Ugrás a kommentre

Sport


lokatelli

Ajánlott hozzászólás

Nagyon örülök a McLaren sikerének. Kb. Hakkinen első bajnoki címe óta szimpatizálok a csapattal és az elmúlt évtized során nem egy mélypontot kellett megélniük. 2019-ben viszont valami elindult és lépésről lépésre, fokozatosan elkezdett egyre előrébb lépni a csapat. Az elmúlt években pedig nem csak az élmezőny közvetlen közelébe jöttek fel a tempót tekintve, hanem a 2000-es évek végi botrányok után szerintem a csapat atmoszféráját illetően is teljesen átalakultak és mára a legcoolabb, leglazább, legszerethetőbb csapattá váltak, jelentősen elmozdulva a Ron Dennis éra rigorózus hangulatától. Ebben óriási szerep volt Andreas Seidl-nek és ez a siker nem egy olyan kiugró, némileg a csapat ölébe hulló (bár itt is volt némi pitty-putty) lehetőség volt, mint az elmúlt években, akár Gasly tavalyi sikere itt Monzába, akár Perez Bahreinben aratott győzeleme, vagy Ocon bravúrja a Hungaroringen. A McLaren tényleg évről évre egyre jobban közeledett az élbolyhoz és stabilizálta magát a best of the rest élén, mint a Mercedes és a Red Bull elsőszámú üldözője.

 

Ez siker ráadásul akár tempóból is meglehett volna, ugyanis mind Ricciardo, mind Norris tudta tartani a lépést az élmenőkkel. Persze kellett hozzá Bottas rajtbüntetése, meg aztán a Verstappen és Hamilton között kialakult affér is, de az indulásnál Ricciardo lerajtolta Verstappent és utána is végig maga mögött tudta tartani a hollandot a pályán, ettől függetlenül nyilván úgy sokkal nehezebb lett volna a dolga, ha ők is ott vannak mögötte, de ezzel együtt ez egy abszolút megérdemelt győzelem volt számára. Azok után pláne jól jött ki ez, hogy sokan azért megkérdőjelezték Ricciardót, voltak hangok, hogy Norris beárazta őt és azok után, hogy Lando kiváló szezont fut, mégis Ricciardo volt az, aki ezt a győzelmet be tudta húzni. Wéber úgy fogalmazott (az utóbbi időben eléggé elfogult lett), hogy ez ölébe hullott ez a lehetőség, abszolút nem értek egyett, ezért végig meg kellett küzdeni Ricciardónak és ezen a versenynapon nála jobb pilóta egyszerűen nem volt a mezőnyben.

 

A Hamilton vs. Verstappen eset kapcsán szerintem leginkább versenybaleset volt, de nem tudok nem elvontakoztatni attól, hogyha megnézzük a körülményeket, akkor inkább Verstappen felelősségét érzem ebben. Azok után, hogy a boxkiállásánál elrontották az esélyeit, utána még Norris mögé is visszaesett és elég elkeseredetten próbált meg ott befordulni úgy, hogy Hamilton volt előrébb a kanyarban. Itt viszont szerintem úgy lehetett volna elkerülni ezt az egészet, hogy Hamiltonnak sokkal agresszívebbnek kellett volna lennie. Többször leírtam már itt korábban is, hogy szerintem mennyire megváltozott Hamilton versenyzési stílusa. A McLarenes időkben hiperagresszív volt és mindenkire rácsapta az ajtót, itt ha sokkal agresszívebben fog pozíciót a kanyarbejáraton, akkor Verstappennek ennyi helye sem lett volna elfordulni, az más kérdés, hogy ismerve a hollandot lehet ott is bepróbálkozik, már az első körben is volt egy nagyon necces előzése (nem az első a szezonban és Hamilton most is kihátrált, igazából eddig egyszer nem hátrált ki... Silverstoneban és ment is utána a sírás rívás). Végeredményben nem hibáztatnám Verstappent és nem is büntetném meg, ott volt a hely, bepróbálkozott aztán csattantak, de ez verseny volt a javából, itt nem lesz könnyű előzős már a szezonnak ebben a szakaszában, itt már veszekedni kell és Hamiltonnak is oda kell csapnia az ilyenekben, persze azzal a tudattal, hogyha mindketten nulláznak, akkor is Verstappen jár jól.

