Ugrás a kommentre

Egyéb fontos


Ajánlott hozzászólás

Hozzászólás ideje: (szerkesztve)
2 órával ezelőtt, Frenkie írta:

A ruszkiknál nem cicóznak. Aki nem tartja be a szabályokat 7 év börtönt is kaphat illetve 1 millió rubel pénzbüntetést. A Fülöp-szigeteken még durvább a helyzet. Az elnök maga jelentette be hogy a rendörség és a hadsereg nyugodtan lelőheti a renitenseket. Nyilván ez azért már nagyon durva.

Az ilyen durva intézkedésekről jutott eszembe. Ha az emberiség úgy akarna eljárni, mint a Fülöp-szigeteken, akkor már a fertőzötteket is agyon lehetne lőni. A fülöp-szigeteki példákat viszont nem sokan tolerálnának. Akkor lenne igazán nagy a felháborodás és lázadás.

Szerkesztve: - Darth Revan9
Hozzászólás ideje:

Most egyébként már az a kérdés leginkább, hogy jó-e és fenntartható-e a túl hatásos karantén. Jelenleg úgy néz ki, hogy sikerült eléggé ellaposítani a fertőződési görbét, ami jó, mert így megoldható a súlyos esetek kezelése, nem terhelődik túl az egészségügyi rendszer - viszont ez egyben azt is jelenti, hogy nálunk később lesz a tetőzés, tovább kellene fenntartani a karanténszabályokat (miközben körülöttünk már mindenki lazít), ami gazdaságilag katasztrofális hatású lenne. Szóval megvan a dilemma, hogy mennyire lehetne úgy könnyíteni a karantén szabályokon, hogy ne szabaduljon el a vírus terjedése, de a gazdasági élet valamennyire részlegesen újraindulhasson.

Hát nem irigylem a döntéshozót.

Hozzászólás ideje:

Pildi: Nagyon sokat kéne tesztelni az embereket, mert iszonyú sok a tünetmentes vagy enyhe tünetes a friss adatok szerint (50-80% is lehet). Ők úgy fertőznek, hogy nem is tudnak róla, az ő karanténozásuk nélkül ezért elég nehéz eredményt elérni. A most itthon is piacra kerülő vértesztek a már elmúlt fertőzés kimutatására alkalmasak (sok ördög van a részletekben, ezeket most nem részletezem). A lényeg, hogy aki már túl van a víruson, annak a vérében megvan az ellenanyag, és (legalább rövid távon, mondjuk hónapokig, vagy 1-2 évig) védett. Tehát ha nincsenek tünetei, akkor még pár nap biztonsági karantén után (mert addig fertőzhet esetleg) mehetne szabadon és dolgozhatna, mert a vírus szempontjából ő már nem létezik. És akkor a gazdasági kár is kisebb lehetne, ráadásul ezek az emberek segíthetnének az otthon maradóknak meg az egészségügynek is. (A vérplazmájuk konkrétan segítene a gyógyításban.)

Hozzászólás ideje:
1 órával korábban, SimonZ írta:

A most itthon is piacra kerülő vértesztek a már elmúlt fertőzés kimutatására alkalmasak (sok ördög van a részletekben, ezeket most nem részletezem). A lényeg, hogy aki már túl van a víruson, annak a vérében megvan az ellenanyag, és (legalább rövid távon, mondjuk hónapokig, vagy 1-2 évig) védett. Tehát ha nincsenek tünetei, akkor még pár nap biztonsági karantén után (mert addig fertőzhet esetleg) mehetne szabadon és dolgozhatna, mert a vírus szempontjából ő már nem létezik. És akkor a gazdasági kár is kisebb lehetne, ráadásul ezek az emberek segíthetnének az otthon maradóknak meg az egészségügynek is. (A vérplazmájuk konkrétan segítene a gyógyításban.)

Ez nagyon jól hangzik, és valóban sokat segítene!

