesség, szemkápráztató küzdelem, űrrepülőgépek ütközete; eszünkbe jut ?Óz, a csodák csodája?, meg minden eddigi western ? a kocsmában iszogató szörnyek pontosan úgy kötnek bele az újonnan érkezettekbe, ahogy azt a vadnyugati filmek fordulatai előírják.

 

A mozinéző idegrendszerében már régóta kiépített reflexpályákat befutó sablonok különös, meghökkentő figurákkal és eseményekkel váltakoznak: ott van Han Solo másodpilótája, a százéves, szőrmók Wookie, feltűnnek a Jawák (furcsa karattyolásuk afrikai nyelvekből készült, a magnó felgyorsításával), megjelenik Greedo, a bandita, aki érthetetlen szövegét egy tizenöt nyelven beszélő egyetemi hallgatónak köszönheti. Mindegyik nyelvből kivettek egy-két szót, és összekeverték. A két robot-jóbarát C3PO és R2?D2 Stan és Pant, vagy Zoro és Hurut idézi, az űrcsata felvételeihez negyven II. világháborús film légiütközeteinek részleteit szedték össze, aztán a Spitfire vadászgépeket űrhajókkal, a géppuskákat rakétakilövőkkel helyettesítették.

 

A legravaszabb hanghatások, a legkorszerűbb technikai trükkök sem röpíthették volna a Csillagok háborúját ekkora világhírre, ha a film nem a leghatásosabb pillanatban, a nosztalgia-hullám tetőpontján érkezik. A régi ruhadivatok, a muzeális autók, a címeres ősök időszakának ideális szórakoztató terméke ez a kozmikus tündérmese. Nem csupán a csodálatos hatalmú hősökre vágyó gyerekek, hanem a tv-híradó valódi horror-jeleneteitől elcsigázott, vagy az álmodern álmű veszettől elidegenített felnőttek is boldogan felsóhajtva vetik maguka a történet sodrába. Támadhatja há a kritika a visszaköszönő sablonokat, a vadnyugati mentalitást, a szereplők lapos közhely-mondatait, a női főszereplő kifejezéstelen birka tekintetét, vagy a helyenként már már bárgyú fordulatokat, a közönség elfogadja mesének a mesét, és jegyének megváltásával erre a filmre szavaz.

 

A teljes valósághoz még az is hozzátartozik, hogy a Csillagok háborúja fölhasználja a science-fiction külső jegyeit és bizonyos elemeit is, é az SF film jelentősége, sikere a utolsó években sokat nőtt. Az elmúlt esztendők legnagyobb bevétel hozó filmjei többnyire fantasztikus és vagy rémfilmek voltak (a nálunk tudományos-fantasztikusnak minősített műfaj sok országban csak a tágabb értelemben használt és ősibb horror alműfajaként szerepel). A Csillagok háborújának bevételét csak a Harmadik fokozatú találkozások című UFO-mozi közelítette meg. A legújabb sikerfilm, az Idegen is az SF és a horror jellegzetességeit ötvözi; most vetítik Frankenheimer hasonló témájú filmjét, a Jövendölést; London és Párizs egyik szenzációja az Ira Levin regényéből forgatott SF film, a Brazíliai fiúk. Ez utóbbiról a közelmúltban már röviden beszámoltunk; arról szól, hogy Dr. Mengele dél-amerikai laboratóriumában Hitler vérsejtjeiből klónozással kitenyészti a Führer tökéletesen azonos másolatait, és ezeket a fiúkat nevelőszülőkhöz kihelyezve, előkészíti a fasizmus világméretű újjászületését.

 

Mi a különbség a fantasztikus mese és az igazi science-fiction között? Clarke, a kiváló angol író erre azt mondta, hogy ha valamiről tudjuk, hogy csak a képzeletünkben létezik, de nagyon szeretnénk, hogy megvalósuljon, az merő fantasztikum, ha viszont valamiről úgy látjuk, hogy megvalósulása tudományosan köny-nyen elképzelhető, de ezt szeretnénk elkerülni, az science-fiction. A Csillagok háborúja tőrőlmetszett filmfantázia, mert arról szól, amit csak képzelünk, de nincs ? a Jó galaktikus méretű győzelme a Rossz felett ?, a Brazíliai fiúk pedig azt példázza, milyen a jó SF: a történet tudományosan nem elképzelhetetlen, de az egész világ érdekében meg kell akadályoznunk, hogy bekövetkezzék."

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Ami a negatív "kritikát" illeti, ahogy Ace Ventura mondta volt anno: "Puszi a hasára."

Ami a pozitív kritikát illeti, nagyon jó. Szépen fogalmazott (igen, ilyen, amikor nem emlegetnek kritikában szart, faszt, kurvát, stb-t, mint ahogy nem egy újkeletű kritika hajlamos elmenni ilyen irányba), körültekintő, az utolsó bekezdés meg nagyon, nagyon tetszik. Amúgy én még nem olvastam.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Vendég
Ez a téma zárva van.
  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.