 

Majdnem napra pontosan egy éve írtam itt a fórumon, hogy mennyire csalódott vagyok Gasly győzelme után, hogy nem jött össze akkor Sainznak és a McLarennek, de most úgy érzem, hogy ez a győzelem mindenért kárpótolt. Kettős siker Monzában, ráadásul úgy, hogy a tempó is megvolt, ez így sokkal édesebb volt, mintha akkor Sainznak sikerül levadásznia Gaslyt. Majdnem egy évtizednyi várakozás után újra futamot tud nyerni a McLaren, a folytatásban meg csak reménykedni tudok, hogy 2012 után 2022-ben már ismét a világbajnoki címért fog versengeni a csapat. Alonso a lehető legrossabbkor hagyta ott wokingiakat, pont akkor kezdtek elindulni azok a folyamatok, amelynek a gyümölcseit most aratják le. Bízom benne, hogy ha idén lehet már nem is, de jövőre meglesz Norrisnak is az a győzelem, mert nagyon érik már és ugyan a nap versenyzője nálam egyértelműen Ricciardo volt, attól még egyértelmű, hogy Landóé a jövő és talán egy jövendőbeli nagy bajnokot tisztelhetünk majd benne. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

9 órával ezelőtt, Donát írta:

Derekasan helyt állt a csapat, kár, hogy a végére elfáradtak fejben. Nagyot küzdöttek. :clap: 

Innen kellene még valahogy továbblépni, és akkor stabil európai középcsapat lehetnénk. 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Netflix - Schumacher

 

Mikor augusztusban láttam az előzetesét ennek a dokumentumfilmnek, rögtön kíváncsivá tett. Nem azért, mert valami szenzációhajhász részleteket lehetne megtudni Schumacher régóta fennálló állapotáról, hanem elsősorban a pályafutását és a korai éveit bemutató minőségi dokumentációt vártam, ami a Netflix hasonló irányú sport próbálkozásait (Sunderland 'Til I Die, Drive to Survive, The Last Dance) jellemezte. Ezt szerintem szállítja is a műsor, eget rengető újdonságokat nem tudni meg belőle, de az archív felvételeket és a jelenben felvett megszólalásokat szépen összefésülték és a prodkciós értékét tekintve abszolút minőségi lett a doku. Az azóta felnőtt gyerekek megszólalásai és a jelenből való visszatekintései miatt mindenképpen kiemelkedik a Schumacherről szóló műsorok közül, ráadásul ilyen közelről a családot talán sehol nem ismerhettük meg így. Sajnos azonban ez az alkotás is magán viseli a Netflix sport-dokuk sajátosságait, a Drive to Survive szerkesztési eltolódásait, vagy ami sok tekintben hasonlíható a The Last Dance speciálisan szűrű szemüvegét.

 

Eleve Schumacherről nehéz írnom úgy, hogy az ő tündöklésének java részét már én is a saját szememmel végigkövethettem. Esetében tehát nem egy olyan múltbéli nagy bajnokról van szó, mint Lauda, vagy Senna, akikkel kapcsolatban közvetlen tapasztalatom nem volt, csak a történelemkönyvek lapjairól, a statisztikákról, meg az archív felvételekről köszöntek vissza. Emiatt speciálisan megérintett ez a kis dokumentáció, bár azt némileg sajnáltam, hogy a Ferreris korszaknak leginkább csak az első felét vették górcső alá. Az egész doku arra a dramaturgiai szempontból mindenképpen hatásos narratívára volt felépítve, hogy a szegény legény, legkisebb királyfi elmegy és meghódítja a világot és hőssé válik. Ebbe a perspektívába beleillett a nem túl eleresztett családi háttér (bár azt hozzáteszem a 70-es években a keleti blokkból, meg pláne a harmadik világból sokán vágytak volna ebbe a közegbe, mégis itt nagyon kidomborították ezt az underdog sztorit), majd a kezdeti nehézségek a királykategóriában "egy pólómárka csapatában, egy ismeretlen német". A Ferrarihoz való igazolása is ebben a fénytörésben követte a koncepció fő vonalát, egy akkor esélytelennek tartott csapatban kellett a már kétszeres világbajnok (és Senna halála óta az első számú húzónév) Schumachernek újra felépítenie magát. 