Hozzászólás ideje: (szerkesztve)

A kijárási korlátozások és az emberi fegyelem margójára:

 

Kisebb szupermarket jellegű objektum, nyitásra mentem, dugig volt az egész. 4 kassza üzemelt, kígyózó sorok mindegyiknél, a csemegepultnál szintén vagy egy tucat ember állt sorba. A bolti dolgozók még pakolták az árukat, a vevők már sáskahadként özönlötték el a polcokat, hűtőket. Mondanom sem kell, esély nem volt arra, hogy bárki tartsa a távolságot. Sem a sorokban, pláne vásárlás közben.

 

Szerencsére az a tahóság most nincs, hogy az emberek tüsszentenek és köhögnek bele a nagy világba, mindenesetre azért a krákogás, sóhajtozás, finom öklendezés, szuszogás játszik, nem egy ilyet kaptam a nyakamba vagy arcomba.

 

Mindent összevetve, biztos voltunk vagy legalább 60-an, és ez azért egy kisebb/közepes bolt. Ennyi embert én itt még amióta ideköltöztem nem láttam bent. Taposták is egymást rendesen. Zömmel a 35+ és 50+ korosztály képviseltette magát. Az is nagyon jellemző, hogy akin van is maszk, az gyakorlatilag ilyen dísz jelleggel fel van fittyentve, de messziről látszik, hogy székletet sem ér úgy, ahogyan viselik.

Szerkesztve: - pb69
Hozzászólás ideje:

Hétfőtől ingyenes a parkolás az egész országban.

Hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon – közölte az MTI-vel Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap.
 

„A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját” – fogalmazott a kormányfő. Emiatt indokolt a közterületi parkolási díjak megszüntetése – tette hozzá.
Orbán Viktor tájékoztatása szerint a kormány vasárnap a helyzet megoldása érdekében rendeletet alkotott, amely a Magyar Közlönyben még a nap folyamán megjelenik. Ennek értelmében hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon – közölte a kormányfő.

 

 

Na az ilyenekért kellenek a különleges jogok, nem azért, hogy itt most diktatúra legyen.

Hozzászólás ideje:
12 perccel korábban, Yoda József írta:

Klasszikusokat csak pontosan, vagy sehogy :P

 

"Always, in motion, is the future" :D

Really sorry:|. Sajnos még nyelvi előkészítőn se tanítkák a Yoda féle angolt.

Hozzászólás ideje:
43 perccel korábban, Darth Cupsy írta:

Hétfőtől ingyenes a parkolás az egész országban.

Hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon – közölte az MTI-vel Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap.
 

„A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját” – fogalmazott a kormányfő. Emiatt indokolt a közterületi parkolási díjak megszüntetése – tette hozzá.
Orbán Viktor tájékoztatása szerint a kormány vasárnap a helyzet megoldása érdekében rendeletet alkotott, amely a Magyar Közlönyben még a nap folyamán megjelenik. Ennek értelmében hétfőtől díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon – közölte a kormányfő.

 

 

Na az ilyenekért kellenek a különleges jogok, nem azért, hogy itt most diktatúra legyen.

Ingyenes parkolás felfüggesztése napi több milliós bevétel kiesés az önkormányzatoknak amit nincs honnan pótolni (ebben pártállástól függetlenül nagy az egyetértés polgármesterek között), ezért volt ez elsősorban ellenezve. Másrészről pedig az amiatti félelem miatt, hogy mások fogják elvenni az ott lakoktól a parkolási helyeket, ami sok szempontból megint csak nem mindegy.

 

Kíváncsian várom ennek milyen hatása lesz.

Hozzászólás ideje:
23 perccel korábban, NorbiLordi írta:

Ingyenes parkolás felfüggesztése napi több milliós bevétel kiesés az önkormányzatoknak amit nincs honnan pótolni (ebben pártállástól függetlenül nagy az egyetértés polgármesterek között), ezért volt ez elsősorban ellenezve. Másrészről pedig az amiatti félelem miatt, hogy mások fogják elvenni az ott lakoktól a parkolási helyeket, ami sok szempontból megint csak nem mindegy.

Ha Budapesten ez lett volna a magyarázat, hogy kell a pénz, az legalább egyenes beszéd lett volna. De olyan hülyeségekre hivatkozott a főpolgármester, hogy az ingyenes parkolás növelné a járványveszélyt. Gondolom a hétköznapi menetrend is fertőző.