 

A Ferraris évekből viszont gyakorlatilag csak az első bajnoki címig vezető utat mutatták be néhol némileg torzítva a valóságot. Az alkotói koncepció szabadásga azonban már korábban is testet öltött, amikor az 1994-es Schumacher számára először világbajnoki címet hozó szezonba bele kellett szőni Senna halálát. Az természetes, hogy ezt az eseményt, ami hihetetlen hullámokat keltett valahogy be kellett mutatni, de itt nagyon a Drive to Survive szellemét éreztem a szerkesztési elvekben. Ebből a szekvenciából nagyon úgy jött le, mintha Schumacher első világbajnoki címe és Senna egy korszakhatár lenne. Ez szimbolikusan így is volt és abban a tekintetben, hogy a még a 80-as években bejáratott nagy nevek (Senna, Mansell, Prost), vagy már nem versenyeztek, vagy egy kifutó szériát jelentettek és az ifjú titán, akit az F1 jövendőbeli legnagyobb reménységének tartottak - Schumacher - pedig ekkor emelkedett fel. Ettől függetlenül Senna és Schumacher között soha nem volt közvetlen rivalizálás a világbajnoki címért és ami így utólag visszatekintve szimbolikus korszakhatárként megállapítható annak a mezőnyben nem voltak meg így az alapjai, ahogy itt lefestették. Tényleg olyan érzésem volt, mint amikor a Drive to Survive legutóbbi két évadában megpróbálták szerencsétlen Bottasszal felépíteni valamiféle rivalizálást közte és Hamilton között úgy összevágva a felvételeket, mintha kettejük között itt valami nagy világbajnoki harc lett volna valaha is. Ez pedig működött itt is, mert többedmagammal néztem ezt a dokut és voltak köztünk akik nem F1 rajongók és nekik úgy jött le, mintha itt Schumacher és Senna test test ellen harcolt volna a címért. Itt is egy random kiválasztott koccanást bevágtak még 92-ből és aztán ebből vezették fel 94-re Imolára, hogy itt mekkora rivalizálás volt (miközben eddigre Senna már évek óta nem nyert vb címet, a McLarent is azért hagyta ott, hogy az elmúlt évek új sikercsapata a Williams versenyzője legyen, miközben Schumacher nagyon ígéretes volt, de össz-vissz nyert 2 versenyt a 94-es szezon kezdetéig). A versenyhétvégéről nem hangzott Barrichello pénteki hatalmas balesete, illetve Roland Ratzenberger időmérőn történő halála sem. Konkrétan úgy volt beállítva, mintha itt Senna azért csapódott volna a falnak (minden előzmény nélkül), mert annyira a határon kellett nyomnia, mivel itt volt a trónkövetelő Schumacher és a nagy rivalizálás miatt végződött így. Ezt a lakótársam meg is kérdezte ennél az esetnél.

 

A másik pont amit kifogásolnék az a botrányokkal kapcsolatos hozzáállás volt. Ezen a ponton érzek némi előrelépést a tavalyi The Last Dance óta, ahol Michael Jordannel kapcsolatban nem nagyon volt igazán negatív állítás bedobva és minden az ő szája íze szerint volt megszerkesztve abban a doku sorozatban. Itt Schumacherről azért sem lehetett nagyon rosszatt mondani, mert amilyen helyzetben van nem tudná megvédeni magát, vagy bármilyen módon reagálni az állításokra. A Damon Hillel kapcsolatos esetnél nagyon óvatosan Hill maga belement Schumacher felelősségébe, de ott őt mint érintetett hallhattuk. Ami komolyabb hullámokat vetett, az a Villeneuve elleni 97-es incidens volt, ami után példa nélküli módon (nem mellesleg túlzóan szigorúan) kizárták Schumachert az egész bajnokságból. Egy ilyen sportszerűtlen manővert nem nagyon lehet megmagyarázni és felmenteni ugyan nem próbálták a készítők, de maszatolni azért igen. Értem, hogy egy ilyen produkcióban, ami mindenképpen egy hősről szól és neki állít emléket nem hat igazán jól, ha az árnyoldalát látjuk, de itt egy kicsit elvonatkoztathattak volna Schumacher nimbuszától. Villeneuve a jelenben nem kapott szót, nem tudom, hogy esetleg nem vállalta, vagy tényleg meg se keresték, mert nem akarták így egyoldalúan (Schumacher ugye nem válaszolhatna neki) szerepeltetni, bár Villeneuve az utóbbi években annyi baromságot mondott mikor az F1-ről kérdezték, hogy talán jobb is, hogy nem szólalt meg. Sokkal több szó esett arról, hogy Schumachert mennyire megviselte az eset, a norvégiai elvonulásban is inkább őt, mint áldozatot mutatták be, miközben ez az esemény, ahogy a Coulthard elleni affér is nagyon sokat elárul Schumacher karakteréből. 

 

Mi az ami kimaradt? Gyakorlatilag a teljes 2001-2006 közti szakasz. Ezt amiatt is sajnáltam, mert szerintem a 2003-as Schumacher egyik legkeményebb szezonja volt. Ekkor volt a legszorosabb világbajnoki csatában a Ferraris időszakában (ezt amiatt is sajnáltam, mert számomra ez volt az az év, amikor igazán beleástam magam az F1-be, vettem rendszeresen a Formula magazinokat, írtam excel táblázatba az eredményeket, még ilyen kis cikkeket is írtam a futamokról magamnak), ha a dráma faktort nagyon meg akarták volna fejni, akkor megemlíthették volna a 2003-as imolai versenyt, amikor neki és Ralfnak úgy kellett versenyeznie, hogy néhány órával a futam előtt halt meg az anyjuk és Schumacher így nyerte meg a versenyt. Valószínű, hogy ezt direkt hagyták ki, ugyanakkor ez igazi dráma volt nem pedig csak úgy megszerekesztették. Ami szintén kihagyott ziccer volt, hogy az a pilóta, aki megszakította Schumacher szériáját és szimbolikusan szintén egy korszakhatárhoz jutatta el a Forma 1-et - Fernando Alonso - meg sem lett említve a filmben, pedig kíváncsi lettem volna az ő nézőpontjára is Schumacherről, ami érdekes adalékot adhatott volna az egészhez. Amit ennél is jobban sajnálok, hogy Barrichello egyáltalán említés szintjén sem jelent meg a filmben, pedig ő volt a leghosszabb ideig a csapattársa. Ráadásul neki kellett elszenvednie azokat a megalázó helyzeteket is, ami a csapaton belüli erőviszonyokból adódtak. Olyan arcpirító szégyentelenséget még a Hamilton - Bottas relációban sem sikerült előadni, mint amikor Barrichellonak közvetelenül a célegyenesben kellett elengedni Schumachert 2002-ben.
Így kicsit olyan volt, mintha 2000-ben nagyjából véget ért volna a Schumacher sztori, pedig leginkább csak akkor kezdődött, persze ez nem illett bele abba a koncepcióba, amit végigvezettek az underdog Schumachertől (a McLarent a 90-es évek végén úgy állították be, mintha, valami legyőzhetetlen konstrukció lett volna, úgy hogy 99-ben a csapat versenyt is a Ferrari nyerte) az első Ferraris bajnoki címig és azt nem láthattuk, ahogy sorra nyerte a bajnokságokat tetemes fölénnyel. 
A balesete utáni állapotáról nem nagyon volt szó, aki arra vágyott, hogy erről tudthat meg valamit, vagy Schumacherről látunk jelenbeli felvételeket, annak szintén csalódnia kellett, de én egyáltalán nem bántam ezeket, mert nem ezért érdekelt a film.