Bécsben már hetek óta ingyenes a parkolás, de hazai példák is vannak már, például Székesfehérvár vagy Esztergom.

Hozzászólás ideje:

Meglepődnék, ha nem vezetnének be a mostaninál szigorúbb korlátozásokat Budapestre és Pest megyére egy héten belül.

 

Ody: a teszt már rendelhető, a kiszállítás viszont a nagy érdeklődés miatt csak május elején lesz. Addig talán más szállítók is belépnek a piacra. Több magánkórház is csinál tesztelést, a legolcsóbb 9 ezer, a többi 30 ezer körül.

Hozzászólás ideje:
13 órával ezelőtt, Brodie írta:

Ha Budapesten ez lett volna a magyarázat, hogy kell a pénz, az legalább egyenes beszéd lett volna. De olyan hülyeségekre hivatkozott a főpolgármester, hogy az ingyenes parkolás növelné a járványveszélyt. Gondolom a hétköznapi menetrend is fertőző.

Bécsben már hetek óta ingyenes a parkolás, de hazai példák is vannak már, például Székesfehérvár vagy Esztergom.

A logika valószínűsítem abban volt, hogy a parkolás ingyenessé tétele ösztönzően hatott volna valamekkora embertömegre, és lehet megnövekedett volna a mozgás (értem ez alatt, hogy tömegközlekedéssel lehet egy család vagy akárki nem jött volna fel Budapestre környező településekről akár bevásárolni akár más miatt vagy csak ritkábban). 

 

Maga a főpolgármester most nekem sem rémlik, hogy hivatkozott volna arra hogy kell a pénz, viszont a kerületi polgármesterek hetek óta ezt mondják, és ezért ellenezték elsősorban.

 

Hozzászólás ideje:

Olvastam valahol, hogy ez a koronavírus járvány hasonló, mint a Titanicnak a jéghegy: lehetett tudni, hogy vannak jéghegyek az óceánon, a kapitány mégis roppant magabiztossággal jelentette ki, hogy ez a hajó elsüllyeszthetetlen, és egyébként is vannak mentőcsónakok - aztán kiderült, hogy messze nincs elég, és a Titanic meg persze elsüllyedt, amikor nekiment a jéghegynek, mert későn vették észre. Ott is az emberi önhittség és felkészületlenség okozta a tragédiát, nem a jéghegy. Ebben sok igazság van sajnos. Boris Johnson az önhittség példája, remélem, Magyarország nem lesz a felkészületlenség példája.

Hozzászólás ideje:

Csak mi esetünkben nagyon sokáig nem szóltak róla hogy jéghegyek vannak az óceánon, arról meg pláne nem hogy valójában mennyi. Mire leadták a vészjelzést meg már rég útban voltunk egy jéghegy felé. Hogy mennyire súroljuk vagy ütközünk neki, az meg még idő kérdése.

Hozzászólás ideje:
8 órával ezelőtt, Ody Mandrell írta:

Boris Johnson se vette komolyan a koronát, erre már az intenzíven van... 

A politikai nézeteivel és intézkedéseivel egyáltalán nem tudok egyet érteni, de nagyon remélem, hogy felépül. Olyan szépen megtestesíti azt az igazi Monty Python/Mr. Bean-féle "hülye angol" karaktert, szomorú lenne, ha így hagyna itt minket.

Hozzászólás ideje:
3 órával ezelőtt, Pildi írta:

Olvastam valahol, hogy ez a koronavírus járvány hasonló, mint a Titanicnak a jéghegy: lehetett tudni, hogy vannak jéghegyek az óceánon, a kapitány mégis roppant magabiztossággal jelentette ki, hogy ez a hajó elsüllyeszthetetlen, és egyébként is vannak mentőcsónakok - aztán kiderült, hogy messze nincs elég, és a Titanic meg persze elsüllyedt, amikor nekiment a jéghegynek, mert későn vették észre. Ott is az emberi önhittség és felkészületlenség okozta a tragédiát, nem a jéghegy. Ebben sok igazság van sajnos. Boris Johnson az önhittség példája, remélem, Magyarország nem lesz a felkészületlenség példája.