 

Amit a dokumentumfilm javára írok, az Schumacher, mint férj, családapa, úgy is mondhatnám, mint ember megismerése. A versenyzői oldalát láthattuk, a fényes és árnyoldalával együtt is, viszont a magánéletével kapcsolatban nem volt olyan extrovertált, mint a mai versenyzők jelentős része (más korszak is volt persze, nem volt az internet és az online jelenlét ennyire a hétköznapok része, mondjuk Vettel ezek között a körülmények között is megmarad privátban) és ezt az oldalát, ami élesen ellentétben állt a versenyzői imázsával nem nagyon láthattuk. Ebből akad a karaktere igazán figyelemreméltó oldala, hogy egyszerre egy félelmet nem ismerő, könyörtelen bajnok, igazi győztes típus, emellett pedig a pályán kívül visszahúzódó, kedves, visszafogott és nagyon felelősségteljes ember... és ezt próbálták eltaláni a készítők is, ami véleményem szerint sikerült is, úgyhogy a fenntartásaim ellenére én élveztem ezt a dokut. Schumachernek az emberi oldalát megismerni belátni a sisak mögé nagyon felemelő élmény volt. Főleg azok után, hogy versenyzőként milyennek láthattuk. A híres idézet, miszerint Coulthardnak azt válaszolta, hogy ő sohasem hibázik, ez a túlzott magabiztosság, a győzelembe vetett megingathatatlan hit egy olyan maszkot vont köré, amibe nekem nézőként, rajongóként nem volt könnyű beleszeretni, viszont Schumachert, mint embert egy abszolút kedvelhető, szerethető figurának találtam.

 

Végezetül egy személyes adalék: a családomba a finnek felé van egy természetes szimpátia, így a 90-es évek vége felé mikor elkezdtem nézni az F1-et olyan magától értetődő volt, hogy Hakkinennek szurkoltam. Aztán a 2000-es évek elején Hakkinen visszavonult Schumacher pedig elkezdte kegyetlenül dominálni az F1 világát. Bennem pedig az a kép alakult ki róla, hogy egy olyan elérhetetlen tökéletességet sikerült megvalósítaniuk a Ferrarinál, amit megkarcolni lehet ugyan, de igazán megingatni nem. Schumacher számomra olyan volt, mint egy gép, nem hibázik, nem kérdez, csak egyszerűen legyőzhetetlenül gyors. Még ha valaha vissza is esett valahol a mezőnyben én mindig úgy voltam vele, hogy amíg ő versenyben van, addig nem lehet beírni senki másnak sem a győzelmet. Akkoriban nagyon szerettem volna, ha Raikkönen (mint Hakkinen utódja) legyőzi őt és ismét egy McLaren lesz a mezőny élén, de belül tudtam, hogy ez hiú ábránd csupán, Schumacher és a Ferrari annyira gyors. Emiatt volt is bennem egy tehetetlenségből fakadó keserűség, de így visszatekintve a mából nagyon örülök, hogy nézőként megélhettem azokat az éveket és Schumachert a legjobb időszakában láthattam. Voltak versenyzők akik nagyon akarták a győzelmet, de nála jobban senki sem kívánta, egyszerűen nem volt opció, hogy bármi mással beérje, bármi áron. Ő tényleg magáévá tette Senna legendás mondását, hogy "ha második vagy te vegy az első a vesztesek között", ezt a jelenlegi mezőnyben egyébként csak Verstappenben érzem.

 

Összességében mind Forma 1 rajongóknak, mind laikusoknak tud érdekes szórakozást adni a film, egy olyan oldaláról bemutatva a legendát, ami emberré teszi és így közelebb hozza a nézőhöz azt az embert, akit úgy hisznek, hogy ismerik. A felesége volt egyébként a kedvencem, az a szeretet, amit ő sugárzott az irányába szerintem többet ér, mint akármelyik világbajnoki cím!

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 3 héttel később...
A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Alapvetően egy érdekes helyzetet teremt ez a takeover, de meglesznek a negatív hullámai is. Máshogy odakerülni a legnagyobbak asztalához nagyon nehéz, vannak időszakosan sikeresnek tűnő próbálkozások (pl. Atalanta), de azok sem ezen a szinten. Ahhoz, hogy valaki tényleg a legnagyobbakkal meccseljen ahhoz olyan szintű tőke kell, amit ilyen szupergazdag tulajdonosokon kívül más nem tud biztosítani. Azért az eddigi próbálkozások között is vannak eltérések. A hirtelen felpumpált csapatok közül a Chelsea mára abszolút stabilizálta magát a pozíciójában és a Manchester City építkezése (a világ különböző pontjain létesített farm-csapataival és a brand építésével) is szimpatikus volt nekem, egyben azt is jelezte, hogy hosszabb távon gondolkodnak. Az abszolút műanyagcsapatnak tűnő PSG projekt már hagy kivetnivalót maga után, főleg ahogy destabilizálták a játékospiacot a Neymar transzferrel, de úgy egyébként is olyannak tűnik az egész, hogyha ebből kihúzzák egyszer a dugót, akkor annyi (szemben az egyébként is komoly bevételekkel rendelkező angol csapatokkal). Ebben a tekintetben nem sok jót ígér, hogyha ráengednek egy ekkora méretű ragadozót a piacra és lesz az a pénz, amiért a sztárok is akarnak majd a "festői" Newcastleben játszani. Az egy jó kérdés lehet, hogy miért kell ez a sportswashing a szaudiaknak, mert a katari projektet a világbajnokság miatt meg lehet érteni, de kíváncsi vagyok erre az egész folyamatra. Régen (még Shearer idejében) nagyon szerettem a Newcastlet, de igazán sosem számítottak nagy csapatnak, érdekes lesz látni, hogy milyen lehet ez az új korszak, ha tényleg megtörténik a tulajdonosváltás.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

  • 4 héttel később...

Hamiltont kizárták az időmérőről, így a mai sprintfutamon az utolsó helyről fog indulni, miután a Mercedes megsértette a technikai szabályzatot és ezzel előnyhöz jutott Hamilton a pályán.

 

Verstappen is a bírák elé került, mivel tegnap hozzáért az időmérő után Hamilton kocsijához. A holland pénzbírságot kapott.

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Éppen most , Donát írta:

Hamilton nem semmi erődemonstrációt tartott a hétvégén Brazíliában... :o 

 

Futamon rég izgultam úgy mint ezen, ahogy Hamilton is mondta, lényegében 25 hely hátrányból hozta ezt össze. :D És elég fej-fej mellett van a két gyártó, tehát nem lehet azt mondani, hogy Sima liba mert Merciben ül. Verstappen is addig tartotta amíg tudta, én nagyon imádkoztam, hogy ezek ketten ne ütközzenek össze

 

 

 

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Könyörgöm, jövőre valami normális kommentárpárost rakjon össze az M4. :clap2: Michelisz tök jó versenyző, de komolyan mondom, már-már a Merci és Hamilton s*ggét nyalja. Szujó is hasonló volt annak idején. Wéber se jobb a Verstappen fanatizmusával, de legalább ő egy kis szakmai hátteret ad a közvetítésnek.

 

Gratula Hamiltonnak, láthatóan az új motort rendesen felcsavarták, mintha a tavalyi Mercit láttam volna. Verstappen szépet ment, ilyen kiélezett VB-nél szerintem bőven belefér 1-2 ilyen piszkos húzás.

 

Azért remélem, hogy a következő futamokon is marad a kiélezett küzdelem és nem ez lesz mostantól a mérce, mert akkor Hamilton simán bezsebeli a bajnokságot. Illetve a Mercinek ez a hétvége tökéletesen alakult: a SC is őket jutatta előnybe - ugye Bottas - az új motor meg bőven megtette a hatását.

 

Érdekes lesz a véghajrá. Most két olyan pálya jön, amely ismeretlen mindenki számára. :)

A hozzászólás linkje
Oszd meg ezeken az oldalakon:

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.