Mivel az RMS Titanic az egyik kedvenc témám, hadd fűzzek ehhez egy korrekciót, hozzátéve, hogy a hasonlat nagyon is jó.

Edward Smith kapitány sosem mondott olyat, hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen. Lényegében senki sem mondott ilyet tisztán. A White Star Line a RMS Olympic és az RMS Titanic (akkor az HMHS Britannic építés alatt sem volt) promóciós anyagában írtak olyat, hogy "amennyire csak lehetséges, e két hajót elsüllyeszthetetlenre tervezték". Emellett, amikor megmutatták a sajtónak a hajót, akkor a tervező. Thomas Andrews a válaszfalak magasságát, mennyiségét és az automata rendszert (egy kar meghúzásával a hajó összes válaszfala leereszthető) dícsérve mondta, hogy ennek köszönhetően a hajó gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen. Az újságírók aztán a promóciós anyagokat és Andrews megjegyzést kifordítva írták meg azt, hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen. Bár tény, hogy Smith is azon a véleményen volt, hogy a Titanic a legtöbb elképzelhető katasztrófával képes dacolni, ráadásul önbizalmát gyakorlati tapasztalat támasztotta alá, ugyanis a parancsnoksága alatt az Olympic, összeütközött a HMS Hawke hadihajóval. Mindkét hajó súlyosan megrongálódot, az Olympic egyik propellere megsérült, és a Hawk két hatalmas lyukat ütött az oldalába, az egyiket ráadásul a vízvonal alatt. Bár az Olympic két rekesze is megtelt vízzel, a vízzáró ajtóknak hála vissza tudott térni Southamptonba, ahol aztán kijavították a hibát.

Szóval Andrews nem túlzott, a válaszfalaknak és az automata vízzáró ajtóknak hála (aminek ötletét amúgy egy német hajóról "vették kölcsön") a Titanic még két órán át a víz felszínén tudott maradni, egy másik korabeli, hasonló kaliberű hajó, mondjuk Cunard Line két hatalmas hajójára (egyben a Titanic és az Olympic vetélytársai) az RMS Lusitania és az RMS Mauretania ugyanilyen sérüléssel sokkal gyorsabban elsüllyedt volna.

Érdekességként még megjegyzem, hogy a "gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen" vagy csak simán az, hogy "elsüllyeszthetetlen" azokban az években gyakran megjelent az új luxusgőzösök neve mellett, így például a Lusitaniára és a Mauretaniára is használták, de még a német SS Kaiser Wilhelm der Grosse és az SS Kaiser Wilhelm II is megkapta ezt a jelzőt (és a Lusitania is elsüllyedt).

 

A jéghegyekkel kapcsolatban valóban tudták, hogy ott úszkálnak, de azért nem ilyen egyszerű a dolog. Jéghegy jelentést folyamatosan kaptak, hiszen akkoriban bevett szokás volt, hogy a jövő-menő hajók folyamatosan küldözgették egymásnak a jéghegyek észleléséről az üzenetet. A baj az volt, hogy a távírászok túlterheltek voltak, így a friss jégjelentések későn vagy sohasem értek el a hídra. Az ütközéskor a hídon parancsnoki szolgálatot ellátó William Murdoch első tiszt elavult jégjelentést ismert, holott nem sokkal korábban a közelben lévő SS California a jéghegyek miatt megállásra kényszerült, és ezt meg is üzenték a Titanicnak. Csakhogy a szolgálatos távírász, Jack Phillips a háttérbejegyzések tisztításával volt elfoglalva (ez azt jelentette, hogy a Cape Race-en lévő távíró állomással összedolgozva törölték a Titanic utasainak magánjellegű üzeneteit), így sosem jutatta el a jelentést a hídra - mentségére legyen mondva, ezen a ponton a California szolgálatos távírásza, Cyril Furmstone Evans is hibázott, ugyanis nem tette bele az üzenetbe az MSG prefixet (Master Service Gram), ami az üzenetet hídra juttatását jelzi. Phillips nem tudta, hogy az üzenet fontos, és mivel amúgy is túlterhelt volt, durván ezt az üzenetet küldte vissza Evansnak: "Fogd be! Fogd be! Elfoglalt vagyok, Cape Race-szel dolgozom!" Evans ezután lekapcsolta a távírógépet, és nyugovóra tért, ugyanis akkoriban még nem volt éjjeli szolgálat a hajók távírójánál (ezt a pont a Titanic katasztrófája miatt vezették be). Tíz perccel ezután a Titanic jéghegynek ütközött, de Phillips ekkor már hiába küldte ki a segélykérést, a CQD-t (1912-ben még érvényben volt a CQD, de már egyre elterjedtebb volt az SOS is), a California nem vette.

Szóval valóban tudták, hogy vannak jéghegyek, csak pontos, friss információik nem voltak. Ha Phillips eljuttatta volna az üzenetet a hídra Murdoch-nak California megállásáról, talán a Titanic személyzete is elrendeli a lassítást vagy éppen a megállást.

 

Ami pedig a mentőcsónakok számát illeti, fájdalmasan tisztában voltak azzal, hogy nincs elég, már jóóóóóóóval azelőtt, hogy az Olympic megépült volna. A hajókat elkészítő Harland & Wolff főmérnöke, Alexander Carlisle eredetileg 64 mentőcsókot (16 álvány, álványonként 4 mentőcsónak) tervezett a hajóra, ebbe a Harland and Wolff-nál és a White Star Line-nál is igazgatói posztot betöltő Lord William Pirrie és a White Star Line elnöke, J. Bruce Ismay bele is egyezett, legalábbis úgy tűnt, mert később Lord Pirrie önhatalmúlag megváltoztatta a terveket Carlisle tudta nélkül, és a 64 mentőcsókan helyett csak 16 standard és 4 összecsukható csónak került a Titanicra (mindezt azért, hogy a sétálófedélzeten az utasok ne egy rakatnyi csónakot lássanak, és emiatt ne gondoljanak arra, hogy a hajóval történhet valami). Ez a kor szabályainak teljes mértékben megfelelt, sőt a négy plusz csónakal még túl is szárnyalta, csak az volt a baj, hogy a kor szabályai évtizedekkel elavultak, és még olyan hajókra írták azokat, amik ötször kisebbek voltak az Olympic osztálynál. Carlisle ezután otthagyta a Harland and Wolffot.

Jól tudták, hogy ennyi mentőcsónakra csak a fedélzeten lévők harmada fér fel, ugyanakkor a sűrű hajóforgalom miatt úgy vélték, hogy ha baj is történne, a sűrű forgalom miatt hamar odaérne egy másik hajó, és elvégezné a mentést. Ez sem volt ördögtől való elképzelés, sőt valójában az említett California olyan közel volt az Titanichoz a balesetkor, hogy lényegében végignézték az elsüllyedését. 5-12 mérföldre lehettek (nem tudták pontosan megmondani, a tanúvallomások megoszlanak 5, 10 és 12 mérföld között), látták a Titanic fényeit (bár csak sejtették, hogy az a Titanic, pontosan nem tudták, abban viszont biztosak voltak, hogy egy luxusgőzős az), azt is, hogy megállt, de még azt is ki tudták venni, hogy valami nem stimmel a szöggel, ahogy lebeg a felszínen. Morse lámpával is megpróbálták felvenni a kapcsolatot, de a Titanic nem válaszolt. A fedélzeten lévők látták a Titanicról fellőt jelzőrakétákat (a szolgálatos tisztek tájékoztatták is erről Lord kapitányt) csakhogy akkoriban a jelzőrakétáknak nem volt egyértelmű színe és formája, így azt hitték, hogy csak tüzijátékot lőnek fel a Titanicról. És persze ott volt az, a már említett, aprócska gond, hogy Evans távírász lekapcsolta a távírógépet és lefeküdt aludni.

Az Olympic 02:00-kor hagyta el a területet, a Titanic 02:20 perckor merült teljesen a hullámok alá. Lord kapitány 04:30-kor ébresztette fel Evanst, hogy derítse ki, mi lett azzal a hajóval, amit az éjjel láttak. Ekkor tudták meg az SS Frankfurttól, hogy az tényleg a Titanic volt, és elsüllyedt.

 

Szomorúan ironikus amúgy, hogy a mentőcsókakok tekintetében a Titanic (és az Olympic) tényleg biztonságosabb volt, mint a kor többi hajója. A Lusitanián és a Mauretanián csak 16 standard mentőcsónak volt (ezekbe egyenként 65 ember fért bele), szóval az Olympiceken a 4 összecsukható mentőcsónak (ezekbe egyenként 47 ember fért be) felülmúlta az akkori követelményeket. A Titanicról és az Olympicról 188-cal több embert tudott volna elmenekülni, mint a Lusitaniáról és a Mauretaniáról, ha mindent jól csinálnak. De sajnos jó pár standard mentőcsónakot csak félig megtöltve eresztettek le, mert attól félnek, hogy, ha teljesen feltöltik őket, az felborul. Ilyen volt például az elsőként útjára bocsájtott 7-es mentőcsónak, amiben csak 28-an ültek. Az első, rendesen megpakolt mentőcsónak a 14-es volt, ebben 58-an voltak, és ez nyolcadikként indult, addig a csónakokban 12 (1-es csónak) és 40 közötti létszámmal menekítették az embereket.  Az első fullos, azaz 65 emberrel feltöltött a 13-as lett, bár pont ez előtt indították el a 11-est, amibe 70 embert zsúfoltak bele, ez volt a legtöbb emberrel elindult mentőcsónak. Két összecsukható mentőcsónakot pedig már nem tudtak használni a kitört káosz és a Titanic kritikus szintre került süllyedése miatt.

Hozzászólás ideje:
20 órával ezelőtt, Dzséjt írta:

Thomas Andrews a válaszfalak magasságát, mennyiségét és az automata rendszert (egy kar meghúzásával a hajó összes válaszfala leereszthető) dícsérve mondta, hogy ennek köszönhetően a hajó gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen. Az újságírók aztán a promóciós anyagokat és Andrews megjegyzést kifordítva írták meg azt, hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen.

Mondjuk, ha a készítője azt mondta, hogy gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen, akkor nem igazán okolnám az újságírókat, hogy ebből azt hámozták ki, hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen. Nem egy nagy ferdítés. 

Hozzászólás ideje:
1 órával korábban, Donát írta:

Mondjuk, ha a készítője azt mondta, hogy gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen, akkor nem igazán okolnám az újságírókat, hogy ebből azt hámozták ki, hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen. Nem egy nagy ferdítés. 

Tény, nem volt nagy ferdítés, de akkor is ferdítés volt és megágyazott egy urban legendnek, miszerint mindenki elsüllyeszthetetlennek hitte a hajót, még a kapitány és Andrews is. :) Sajnos a marketing bullshitek már akkor is léteztek, és külön szomorú, hogy pont az az ember is puffogtatta őket, aki eredetileg előállt a 46 mentőcsónak ötletével - Alexander Carlisle Andrews javaslata alapján tervezte meg így az Olympic-osztályt.

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Írj hozzászólást most, és regisztrálj később. Amennyiben már regisztráltál, lépj be a fórumra és szólj hozzá a témához.

Vendég
Új hozzászólás

×   Beillesztett szöveg.   Illessze be egyszerű szövegként

  Only 75 emoji are allowed.

×   A linked automatikusan beágyazódott.   Linkként jelenjen meg

×   Az előző tartalom visszaállítása.   Korábbi szöveg törlése

×   Nem illeszthetsz be képet közvetlenül. Töltsd fel vagy illeszd be URL-ből.

  • Jelenlévő felhasználók:   0 felhasználó

    • Egy regisztrált felhasználó sincs ebben a topikban.
×
×
  • Új tartalom hozzáadása az alábbi témákban...

Fontos információ
A webhely használatával elfogadod és egyetértesz a fórumszabályzattal.